פישר: נוריד תחזית הצמיחה ל-2012; אבטלה תעלה

נגיד בנק ישראל בוועידת ישראל של "גלובס": "אנחנו בהאטה" ■ "תגובת הממשלה למחאה - 'הולמת ואחראית. דוח טרכטנברג מציע מענה אחראי - ויש ליישם אותו" ■ הנגיד כינה את מצב המשק "יחסית טוב" - וקרא לממשלה לא להגדיל את הגירעון

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר אמר היום (ב') כי בנק ישראל יוריד בקרוב את תחזית הצמיחה של כלכלת ישראל לשנת 2012, קרוב לתחזית של 2.9% של ארגון ה-OECD. זאת, לעומת תחזית של 3.2% שמחזיק היום בנק ישראל לשנה הבאה.

"אנחנו בהאטה, באירופה צמיחה כמו שלנו הייתה נחשבת מרשימה אבל אצלנו זה לא מרשים", אמר פישר בוועידת ישראל 2011 של "גלובס".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

פישר טען כי שיעור האבטלה בישראל אמנם המשיך לרדת למרות ההאטה שהחלה בצמיחה, אך הוא אמר ש"אבטלה זה משתנה שמפגר ביחס לרמת הפעילות במשק, אז אסור להגיד שהאבטלה היום היא 5.6% ולכן המצב טוב". פישר רמז כי שיעור האבטלה במשק צפוי לעלות.

הנגיד סקר את הצעדים שננקטו על ידי בנק ישראל מתחילת המשבר של 2008 ואמר כי חוזקתו של המשק הישראלי גרמה לאנשים לומר שהמשק הוא בבחינת "בועה", אך מיד מיהר להסביר: "לא בועה במובן של בועת נדל"ן, אלא במובן של אי מבודד".

פישר התייחס גם למחאה החברתית ואמר שתגובת הממשלה למחאה, בדמות דוח טרכטנברג, הייתה "הולמת ואחראית". לדבריו, "דוח טרכטנברג מציע מענה אחראי ויש ליישם אותו. הדוח קיבל על עצמו לשמור על מסגרת התקציב. קל מאוד לבזבז בלי להציע איך לשלם אבל הם קיבלו על עצמם להסביר איך הממשלה תממן את ההוצאות החברתיות".

הנגיד כינה את מצבו של המשק הישראלי היום "יחסית טוב" ואמר שלכלכלת ישראל יש "מרווח פעולה מספיק גדול כדי להשתמש במדיניות מוניטרית מרחיבה ומדיניות פיסקלית זהירה". במילים אחרות, הנגיד רומז כי ייתכנו הורדות ריבית נוספות במשק וקורא לממשלה לא להגדיל את הגירעון.

"יש צעדים נוספים שאפשר להשתמש בהם בעת הצורך, אבל לא הגיע זמנם. אם ננהל את המשק באופן אחראי וזהיר נוכל לעבור גם את המשבר הזה בעלות יחסית קטנה וזה מה שאני מקווה שנעשה, ואם נעשה כך - נוכל להמשיך לצמוח בקצב יחסית טוב ולצאת ולטפל בכל בעיה שתגיע לחופי מדינת ישראל מחו"ל", הוא הוסיף.