מספר העוברים את בחינת ההסמכה ללשכת עוה"ד עלה ל-56%

זאת לאחר הליך ההשגות ■ לפני כן עמד עמד אחוז העוברים על 48% בלבד ■ עו"ד ברזילי: "יש לשנות את מתכונת הבחינה" ■ הנבחנים: "הנתונים מטעים ומגמתיים"

לשכת עורכי הדין פרסמה היום (ד') תוצאות סופיות של בחינת ההסמכה בכתב של הלשכה. בעקבות החלטת ועדת הבחינות בדבר קבלת מספר השגות על שאלות בבחינת ההתמחות מיום 3.11.11, עלה מספר העומדים בהצלחה בבחינה ב-8%, ל-56%.

נזכיר כי לפני כחודש פרסמה הלשכה את תוצאות הבחינה בכתב, לפיהם 52% מהנבחנים נכשלו, רובם בוגרי מכללות. נבחנים רבים מחו על הבחינה הקשה וטענו כי הכשילו אותם בכוונה כדי למנוע את כניסתם למקצוע עריכת הדין המוצף. ראשי מאבק המתמחים למשפטים אף שיגרו מכתב שיגרו לראש הממשלה ולשר המשפטים, בו טענו כי "לשכת עורכי הדין משחקת בחיינו עם מבחנים נבזיים וקנטרניים".

מהלשכה נמסר היום כי משקל הנבחנים החוזרים על הבחינה בפעם השנייה ובפעם השלישית במועד זה גדול ממועדים קודמים ועומד על כ-33% מכלל הנבחנים. הישגיהם של הנבחנים החוזרים נמוכים ביחס להישגי הנבחנים בפעם הראשונה, ולכן חלקם היחסי הוריד את אחוזי המעבר בבחינה.

כ-82% מכלל הנבחנים הינם בוגרי מכללות וכאלה שלא למדו משפטים בישראל. ככלל, הישגיהם של הנבחנים בחלק מהמכללות ומקרב מי שלא למדו משפטים בישראל נמוכים בהרבה ביחס להישגיהם של בוגרי האוניברסיטאות. נתון זה גם הוא שהביא לירידה באחוז העוברים במועד זה.

לדברי הלשכה, "הנתון לפיו רק 11% הנבחנים שניגשו בפעם השלישית ומעלה לבחינת הלשכה בכתב עברו את הבחינה, תומך בעמדת הלשכה באשר להטלת התמחות חוזרת על נכשלים סדרתיים. הציון הממוצע של הנבחנים בפעם השלישית ומעלה היה נמוך ועמד על כ-52%".

עוד מציינת הלשכה כי לאחרונה, ביזמת ראש הלשכה עו"ד דורון ברזילי ושר המשפטים יעקב נאמן, הוקמה ועדה בראשות מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, שתבחן את מתכונת בחינות ההסמכה לשם קבלת רישיון עריכת דין ואת הצורך בגיבוש המלצות לשינוי או תיקון הבחינות במתכונתן הנוכחית.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר כי "יש לשנות את מתכונת הבחינה הנוכחית. ראוי לקדם חקיקה אשר מחד תוביל לעלייה בשעורי הצלחה בבחינות הלשכה, ומאידך תמשיך לשמור על רמת מקצוע נאותה של הנכנסים בשערי מקצוע עריכת הדין".

התפלגות הישגי המתמחים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה עפי מקום הלימוד
 התפלגות הישגי המתמחים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה עפי מקום הלימוד

תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה
 תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה

נבחנים: "הנתונים מטעים ומגמתיים"

אמיר קרן, מנציגי הנבחנים הנאבקים מול לשכת עורכי הדין לשינוי תוצאות הבחינה, מסר בתגובה: "לשכת עורכי הדין פרסמה היום הודעה אודות השינוי במספר העוברים את בחינת הלשכה לאחר קבלת ההשגות. לצערי, הלשכה דאגה לחזור על המנטרה המעוותת, השגויה והמגמתית אודות הבעיה בנבחנים - במקום לדון בבעיה בבחינה.

"המספרים שמסרה לשכת עורכי הדין שגויים סטטיסטית, מוטעים, מטעים ומגמתיים. הלשכה טוענת שוב ושוב כי אין כל שינוי בבחינה אלא בנבחנים. כמו כן טוענת הלשכה כי חל שינוי בתמהיל הנבחנים, דבר שאינו נכון במהות.

"מנתוני 10 הבחינות האחרונות עולה בבירור כי תמהיל הנבחנים בין האוניברסיטאות לבין המכללות השתנה באופן מזערי (אם בכלל) לאורך 10 מועדי הבחינה האחרונים. לעומת זאת, ניתן לראות בבירור את מגמת הירידה הברורה בממוצע הציונים לאורך הבחינות האחרונות - וגרוע מכך, את אחוז הנכשלים החריג ביותר במועד הבחינה דנן, העומד על 52% אחוז מהנבחנים".

"בעייתיות במבחן - ולא בנבחן"

"למרבה הצער", טוען קרן, "תגובת הלשכה לאחוז הגבוה של הנכשלים הנה כמעין זריית חול בעיני הציבור. הלשכה מתעלמת תדיר מהבעיה האמיתית לכישלון החרוץ והיא: הבעייתיות במבחן - ולא בנבחן.

"הלשכה טרחה ופרסמה את נתוני הבחינה לאחר קבלת ההשגות, אך כמובן שלא טרחה והעבירה את נתוני הבחינות הקודמות לאחר קבלת ההשגות. ההשוואה שבוצעה כעת הנה השוואת אחוז העוברים לאחר ההשגות בבחינה באחרונה לאחוז העוברים בבחינות קודמות לפני ההשגות. להשוואה זו כמובן שאין כל נפקות, והיא אווילית לגמרי ואינה משקפת דבר וחצי דבר.

"יש לציין כי בעבר כבר היו אחוזי נבחנים גבוהים של נבחני פעם שנייה ושלישית, אך מעולם לא היה אחוז כשלונות כה גבוה.

"צודקת הלשכה ברצונה לבצע שינוי מהותי בבחינה, אך משנים את כללי המשחק לפני המשחק ולא במהלכו. הבחינה הייתה מכשילה ולא ראויה, ואת זאת לא תוכל לשנות הלשכה", לשון התגובה.

בחינת לשכה עורכי הדין
 בחינת לשכה עורכי הדין

בחינת לשכה עורכי הדין
 בחינת לשכה עורכי הדין