שר האוצר שטייניץ: "אם נעלה מסים, הכלכלה תידרדר"

שר האוצר בראיון לגלי צה"ל: "הנגיד פישר הזהיר אתמול שאם פורצים את התקציב, נצטרך להעלות מסים"

שר האוצר יובל שטייניץ אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי "חשוב ליישם את המלצות ועדת טרכטנברג גם בכל מה שקשור למשרד הביטחון. בנק ישראל הודיע אתמול שיש חריגה ב-2011 של כ-2 מיליארד שקל בתקציב הביטחון וגם ב-2012 יש חריגה דומה".

- אז הנגיד סטנלי פישר אמר שאפשר להעלות מסים.

"הביטחון קיבל תוספת אדירה ל-10 שנים. נכון שזה מאוד מאוד חשוב לכולנו אבל גם הכלכלה והחברה צריכות לקבל את המשאבים שלהן ולכן כל מערכת צריכה להתייעל. אני הבנתי שהנגיד פישר הזהיר שאם פורצים את התקציב נצטרך להעלות מסים וזה מאוד לא בריא לכלכלה בתקופה כזו. אלה שני דברים שיכולים לדרדר את הכלכלה, אנחנו לא רוצים להגיע למצב שדומה למה שקורה היום באירופה או באמריקה".

אתמול אמר הנגיד בוועדת הכספים כי "המשק הישראלי בסדר ובמצב יחסית טוב. יש לנו הרבה יותר דרגות חופש מאשר למדינות באירופה ואפילו בארה"ב. זו תוצאה של דברים החיוביים שהממשלות עשו בעבר. אם נתנהג בסדר, אז נוכל גם להתמודד בהצלחה עם הסיכונים שעומדים בפנינו. מה זה הצלחה? שלא ניכנס למיתון. אבל אין ספק שמה שקורה סביבנו משפיע עלינו ולכן לא נוכל לצמוח כמו שצמחנו פעם. אי-אפשר שלא נהיה מושפעים מהמשק העולמי". פישר ציין כאמור כי תחזית הצמיחה של בנק ישראל לשנת 2012 תרד בקרוב שוב: "רואים כבר שהיצוא כבר ירד וזה ימשיך כך. לראשונה, נראה גירעון קטן בחשבון השוטף. הגירעון יהיה קטן, לא נורא. אבל זה שינוי. גם רואים ירידה מסוימת בהכנסות ממסים. תחזית ה-OECD ל-2012 היא שהמשק יצמח ב-2.9%. התחזית שלנו האחרונה היא 3.2%. אנו עובדים על תחזית חדשה. סביר להניח שהיא תרד שוב. לאן? אנו לא יודעים אבל סביר להניח שזה בסביבה של ה-OECD".

באשר לתקציב הביטחון, פישר דחה את קריאתו של שר הביטחון אהוד ברק להגדיל את הגירעון התקציבי כדי להפנות יותר כספים לביטחון ולענות על הדרישות החברתיות. פישר ציין כי "אין חריגה ענקית" ממתווה ברודט, והוסיף כי "מדינה צריכה להגן על אזרחיה. אם המדינה תגיע למסקנה שיש צורך להגדיל את תקציב הביטחון, אז יהיה צורך להגדיל את התקציב. אבל אין צורך לממן את זה באמצעות הגדלת הגרעון. זה לא יכול להיות. יש מסים. זה עניין חיוני לעתיד המדינה. הממשלה צריכה לקבל החלטה בעניין המדיניות התקציבית. יחס חוב-תוצר הנוכחי, כפי שזה נראה עכשיו, אינו מספיק. צריכים לקבוע יעד שאפתני יותר".

הלילה, ארבעה חודשים לאחר שהמתמחים החלו להתפטר מתפקידם, נחתם ההסכם בין משרד האוצר לרופאים המתמחים. ההסכם נוסח עד לשעות הקטנות של הלילה במשרדי ההתאחדות הרפואית ברמת גן, ונחתם רק מעט לפני השעה ארבע לפנות בוקר.

על כך אומר שר האוצר כי "ההסכם שנחתם לא קוצר וקוצץ בשנה אחת או בשקל אחד. זה שבשנת 2015 שני הצדדים יכולים לשוחח ולבצע מעקב אחרי ביצוע ההסכם. ראוי לבצע תחנות מעקב כדי לוודא שעומדים בהסכם".

עוד אמר שר האוצר כי "בסך הכל זה הסכם טוב מאוד, כולל התוספת לרופאים שיעבדו יותר וההקפדה על 6 תורנויות בחודש אבל הדבר הכי חשוב הוא שזה לא רק הסכם שכר אלא מדובר ברפורמה הסטורית במערכת הבריאות שמחזק את הפריפריה, וכמובן הכנסת שעון נוכחות למערכת שיביא לכך שהרופאים המומחים יהיו בבתי החולים גם בשעות אחר הצהריים והערב. זו רפורמה ענקית שהיא התחלה של שיפור גדול במערכת הבריאות. אין מנצחים ומפסידים. המנצחים הגדולים הם אזרחי מדינת ישראל".