נתניהו: "אסע לאפריקה כדי לעצור את זרם המסתננים"

הממשלה מעלה הילוך במאבקה נגד גל מהגרי העבודה ששוטף את ישראל ■ קיצוץ רוחבי של 2% במשרדי הממשלה, כולל במשרד הביטחון, על מנת לממן את בניית הגדר בין ישראל למצרים

הממשלה אישרה הבוקר קיצוץ רוחבי של 2% בכל משרדי הממשלה על מנת לממן את הקמת הגדר בגבול מצריים וכדי להתמודד עם תופעת המסתננים. באופן חריג, נכלל משרד הביטחון במסגרת הקיצוץ הרוחבי. לגלובס נודע כי במהלך הישיבה הציע משרד הביטחון להגדיל את חלקו בקיצוץ בתמורה להוצאתו ממסגרת הקיצוץ הרוחבי. זאת, על מנת שלא יהיה לכך תקדים שמשרד הביטחון יכלל במסגרת קיצוץ רוחבי וכן כדי שהקיצוץ לא יעשה מבסיס התקציב של המשרד.

אנשי המשרד אף הציעו להשתתף במימון פרויקט הגדר. עם זאת, בסופו של דבר קיבל ראש הממשלה את עמדתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, והכריע כי משרד הביטחון יהיה כלול בקיצוץ כמו שאר המשרדים.

שר האוצר תקף את התנהלות מערכת הביטחון ואמר כי "אי אפשר להחזיק את המקל בשני קצותיו. משרד הביטחון לא יכול לקחת את מה שבא לו מדוח ברודט. משרד הביטחון נדרש לבצע שקיפות והתייעלות. פרוייקט הגדר כולו היה אמור להיות במימון משרד הביטחון. תקציב הביטחון אינו שונה מתקציב החינוך והבריאות ולכן הוא חייב לשאת כמו כולם בקיצוץ הרוחבי". השרים תמכו בעמדתו של שר האוצר פה אחד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יבקש את אישור שרי הממשלה לתכנית שיזם לטיפול בתופעת ההסתננות מאפריקה לשטח ישראל. בישיבת הממשלה השבועית אמר נתניהו כי ההסתננות מהווה "מכת מדינה בכל תחום: כלכלה, חברה, תשתיות, רווחה וביטחון הפנים". נתניהו המשיך: "אנו שומעים את הזעקות שעולות מערי ישראל. אוכלוסיות שלמות מתחילות לנוע לכיווננו. אם לא נפעל לעצור את השיטפון - פשוט נישטף".

בין הצעדים שאותם מתכוון נתניהו לנקוט גם ביקורים שונים במדינות אפריקה, בניסיון לבלום את הסוגייה. "בהחלטות שנקבל היום נשלים את הקטע של הגדר שהוא הקשה ביותר מבחינה טופוגרפית. הכוונה היא לסיים את הבנייה עד לסוף השנה".

נתניהו הוסיף כי תכניתו כוללת גם "הקמת מתקני השהייה והמעצר, כדי לאפשר לקלוט את הפליטים שייפלטו ממקומות העבודה שלהם כתוצאה מהעצמת האכיפה".

יותר מ-50 אלף מסתננים שוהים בישראל

במהלך הישיבה הוצגו לשרים נתונים אודות היקף תופעת ההסתננות לישראל. בין היתר, נאמר שם כי בארץ שוהים 52,487 מסתנני עבודה בלתי חוקיים, כשקצב הגעתם כיום עומד על 30,000 בשנה. ראש הממשלה הזהיר כי במידה שתכניתו לא תאומץ, "נגיע ל-100 אלף מסתננים בשנה".

נתניהו קרא גם להעלות את גובה הקנס שיוטל על מי שיעסיק מסתנן בלתי חוקי, מ-5,000 שקלים לעשרות אלפי שקלים. "צריך להכאיב בכיס למי שמעסיק אותם", הסביר ראש הממשלה.

מי שבירך בהתלהבות על היוזמה הוא שר הפנים, אלי ישי, שספג האשמות רבות עקב פועלו להשבת המסתננים למולדתיהם. "סוף כל סוף התקבלה הדעה שלי, אחרי שאמרו שאני חשוך, גזען ואדם שלא מגלה רגישות", אמר ישי. "אפעל בכל כוחי עד שאחרון המסתננים יחזור לביתו. אני רוצה לשמור פה על הרוב היהודי. זהו איום קיומי על מדינת ישראל".