פרס: "איראן מושחתת, הורגת ומרעילה"

(עדכון) - ועידת ישראל לעסקים 2011 יצאה לדרך בת"א ■ הנשיא שמעון פרס על האיום האיראני: "שהעולם יהדק את הלחץ הכלכלי והפוליטי על איראן" ■ תקיפה צבאית? "הכל מונח על השולחן אבל אנחנו צריכים לנסות כל פעולה אחרת"

"איראן היא המרכז של כל השחיתות. הם הורגים, מאיימים, מרעילים... הם סכנה מהותית לכולם ולא רק לישראל" - כך אמר הבוקר (א') נשיא המדינה שמעון פרס בתחילת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לשנת 2011. פרס אמר את הדברים בתשובה לשאלת ריצ'רד קווסט מ-CNN, ששאל אותו האם איראן היא הנושא המרכזי שמעסיק את ישראל.

"אני רוצה לראות תוצאות מלאות יותר; אובמה אמר כי הוא לא ייתן לראות איראן גרעינית וכך גם סרקוזי, מדבדב ומרקל. כולם חושבים שאיראן מסוכנת", הוסיף פרס. כאשר נשאל מה הוא מצפה מהעולם לעשות, ענה הנשיא: "להדק את הלחץ הכלכלי והפוליטי על איראן. אני מקווה שמדינות אחראיות כמו ארה"ב יטילו מספיק לחץ".

פרס נשאל על סוגיית התקיפה הצבאית באיראן ואמר כי "הכל מונח על השולחן אבל אני לא רוצה להתחיל בזה. אנחנו צריכים לנסות כל פעולה אחרת, לא צבאית".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

קווסט שאל גם את פרס על המו"מ המדיני עם הפלסטינים ואמר כי ישנו חלון הזדמנויות אותו יש לנצל: "אשמח לראות את הפלסטינים פותחים בשיחות עם ישראל, עכשיו. אני מאמין שראשי הרשות הם אנשים רציניים ומעוניינים בשלום. זה לא עניין של מוניטין אלא של חיים ומוות".

פרס דיבר בשבחי תעשיית היי-טק וההון האנושי בישראל וערך השוואה עם מדינות ערב העשירות באוצרות טבע: "המזל הגדול ביותר שלנו הוא שאין לנו כלום. ישראל היא רק פרומיל מהשטח של ארצות ערב. יש לנו ביצות בצפון, מדבר בדרום. יש לנו 2 אגמים - אחד מת והשני יורד במפלס ונהר אחד. למרות זאת, גילינו שיש לנו כוח אדם איכותי. אנחנו העשרנו את הארץ והאנשים פה חכמים וגמישים".

כאשר נשאל על הסביבה העוינת לישראל במזרח התיכון והאם העוינות הזו תפחת בעתיד, ענה פרס: "אולי במקומות מסוימים. אני אופטימי, ואחרי 88 שנים, אני נשאר כזה". בהתייחסו ליחסי ישראל-ארה"ב תחת ממשל אובמה אמר הנשיא: "היחסים עם ארה"ב מצוינים. אנחנו המדינה היחידה בעולם שארה"ב עזרה לה כל כך הרבה ונותרה פרו-אמריקנית".

פרס התייחס גם לגל הצעות החוק הפוגעות לכאורה בדמוקרטיה ואמר כי מדובר בהצעות חוק ש"לא מתיישבות בהכרח עם עקרונות הדמוקרטיה", אך בכל זאת ישאל היא מדינה דמוקרטית: "הדמוקרטיה והיהדות הולכים יחד. אלוהים עצמו אמר שכל בני האדם נוצרו בצלמו, ולכן כולם שווים. אין אדם ששווה לאלוהים. כולם שווים וכולם יכולים לפתח תחומי עניין שונים, ביטויים שונים ועוד. יש אופוזיציה רחבה שמתנגדת לחוקים האחרונים שעברו בכנסת".

"יש טעויות שעשינו אבל ישראל היא נס", אמר פרס בסוף דבריו. "לפני 63 שנים היינו ספק, לא היה לנו כלום. אחרי 7 מלחמות, אנחנו עדיין קיימים, וזה הרבה מעל מה שחלמתי". כשנשאל האם הוא התעייף אחרי כל כך הרבה שנים בזירה הפוליטית-מדינית, ענה הנשיא לסיכום: "לא; למה לבזבז זמן על עייפות?".

ועידת ישראל 2011 יצאה לדרך

האירוע החשוב של השנה בעולם העסקי יצא לדרך: ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לשנת 2011 החלה הבוקר במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בת"א, במעמד בכירי המשק והמדינה.

נשיא המדינה שמעון פרס נשא את דברי הפתיחה ונתן בכך את האות ליומיים של דיונים מרתקים על הנושאים הבוערים ביותר לכלכלת ולמדינה: משבר החוב באירופה, יציבות המערכת הפיננסית בישראל, האביב הערבי, תגליות הנפט והגז, ענף הנדל"ן, המחאה החברתית, תעשייה, תקשורת, טכנולוגיה ועוד.

בוועידה ישאו דברים בכירי המשק, דוגמת שר האוצר יובל שטייניץ, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שר השיכון אריאל אטיאס, יו"ר ההסתדרות עופר עיני וכמובן ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, לצד מנהלים בכירים ומומחים מהארץ ומחו"ל במגוון תחומים שידברו בפאנלים מקבילים על הנושאים הבוערים ביותר על סדר היום של כלכלת ישראל.

אתר "גלובס" יעדכן באופן שוטף - החל ממחר בבוקר ולמשך יומיים אינטנסיביים - מהמתרחש בוועידה ויעביר את הנאומים והפאנלים החשובים בשידורים חיים.

לצפייה בלו"ז והרשמה לוועידה - לחצו כאן