בנק לאומי הפסיק את פרויקט "2 מיליון סיבות טובות"

החליט לבטל את פרויקט התרומה בעקבות הביקורת שהופנתה כלפיו, בין היתר לאור צירוף עמותת הימין "אם תרצו" ■ יחלק 10,000 שקל לכל עמותה שהשתתפה

בנק לאומי הודיע הבוקר (א') כי הוא מפסיק את פרויקט "2 מיליון סיבות טובות", בין היתר בעקבות הביקורת הציבורית שהופנתה כלפי הבנק, לאחר שהחליט לצרף את התנועה הפוליטית "אם תרצו" לפרויקט התרומה (ראו מכתב הבנק לציבור, בסוף הכתבה).

פרויקט התרומות שניהל הבנק תחת הכותרת "2 מיליון סיבות טובות" הינו תחרות בין מספר עמותות, שבסופו אמורות העמותות הזוכות לקבל תרומה מהבנק בעלות כוללת של 2 מיליון שקל.

אולם, החלטת הבנק לצרף לפרויקט את תנועת "אם תרצו", תנועה חוץ-פרלמנטרית העוסקת בעידוד ערכי הציונות, עוררה מחלוקת חריפה בין לקוחות הבנק, כאשר רבים הצהירו על כוונתם לעזבו.

ההחלטה הציתה ויכוח סוער ופוליטי בין ימין לשמאל בעמוד הבית של הבנק בפייסבוק. הוויכוח גרר אחריו כעס ומרמור בקרב הלקוחות, וכאמור, רבים מהם הביעו את כוונתם לסגור את החשבון שלהם בבנק, אם לאומי לא יסיר את התנועה מרשימת העמותות המתמודדות. תגובות נוסח "גם אני אסגור את החשבון אם 'אם תרצו' ישתתפו בתחרות" מתרוצצות ברשת.

בנק לאומי, בניסיון להנמיך את גובה הלהבות נוכח שטף התגובות, החליטו להגיב בעמוד הרשמי תוך ניסיון לצינון הרוחות: "לקוחות לאומי וגולשים יקרים, אנחנו מקשיבים לדברים שעולים בעמוד הפייסבוק שלנו, הן לביקורת והן לדברי תמיכה. אנחנו מקווים שברור לכולכם שהחלטות שמתקבלות על-ידינו נעשות אך ורק תוך היצמדות לתקנון הפעילות של פרויקט '2 מיליון סיבות טובות', ללא כל שיקול אחר", לשון הודעת לאומי בפייסבוק.

אולם, נראה כי הלחץ בסופו של דבר עשה את שלו, ולאומי החליט להקפיא את הפרויקט. כמו כן, מהבנק נמסר כי 139 העמותות שהשתתפו בפרויקט לא יסבלו מנזקים כספיים על רקע השתתפותם בפרויקט והכנת הקמפיינים במסגרתו.

מתנועת "אם תרצו" נמסר בתגובה: "מסע סתימת הפיות והאיומים הבריוניים של 'שלום עכשיו' עשה את שלו. שוב הוכח כי השמאל הקיצוני מתמחה בסתמית הפיות של כל מי שלא מתיישר עם עמדותיו הסהרוריות. אנו מצרים על כך שבנק לאומי נכנע לאיומים ולסחטנות של 'שלום עכשיו', איומים שכתוצאה מהם נפגעו עשרות עמותות חברתיות שעושות עבודת קודש. יריב אופנהיימר ימשיך לקבל את משכורתו השמנה מהאיחוד האירופי, בשעה שעמותות חברתיות יאלצו לקצץ את פעולותיהן. אנו מודים לעשרות אלפי האנשים שתמכו והובילו את התנועה למקום השני בתחרות".

להלן מכתב שפרסם היום הבנק לציבור, הבוקר:

"פרויקט '2 מיליון סיבות טובות' נולד מתוך צורך. בישראל פועלות עשרות אלפי עמותות. מרבית העמותות, שקמו ביוזמת אנשים בעלי חוש אחריות חברתית, במטרה לסייע לנזקקים, במגוון עצום של נושאים, מתקשות להגיע לתודעת הקהל הרחב ולגייס את האמצעים הדרושים לקידום פעילותן.

"התפתחות הטכנולוגיה, ובעיקר המדיה החברתית, מאפשרת בשנים האחרונות חשיפה רחבה של רעיונות, באמצעים כספיים מוגבלים. לפני מספר שנים התנהלו לראשונה, בארה"ב, מספר פרויקטים הממנפים את המדיה החברתית למעורבות קהילתית. למדנו על פרויקטים אלה, וכשראינו כי הם הגדילו את החשיפה של העמותות החברתיות שהשתתפו בו, החלטנו לאמץ את המודל ולצאת עם פרויקט 'מיליון סיבות טובות'.

"'מיליון סיבות טובות', שנולד אשתקד, זכה להצלחה והשיג את מטרתו. הפרויקט איפשר לעמותות קטנות ופחות מוכרות לחשוף את פעילותן הברוכה למאות אלפי גולשים, שהתרגשו עימן והצביעו עבורן. עמותות אלמוניות יחסית זכו לתמיכה גדולה, הן בכסף והן במתנדבים חדשים וחדורי מוטיבציה. בשל כך החלטנו להמשיך בפרויקט גם השנה, ואף הכפלנו את סכום התרומה ל-2 מיליון שקל.

"רצינו בטוב, אך תחת זאת מצאנו את עצמנו בלבה של ביקורת ציבורית, שפגעה גם בעמותות. מספר עמותות המשתתפות בפרויקט פנו אלינו באומרן כי האווירה שנוצרה סביב הפרויקט מעיבה עליהן ואף מזיקה להן.

"כתאגיד הקשוב לדיאלוג עם הציבור הגענו למסקנה כי לעת הזו, המודל שאימצנו לא השיג את מטרתו. כיוון שכך, החלטנו שטוב נעשה אם בשלב זה נפסיק את הפרויקט, ובהמשך נבחן את דרך הפעולה הנכונה להשגת המטרות.

"בתוך כך נדגיש כי 139 העמותות אשר טרחו ופעלו במסגרת הפרויקט לא תסבולנה מנזקים. לכל עמותה יועבר סכום של 10,000 שקל, שישמש לכיסוי הוצאותיה בפרויקט. את 600 אלף השקלים הנותרים יפנה לאומי למיזמים ולפרויקטים שבהם אנו מעורבים זה מכבר, לקידום החינוך, הקהילה והרווחה בישראל.

"בהקשר זה נציין כי תרומותיו של לאומי למטרות רבות ומגוונות בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה והקהילה מסתכמות בכ-30 מיליון שקל בשנה.

"כך או כך, מחויבותנו להמשיך ולהשקיע בקהילה ובטיפוחה לא תיפסק לרגע. מאז היווסדו לפני 110 שנים, טיפח לאומי מסורת של סיוע לקהילה ומעורבות חברתית.

"נסיק את המסקנות הנדרשות, נמשיך לסייע בדרכים אחרות ונמצא עוד דרכים רבות ומקוריות לעשות טוב".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988