"קלינטון מטיפה לישראל על זכויות, ונפגשת עם הסעודים"

המתמודדים הרפובליקניים על מועמדות מפלגתם לנשיאות מותחים ביקורת על התקינות הפוליטית של ממשל אובמה כלפי המוסלמים ■ מבטיחים לישראל הרים וגבעות במאמץ לחזר אחר הקול היהודי

ניוט גינגריץ', המתמודד המוביל בשורת הפוליטיקאים הרפובליקניים במירוץ למועמדות מפלגתם לנשיאות, תקף אמש (ד') במילים קשות את התקינות הפוליטית של ממשל אובמה כלפי העולם המוסלמי ומתח ביקורת חריפה על שרת-החוץ, הילארי קלינטון, שלדבריו מטיפה מוסר לישראל על יחסה לנשים, אך נפגשת עם נציגי השלטון בסעודיה, מדינה שרומסת את זכויות נשיה.

בנאום בפורום של הקואליציה היהודית הרפובליקנית בוושינגטון, שכונה באופן בלתי רשמי "יום ישראל" של הרפובליקנים, הזכיר גינגריץ' את נאומה של קלינטון בכנס של מרכז סבן בוושינגטון, בסוף השבוע שעבר, שבו קבלה שרת-החוץ על תופעות של הדרת נשים בישראל, לרבות הגבלת נוסעות לחלק האחורי של האוטובוס. היא ציינה אז, שהדבר מזכיר לה את העוול שגרם לרוסה פארק למחות נגד עוולות דומות בדרום ארה"ב בשנות ה-60.

יש צביעות בעובדה שקלינטון מטיפה מוסר לישראלים בשאלת זכויות לנשים ואחר-כך נפגשת עם הסעודים שבארצם לנשים אין זכויות, הכריז גינגריץ'.

הוא מתח ביקורת גם על נאום שנשא שר ההגנה, ליאון פאנטה, בפורום של מרכז סבן, שבו אמר שישראל מוצאת עצמה מבודדת וקרא לה להושיט יד לטורקיה, מצרים וירדן. גינגריץ' טען שזו התבטאות "מזעזעת".

"הלחץ החד-צדדי המתמשך הזה על ישראל, שעולה ממנו שישראל תמיד אשמה, ולא חשוב כמה גרועה התנהלותו של הצד האחר, הלחץ הזה חייב להיפסק", אמר גינגריץ'.

גינגריץ' היה חוליה אחת בשרשרת הנואמים הרפובליקניים שהבטיחו לישראל הרים וגבעות במאמץ לחזר אחרי הקול היהודי, מטרה חמקמקה, שנשמטה בעקביות מידי קודמיהם במהלך המאה שחלפה. כל אחד מהנואמים ניסה להראות, שאהבתו לישראל ומחויבותו לבטחונה גדולות מאלה של עמיתיו, ושלידו, אובמה הוא בעצם עוכר ישראל. הם תפרו את נאומיהם כאילו קהל השומעים שלהם היה מורכב אנשי מרכז הליכוד. אך הם לא הביאו בחשבון שיהודי ארה"ב, שמצביעים באופן עקבי בעד מועמדים דמוקרטיים, אינם חולקים בהכרח את השקפת העולם של ממשלת נתניהו.

בכל זאת, המתמודדים הרפובליקניים נאחזו בתקווה, שיוכלו לנתק לפחות חלק קטן מהבוחרים היהודיים מהחיק הדמוקרטי בעקבות ההתנגשויות הפומביות בין אובמה לראש הממשלה, בנימין נתניהו; הימנעות אובמה מביקור בישראל במהלך כהונתו כנשיא; וקביעתו שגבולות 67 צריכים בסיס למו"מ בין ישראל לפלסטינים.

אז מי אהב יותר את ישראל, או, אם תרצו, את הממשלה הנוכחית בישראל? גינגריץ', יו"ר בית-הנבחרים לשעבר ובשלב זה המועמד המוביל? מיט רומני, שמעמדו נחלש במקצת בעקבות עלייתו של רומני? ריק ("אופס") פרי, מושל טקסאס? מישל בקמן, צירה בבית-הנבחרים? ריק סנטורום, סנטור לשעבר? ג'ון האנטסמן, לשעבר מושל יוטה ושגריר ארה"ב בסין?

גינגריץ' הצטייר כמחזר האגרסיבי ביותר. כך, למשל, הוא הבטיח ששעתיים לאחר שייכנס לבית הלבן הוא יורה להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מת"א לירושלים. שר-החוץ שלו יהיה, לא פחות ולא יותר, ג'ון בולטון, שגריר ארה"ב באו"ם בתקופת ממשלו של ג'ורג' בוש הבן ודמות ציורית שמאופיינת בניציות דורסנית.

אבל הוא שפך את חמתו בעיקר על יחסו של ממשל אובמה לאיסלם הגלובלי. הוא הכריז שיחסי ארה"ב עם האיסלם הרדיקלי "מבוססים על ערימת שקרים" ואמר שהאמריקנים צריכים להתכונן למאבק ממושך עם המוסלמים הקיצוניים.

איראן היתה מטרה קלה לכל הנואמים, אך פרי וסנטורום הגדילו לעשות. מדבריהם עלה, כי אם אחד משניהם ייבחר, האיראנים צריכים לרדת מיד למקלטים. פרי אמר, כי המאמצים הגוברים של איראן לפתח נשק גרעיני "מותירים, במידה הולכת וגדלה, רק שתי אופציות: התקפה צבאית או איראן גרעינית". הוא לא הותיר ספק מה הוא יעשה אם אכן יזכה לשבת בלשכה הסגלגלה.

גינגריץ' הסתפק בהבטחה שהוא ינקוט מדיניות של "החלפת המשטר" באיראן ושיורה לנקוט פעולות חבלה חשאיות לערעור ענף הנפט של האייתאללות.

בקמן, שכוכבה דעך בסקרים, זכתה לתשואות חמות לאחר שגילתה, כי מצאה תורם שהבטיח לה לממן את כל ההוצאות שיהיו כרוכות בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

רומני השווה את מדיניותו כלפי ישראל עם זו של אובמה והדגיש שהנשיא הנוכחי מנסה לכפות על ישראל גבולות שאינם בני-הגנה. הוא הבטיח שאם ייבחר כנשיא, היחסים בין ירושלים לוושינגטון יהיו הרבה יותר הדוקים מאשר בתקופת אובמה ושישראל תהיה היעד הזר הראשון שבו יבקר כנשיא. קיומה של ישראל כמדינה יהודית הוא אינטרס לאומי חיוני של ארה"ב ואני אאשש את העקרון הזה, הוא אמר. אני רוצה שהעולם ידע שהעבותות בין ישראל לארה"ב אינם ניתנים לניתוק.

לטענת רומני, הפגין אובמה "חולשה וחוסר ביטחון נוכח האיום הקיומי של מלחמה גרעינית". התנהלות זו, יחד עם התעקשות הממשל על גבולות 67 כבסיס למו"מ, "חיזקו את ידי הקיצונים הפלסטיניים שעומדים עתה להקים ממשלת אחדות לאומית עם יחד עם ארגון הטרור חמאס. הפלסטינים הקיצונים חשים עתה שהם יכולים לעקוף את ישראל ליד שולחן הדיונים".

"אובמה פגע פגיעה חמורה בסיכוי לשלום במזה"ת", אמר המועמד. בנושא מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני, אמר רומני: "במשמרת שלי, לאייתאללות לא יותר להשיג נשק גרעיני. איראן חמושה בנשק גרעיני אינה רק בעיה של ישראל; זו בעיה של ארה"ב ושל כל המדינות ההגונות בעולם".

מי היה חביב הקהל? במבחן התשואות צבר רומני את הנקודות הרבות ביותר. הקהל, יהודים אמידים, לא מחובר לאידיאולוגיות החברתיות הקשיחות של "מסיבת התה". רוב המתמודדים שהופיעו לפניו היו רדיקליים מדי לטעמו הקולקטיבי. הגמישות האידיאולוגית של רומני, שבעטיה לא סובלים אותו בחוגי הימין הקיצוני של הרפובליקנים, היא בדיוק התכונה שעשתה אותו אתמול חביבם של אנשי הקואליציה היהודית הרפובליקנית.