"אל תחפשו כאן ציונות גדולה, בסה"כ חיפשנו צמוד קרקע במחיר סביר"

הריחוק היחסי ממוקדי התעסוקה אומר שעות ארוכות על כביש 6 ושליטה יוצאת דופן ברפטואר של מני תחנות רדיו איזוריות בין השעות 6 ל-8 בערב

תריסר שנים חלפו מאז קבענו יתד עם שלט הנושא את שמנו בחלקת קרקע שבחרנו על גבעת עצי האורן, שתהפוך בתוך שנתיים לישוב הקהילתי שמשית.

במהלך התקופה שחלפה מאז ועד שנכנסנו לביתנו החדש, נהגנו לספר ביותר משמץ של גאווה לחברינו התמהים כי אנחנו "בונים בית בגליל". בינינו לבין עצמנו עדיין לא היה ברור לנו כיצד נשלב את המעבר לחבל הארץ הפסטורלי עם חיי היומיום שלנו, שהמשיכו להתנהל בנוחות בגוש דן.

אל תחפשו כאן ציונות גדולה, בסה"כ חיפשנו בית צמוד קרקע במחיר סביר, עם נוף ירקרק. בדיעבד, לאחר תקופה קצרה של הסתגלות, התברר שלבנות את ביתנו בשמשית - על התפר שבין עמק יזרעאל להרי הגליל - הייתה החלטה מוצלחת, הן מבחינה כלכלית והן במגוון פרמטרים הנכללים תחת המושג החמקמק "איכות חיים".

שמשית הוא ישוב קהילתי גדול יחסית בן 550 משפחות. גילם של רוב "המייסדים" נע כיום בין 40 ל-50 וממוצע הילדים למשפחה עומד על שלושה פלוס, מה שאומר יותר מאלף זאטוטים ובני נוער(!) הגודשים את שבילי הישוב, השטחים הציבוריים הפתוחים ואת אולם הספורט והבריכה שנפתחו בקיץ שעבר.

בתוך זמן קצר הפכנו לסיפור הצלחה נדל"ני - פועל יוצא של הקרבה לטבע, מיקום אטרקטיבי (סמוך לצומת המוביל, רבע שעה מטבעון ומנצרת), מערכת חינוך לתפארת2 ובעיקר הקהילה המתגוררת בישוב.

ההצלחה הזאת מתבטאת במחירי הבתים כאן, אבל לפחות מבחינתנו, מכירה איננה עומדת על הפרק. אנחנו מוקפים באנשים טובים ואכפתיים, בשמשית זכינו לחוג חברים רחב, שחלקם הפכו לידידינו הקרובים ביותר. את זה כסף לא יכול לקנות.

האופי הקהילתי של שמשית ניכר היטב. החל מפעילות ענפה לילדים ולנוער, דרך אירועי תרבות על טהרת תושבי המקום ומגוון של קבוצות טיולים וספורט, ובעיקר - באופן שבו מתגייסים כולם כשמי מהתושבים נקלע למצוקה, נרתמים לסייע ולהקל עד כמה שאפשר.

לא שהכול מושלם. היה זה הזמר עמיר לב, תושב הסביבה, שאמר פעם כי "יש כל כך הרבה דברים קשים מסביבנו ואי אפשר פשוט לעבור לאיזה כפר בגליל ולהגיד שהכול טוב בגלל שאני מתעורר בבוקר ורואה מולי עץ זית". החיים הרי מורכבים הרבה יותר מהמקום שבו אתה גר. מני תלאות הפוקדות אנשים המתגוררים במקומות אחרים מתרחשות גם כאן.

לאלו יש להוסיף את הריחוק היחסי ממוקדי התעסוקה, מה שאומר שעות ארוכות על כביש 6 למי שעבודתו ממוקמת במרכז הארץ (וכפועל יוצא שליטה יוצאת דופן ברפטואר של מני תחנות רדיו אזוריות בין השעות 6 ל-8 בערב).

בשנים האחרונות חלה כאן התפתחות מואצת של תשתיות שקיצרה מאוד את הדרך לחיפה ולת"א. בד בבד נפתחו באיזור מקומות בילוי רבים. ועדיין,

את ימי הפנסיה, אומרים חלק מידידינו, נעביר כנראה בת"א.

מבחינתנו, לפחות בינתיים, אין שאלה. לאחר כמעט חמש שנים של בדידות מזהירה בניכר, חזרנו לשמשית ואנחנו שוב נהנים מאופציות חברתיות מגוונות, מארוחות שישי רבות משתתפים ומטיולי האופניים של "אריות שמשית". וכן, גם מלהתעורר בבוקר ולראות את עץ הזית בגינה.

שמשית

ישוב קהילתי

שנת יסוד: 2000

אוכלוסייה: כ-2,600 תושבים

עד גיל 18: 1,200

מרחק מבית "גלובס": 120 ק"מ