"השקעות חברתיות ייצרו תוצאות טובות לחברות ולמדינה"

עו"ד דידי לחמן מסר, ראש צוות החשיבה להשקעות חברתיות, אמרה הדברים במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" ■ "זהו תחום חדש שמכיל כספים ממגוון תחומים"

עו"ד דידי לחמן מסר, ראש צוות החשיבה להשקעות חברתיות, דיברה על השקעות חברתיות. לדבריה, "זהו תחום חדש שמכיל כספים ממגוון תחומים. נושאים חברתיים שמטופלים נכון יכולים לייצר תוצאות כלכליות טובות, לחברות וגם למדינה".

הדברים נאמרו בפאנל "יצירת שוק הון חברתי בישראל", במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" שמתקיימת היום בת"א. הפאנל דן בשאלה איך מגדילים את עוגת התקציב של ישראל, אחרי המחאה החברתית הגדולה בקיץ האחרון.

בדיון משתתפים שרי ברנבך, מנהלת פיתוח יזמות בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי; עו"ד דידי לחמן מסר, ראש צוות החשיבה להשקעות חברתיות; ססיל בליליוס, מנכ"לית אימפקט פירסט; ד"ר הרגמן, מנהלת תוכניות ואסטרטגיה בחברת ההון סיכון DBL Investors; ד"ר רוג'ר סטיין, נשיא מעבדות המחקר של סוכנות מודי'ס; ידין קאופמן, שותף-מייסד של סדארה וונצ'רס, ויו"ר-מייסד של תמורה. את הפאנל מנחה אלמה גדות-פרז, מנהלת המרכז לישראל במכון מילקן.

"המימון להשקעות חברתיות לא פילנתרופי בלבד, אנחנו לומדים מהלקחים של שוקי המניות הרגילים ומיישמים אותם בהשקעות חברתיות. אם אתם רוצים לטפל בנושאים חברתיים אל תסתכלו עליהם כ'קבצנים' שרעבים ללחם, ראו בהם תחום השקעות מן המניין", אמרה לחמן מסר.

"ישנן הזדמנויות בתחום החברתי"

שרי ברנבך, דיברה על המשקיע האינדבידואלי ואמרה כי "ישנן הרבה הזדמנויות בתחום החברתי. גם אם מדובר במלכ"רים, הם צריכים מימון מסוים כדי בכלל להתחיל לפעול. דבר נוסף הוא דיור ציבורי בסיוע ממשלתי - זהו תחום מבוקש מאוד עכשיו בישראל. ישנם גם עסקים קטנים שזקוקוים למימון כדי לפעול. השקעה בכל התחום האלה יכולה להביא לתשואה לא רעה למשקיעים".

ידין קאופמן, דיבר בדיון על השקעות חברתיות שביצע בקרן תמורה, עם נופך חברתי. לדבריו, "בתחילה היו לנו קשיים שנובעים מחוסר הבנה של התחום בקרב משקיעים מוסדיים ורגילים. הם תהו האם הממשלה צריכה להיות אחראית על השקעות מסוג כזה ולאו דווקא קרן השקעות פרטית".

"לאחר מכן ההשקעות זרמו יותר וקרנות הביעו התעניינות בתחום החברתי. כבר קיבלנו תרומות והשקעות מ-220 חברות והעבודה היא לפנינו. חלק מהחברות האלה כבר חוו אקזיטים של מיליוני דולר. מהממשלה עדיין לא ביקשנו כלום מבחינתץ מימון, אבל מה שכן היו הקלות מסוימות במיסים", לדבריו.

ססיל בליליוס דיברה על 'וונצ'רס פילנתרופי' - תחום השקעה שמתרכז בעיקר בהשקעות לחינוך, סיוע חברתי וכדומה. לדוגמא היא הזכירה פעילות מול קרנות וחברות שנועדה לשכנע אותן להשקיע בתחום החברתי כמשהו שיכול ליצור תשואה לא רעה בנוסף לצד ההומני.

"אנחנו מסתכלים גם על חברות שהפעילות שלהן היא עם נופך חברתי, והשקעה בהן יכולה בעקיפין לתרום בהיבט הזה, ושוב, לייצר תשואה טובה. זהו אכן תחום נישתי, אבל תחום שיכול ליצור הכנסות. מבחינת האתגרים - לא כל השוק עדיין שם ומקורות המימון לא תמיד זמינים", לדבריה.

ד"ר ליסה הרגמן, אמרה: "אנחנו מתרחבים בימים אלה במאגר המשקיעים שלנו בתחום החברתי. יצרנו במספר קטן של שנים מעל 2,000 מקומות עבודה הודות לתחום הזה, ואני מעריכה שהוא יתרחב".

לריכוז הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן