איגוד לשכות המסחר מקים פורום חברות למסחר אלקטרוני

זאת במטרה לסייע בעיצוב וקידום ההתארגנות בענף המתפתח ■ סקרים שנערכו לאחרונה מגלים כי 67% מהישראלים קונים מוצרים באמצעות האינטרנט בקביעות

הישראלים מדביקים פערים, והיקף הסחר המקוון נמצא בעלייה מתמדת. על רקע זה מקים איגוד לשכות המסחר פורום חברות למסחר אלקטרוני, במטרה לסייע בעיצוב וקידום ההתארגנות בענף המתפתח.

הפורום, מסבירים באיגוד, מוקם לאור השינויים בהרגלי הצריכה בישראל ובעולם, המתבטאים בקנייה מוגברת דרך אתרי המכירות באינטרנט, על חשבון הקנייה המסורתית בחנויות ובמרכזי הקניות, כמו גם האתגרים הנובעים מכך.

מגמה זו מתחזקת גם עם אישור הממשלה את המלצת ועדת טרכטנברג לביטול תשלום המכס על קניית מוצרים דרך האינטרנט בסכום של עד 1,200 שקל.

סקרים שנערכו לאחרונה מגלים כי 67% מהישראלים קונים מוצרים באמצעות האינטרנט בקביעות, כאשר 78.8% מהם עושים זאת דרך אתרים ישראלים. 44.6% מהישראלים קונים ברשת עד 3 פעמים בשנה. היקף הגולשים באתרי המכירות ובתשלומים לרשויות המדינה מוערך בכ-5 מיליון איש, ומספרם עולה בכ-20% מדי שנה.

מנתוני הפורום עולה כי היקף הסחר האלקטרוני בישראל, הכולל בתוכו העברת תשלומים לרשויות המדינה, הסתכם בשנת 2010 בסכום שיא של כ-50 מיליארד שקל - מתוכם כ-40 מיליארד שקל הושקעו ברכישות מוצרים, שירותים ומידע באמצעות רשת האינטרנט, וכ-10 מיליארד שקל עבור קניית מוצרים ושירותים מחוץ לישראל, בעיקר מארה"ב וסין.

החברות המיוצגות בפורום יעסקו בין השאר בשאלות של רגולציה ודה-רגולציה, סטנדרטיזציה, מיסוי והשקעות, האצת הליכים להתפתחות הענף, סיוע ממשלתי לפרויקטים מיוחדים ותהליכים חשובים להשתלבות בעולם הסחר האלקטרוני הגלובלי, ויגיעו הן מעולם המסחר האלקטרוני והן מעולם השירותים הטכנולוגיים הקשורים לצורת סחר זו.

"הרעיון הוא שבפורום תשבנה החברות המובילות במשק בתחום המסחר האלקטרוני ,לצד חברות קטנות ובינוניות", מסביר זאב רפואה, יו"ר דירקטוריון netex ומחלוצי תעשיית המחשבים והאינטרנט בישראל, שיעמוד בראש הפורום המוקם. "כולם יביאו מניסיונם המוצלח או הפחות מוצלח, נעלה ביחד את הנושאים הבוערים שצריכים טיפול הן מול הרגולטור והן ברמה של גיבוש סטנדרטים אחידים, ונהפוך את הסביבה הווירטואלית של המסחר למקום שבו כולם בישראל רוצים להיות. ראינו תוצאות בסקטורים אחרים שבחרו להתאגד, ונקווה שגם כאן נוכל להשפיע".