שטייניץ בהטבה לצרכן: ביטוחי המשכנתה יוזלו בעשרות ש'

האוצר הוציא טיוטת תקנות הקובעות כי שיעור עמלת הסוכן בעת מכירת ביטוח דירה (כיסוי למבנה) לצורך המשכנתה לא יעלה על 20% מהפרמיה

משרד האוצר מתערב היום באחד משווקי הביטוח הנפוצים ביותר מבחינת הציבור הרחב. באוצר פרסמו היום (ד') כי שר האוצר, יובל שטייניץ, הוציא טיוטת תקנות הקובעות כי שיעור עמלת הסוכן בעת מכירת ביטוח דירה (כיסוי למבנה) לצורך המשכנתה לא יעלה על 20% מהפרמיה.

"הגבלה זו תביא להוזלה בגובה הפרמיה של הביטוח שמשלמים מרבית נוטלי המשכנתאות. ההערכה היא כי עלות הביטוח צפויה לרדת בעשרות שקלים לשנה", ציינו היום באוצר. השר שטייניץ אמר שזהו "מהלך צרכני". התקנות ייכנסו לתוקף בתחילת 2012 ויחולו על פוליסות חדשות ועל חידושי פוליסות קיימות.

מדובר בביטוח נפוץ מאוד המלווה את המשכנתאות כחלק מדרישה של הבנקים למשכנתאות. אפקטיבית, מדובר בהנחיה שחלה רובה ככולה על מכירת ביטוחים אלה במערכת הבנקאית. "כאשר נמכרת פוליסת דירה על-ידי סוכנות ביטוח שבבעלות בנק למשכנתאות, הפרמיה כוללת עמלה גבוהה, אשר בחלק מהמקרים עולה על 40% מסך הפרמיה שמשלם המבוטח", הסבירו היום באוצר.

לפי הערכות גסות בשוק, הצעד צפוי לגרוע מהכנסות הבנקים כ-50 מיליון שקל בגין אובדן עמלות על ביטוחי דירות אגב מכירת המשכנתה. עד כה לא הייתה הגבלה של העמלה שגבו הסוכנויות שליד הבנקים למשכנתאות ועל-ידי סוכני הביטוח. לדברי גורמים בשוק, העמלה בשוק עומדת בממוצע על כ-0.4%-0.5% מסכום הביטוח ונראה שעתה היא תפחת לכ-0.25% מסכום הביטוח, בסביבות כ-20% מהפרמיה.

גורמים בשוק הביעו היום סקפטיות לגבי התוצאות שהצעד האמור יניב לצרכן הסופי. גורמי הפצה ציינו כי "זוהי עבודה בעיניים. איש לא מוודא שההוזלה הזו תגולגל לצרכן. חברות הביטוח ייהנו מכך". מנגד, גורם בכיר בסביבת חברות הביטוח הבהיר כי מבחינתו מצב הצרכנים ישתפר מיידית. הוא ציין כי ה"הצעד הזה יעשה רק טוב לשוק ולצרכן והמרווח שיפתח ישמש להגדלה הנזקקת לכיסוי מרעידות אדמה ובעיקרו יגולגל לצרכנים", אמר והוסיף ש"שיעורי הרווח של הסוכנויות שליד הבנקים למשכנתאות היו מאוד גבוהים".