"הריבית באירופה תרד מתחת ל-1%; תושק תוכנית רכישות"

כך מעריך יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון ■ לקראת פסגת הבכירים היום, צופה פגוט: "תיווצר מסגרת עבודה לאינטגרציה פיסקאלית; אירופה מפנימה שהיא זקוקה לחילוץ כבד"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס להחלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי (ECB) היום (ה') ומציין כי המשבר באירופה מוביל את הקברניטים ביבשת לאימוץ "המודל האמריקני", הכולל ריבית נמוכה ורכישות אג"ח.

פגוט מתייחס למהלך הבנק המרכזי להורדת הריבית בגוש האירו בכ-0.25% לרמה של 1%, ומציין כי "עושה רושם שגם שיא השפל של ריבית האיחוד משנת 2008 (1%) יישבר והריבית עוד צפויה לרדת לחצי אחוז במהלך החודשים הקרובים".

עוד התייחס פגוט לפגישת הפסגה של קברניטי אירופה היום, במסגרתה צפויים המנהיגים לדון באמנה פיסקאלית חדשה לאיחוד האירופי - אשר תקבע פיקוח הדוק על המדיניות הפיסקאלית והגירעונות של כלכלות האיחוד.

פגוט ציין כי "הבנק המרכזי של אירופה הולך בעקבות בן ברננקי - שילוב של ריבית נמוכה במקביל לתוכנית הרחבה כמותית". לדבריו, "על מנת למנוע קריסה של אירופה - אין ברירה אחרת, מלבד לאמץ את המודל האמריקאי".

"לאחר הפסגה תיווצר מסגרת עבודה לאינטגרציה פיסקאלית", דברי פגוט. לטענתו, לאחר ביצוע השינויים באמנת האיחוד האירופי תינתן לבנק המרכזי האירופי לגיטימציה להתערב יותר בשווקים לרכוש אג"ח של הכלכלות ה"מתקשות".

אולם, גם אם הבנק המרכזי ימנע מלהתערב ישירות על רקע האמנה, פגוט אופטימי: "לא משנה אם הבנק המרכזי עצמו ירכוש את האג"ח הממשלתיות של המדינות הבעייתיות באיחוד, או שהוא יזרים משאבים לקרן המטבע שתרכוש את האג"ח. העיקר הוא שאירופה מתחילה להפנים שעליה להסכים על תוכנית חילוץ בהיקף של לפחות טריליון אירו לפני שהספינה טובעת".