הפרוטוקולים של בנק ישראל: "ההאטה במשק תימשך"

בבנק ישראל מודאגים מאוד מהמשבר באירופה וטוענים שהוא מתחיל להשפיע על הכלכלה המקומית ■ בבנק ישראל מעריכים שיצליחו לעמוד ביעדי האינפלציה ■ האטה בקצב עליית מחירי הדירות

בנק ישראל פרסם היום (ב') את הפרוטוקולים של דיוני הריבית לחודש דצמבר, שבה הוחלט על הורדה של 0.25%. השיקולים העיקריים שחברי הוועדה התבססו עליהם בהחלטה שלהם כוללים את המשך ההאטה בצמיחת הפעילות הריאלית במשק, הירידות הממושכות בשווקים הפיננסים שצפויות למתן את הביקושים המקומיים וחשש הולך וגובר שאירופה תיכנס למיתון. מהפרוטוקולים של בנק ישראל עול ש-4 חברים של הוועדה המוניטרית הצביעו בעד הורדת הריבית ב-0.25% בעוד ש-2 הצביעו בעד הותרת הריבית על כנה.

על פי דיוני הוועדה, משבר החוב באירופה הולך ומחריף והוא וצפויה פגיעה קשה בכלכלה העולמית במידה ואירופה תיכנס בסופו של דבר למיתון. העליה בתשואות החוב של איטליה וספרד הגיעו לרמות, שעל פי חברי הוועדה, אינן בנות קיימא. בבנק ישראל טוענים שהמצב באירופה כבר משפיע על המשק הישראלי, והם הולכים להתגבר.

בבנק ישראל טוענים שברבעון השלישי השנה כמו גם באוקטובר, נמשכה ההאטה בקצב הגידול בפעילות. עיקר ההאטה באה בעקבות הירידות בביקושים בעולם, בעקבות המצב הכלכלי הגלובלי. בבנק ישראל אומרים שחלה גם ירידה מסוימת בביקושים המקומיים.

בעניין האינפלציה, בבנק ישראל אומרים שתחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקורבים נמצאים במרכז יעד האינפלציה, וזאת לפי תחזיות בשוק ההון. האנפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים נמצאת בתוך יעד האינפלציה, והיא צפויה להישאר כך גם בשנה הקרובה, מעריכים בבנק ישראל.

בתחום הדיור בבנק ישראלים טוענים שמחירי השכירות הנכללים במדד המחירים לצרכן הצביעו על ירידה של 0.3% בחודש אוקטובר, אבל ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו באוקטובר, מחיר השכירות עלה ב-6.3%. גם מחירי הדירות בחודשים אוגוסט וספטמבר רשמו ירידה של 0.2%, מדובר בירידה הראשונה מאז דצמבר 2008. הנתונים מצביעים על התמתנות בקצב השנתי של עליות מחירי הדיור; ב-12 החודשים שהסתיימו בחודש ספטמבר הקצב עמד על 10.5% לעומת 12.1% ב-12 החודשים שהסתיימו באוגוס, כשבשנת 2010 קצב העליה עמד על 20%.