מזל טוב: קרואטיה תהפוך למדינה ה-28 באיחוד האירופי

היום בפסגת האיחוד האירופי בבריסל חתמה קרואטיה על הסכם ההצטרפות לאיחוד ■ תצטרף ביולי 2013, לאחר שתעביר משאל עם במדינה אודות הצעד

בצל הסערה המתחוללת בתקופה האחרונה באירופה, והיום בפרט, חתמה היום (ו') קרואטיה על הצטרפותה לאיחוד האירופי בפסגת האיחוד בבריסל.

שמונה שנים לאחר שהגישה בקשה להצטרפות, קרואטיה, המדינה על חוף הים האדריאטי בת ה-4.4 מיליון תושבים, תהפוך למדינה ה-28 באיחוד, ובכך מקווה לראות שיפור במצבה הפוליטי והכלכלי.

"כניסה לאיחוד האירופי היא התרחיש היחיד שיכול לייצר לקרואטיה הטבות כלכליות", אמר זדסלב סנטיק, אנליסט מזאגרב, בירת קרואטיה. "אולם, אני מאמין שהנסיון עם יוון מלמד הכי טוב: האיחוד האירופי לא יכול לפתור לך את הבעיות - אתה יכול להיכנס לאיחוד, אבל אתה חייב להתמודד עם החולשות בכלכלה ובסקטור הפיסקלי קודם כל".

קרואטיה, חלק מיוגוסלביה לשעבר, החלה לפתח קשרים עם האיחוד האירופי כשנה לאחר שהכריזה על עצמאות, ב-1991, וכעת אמורה להיכנס לאיחוד ביולי 2013 - אולם קודם עליה לערוך משאל עם אודות העניין, ולקבל את הסכמת החברות האחרות באיחוד. סקר שנערך בספטמבר מראה כי 53% מהקרואטים מעוניינים בצעד זה. "יש לנו אזרחים שסקפטיים לגבי האירו, אולם אין לנו מפלגות כאלה", אמר חוקר במכון ליחסים בינלאומיים בזאגרב. "אף אחד לא צופה כשלון של משאל העם".