מבולבלים? הצעת חוק להגבלות והסדרים בהטבות לצרכן

ההצעה עוסקת, בין היתר, בכוונת חברות האשראי לגנוז את הטבת צבירת הנקודות

תוכניות הטבות בעייתיות המבלבלות ומטעות את הצרכן הן שיעמדו במרכז הצעת חוק הגבלות בעניין תוכנית הטבות לצרכן, שתונח ביום ראשון על שולחנה של ועדת השרים לחקיקה.

ההצעה היא פרי יוזמתם של חברי הכנסת איתן כבל, אורי אריאל, אברהם מיכאלי, אלכס מילר, כרמל שאמה-הכהן, רונית תירוש ואורלי לוי-אבקסיס.

מטרת הצעת החוק היא להתמודד עם תופעות של ניהול תוכניות הטבות בדרך בלתי ראויה, כמו חיוב צרכן המבקש לנצל הטבות להוציא כספים מכיסו, וכן עם אפשרות של מחיקת יתרת ההטבות המגיעות לצרכן אם לא מימש אותן, לאחר שמפעיל תוכנית ההטבות לא יידע אותו בצורה ראויה על סיום התוכנית, לא נתן לו זמן מספיק לניצול ההטבות או סיפק מגוון הצעות דל, ולעתים בלתי רלבנטי לציבור רחב.

מצלצל מוכר? לא במקרה: ההצעה מוגשת על רקע כוונתן של חלק מחברות האשראי לגנוז את תוכניות צבירת הנקודות או הכוכבים בכרטיסי האשראי, לאחר שעל-פי הטענה פיתו באופן מודע צרכנים רבים לבזבז את כספם, בתמורה לצבירת נקודות שלכאורה תשתלם להם בעתיד. רבים מהצרכנים כלל לא מודעים לכוונה למחוק את הנקודות שצברו, ושעליהם לנצל את אותן נקודות עד למועדים שקצבו חברות האשראי.

בין השאר קוראת ההצעה להאריך את המועד למימוש הנקודות שנצברו, להודיע על כך לציבור הצרכנים בדרכים ראויות ולספק לצרכנים חלופות אטרקטיביות לנקודות שיימחקו.

מי יקבע מהן חלופות ראויות? לא לגמרי ברור.