מנכ"ל חלל: "מקווים להגיע להכנסות של 60 מ' ד' מ'עמוס 5'"

דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת, מתרגש מהשיגור המוצלח של לוויין התקשורת, שיכסה את יבשת אפריקה ■ בראיון מיוחד הוא מספר על שיתוף הפעולה עם התאגיד הרוסי ISS ועל התוכניות לעתיד

האירוע של שיגור הוא מרגש מאוד, ולאחריו ההרגשה היא של הקלה. הרשינו לעצמנו להרים כוסית עם אנשי החלל של הסוכנות הרוסית, ועכשיו עוברים מהתרגשות לעבודה, ומתחילים את המרוץ המטורף למלא את הלוויין כמה שיותר מהר". כך מתאר דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת, את החוויות משיגור לוויין התקשורת "עמוס 5", בראיון מיוחד ל"גלובס" .

בהמשך לדיווח על השיגור המוצלח שלשום, עדכנה אתמול חלל, שבשליטת קבוצת התקשורת יורוקום של שאול אלוביץ', כי הלוויין הופרד מהשלב הרביעי והאחרון של טיל השיגור, פרס את הפאנלים הסולאריים ואת אנטנות התקשורת שלו, והשלים את החלק העיקרי של תהליך השיגור. בשבועיים הקרובים ימשיך הלוויין בדרכו לנקודת השמיים המיועדת לו, וכשיגיע אליה יעבור סדרת בדיקות מקיפה לקראת תחילת פעילותו המסחרית.

את שנת 2011 צפויה חלל תקשורת לסיים עם הכנסות בהיקף של 80-85 מיליון דולר. "עמוס 5" צפוי להגדיל בצורה משמעותית את הכנסות החברה, ופולק אומר: "אני מקווה שבתוך שנתיים נגיע לקיבולת שנתית של 60 מיליון דולר, ונצליח לשמור את הלוויין מלא לכל אורך חייו".

חלל תקשורת מפעילה היום שני לווייני תקשורת שנבנו על-ידי התעשייה האווירית - "עמוס 2" ו-"עמוס 3", המכסים את אזורי המזרח התיכון, אירופה, והחוף המזרחי של ארה"ב. "עמוס 5" נבנה על-ידי תאגיד ISS (Information Satellite Systems) הרוסי בעלות של 200 מיליון דולר, וחלל שילמה סכום נוסף על מנת לחכור את נקודת השמיים שבה הוא יימצא, למשך 30 שנה. לווייני החברה מספקים מגוון של שירותים ללקוחות בתחומי התקשורת, ובהם yes המקומית מקבוצת בזק, שאף היא בשליטת אלוביץ'. yes מחזיקה 5% ממניות חלל תקשורת.

משך החיים של "עמוס 5" צפוי לעמוד על כ-15 שנה, כך שהחברה שמרה את המקום גם ללוויין שיחליף אותו. "עמוס 5" יכסה את אזור אפריקה, והוא כאמור הלוויין הראשון של חלל שנבנה שלא באמצעות התעשייה האווירית, אשר הייתה בעברה בעלת מניות בחברה.

* אתה מרוצה מהעבודה עם ISS?

"יש לי רק מלים טובות להשתמש בהן אחרי השיגור אתמול. כל התהליך הלך חלק מבחינה טכנולוגית, ואנחנו מאוד מרוצים. את 'עמוס 5' התעשייה האווירית לא יכולה הייתה לבנות, כיוון שהוא גדול יותר מלווייני 'עמוס 1, 2 ו-3'. זו הייתה קפיצה מהירה עבורם, שדרשה זמן התארגנות ארוך יותר".

כעת בונה התעשייה האווירית את הלוויין "עמוס 4", שצפוי לכסות את אזור אסיה ואמור להיות משוגר בשנה הבאה. החברה מקיימת מכרז לבניית הלוויין "עמוס 6", שצפוי להחליף את "עמוס 2" באזור אירופה, ואמור להיות משוגר לחלל במהלך 2014.

"מתחילים בריצה ולא בהליכה"

"עמוס 5" יהיה הלוויין הראשון שבאמצעותו לחלל יהיה כיסוי משלה ליבשת השחורה. לפני כשנתיים שכרה החברה לוויין שהיה לקראת סיום חייו מחברת AsiaSat, והעבירה אותו לאזור אפריקה. זאת מתוך כוונה לחתום על חוזים עם לקוחות, שיועברו ל"עמוס 5" לאחר שיגורו.

בפועל הלוויין שאמור היה לפעול במשך כשנה וחצי יצא מכלל פעולה תקופה קצרה לאחר רכישתו, ושתי החברות נקלעו לסכסוך משפטי שטרם נפתר. לדברי פולק, "הלוויין הזמני היה מהלך שנגמר מוקדם מהצפוי, אבל היתרון הוא שאנחנו מכירים את השוק, ויש לנו לקוחות שהעברנו ללוויינים אחרים ואנו מחזירים".

פולק מספר: "התחלנו לעבוד באפריקה לפני ארבע שנים, כדי להכיר ולהכין את השוק, ועד שלא מתחילים לעבוד שם, לא מבינים כמה היא גדולה. יש לנו מנהלי מכירות ואנשים מקומיים במדינות החשובות, כגון דרום אפריקה, ניגריה, קניה ואנגולה, ואנחנו ערוכים להתחיל בריצה ולא בהליכה".

העבודה באפריקה גוררת אחריה גם אתגרים חדשים מול לקוחות, אשר מוסר התשלומים שלהם עלול להיות בעייתי. עד עתה חתמה חלל על חוזים בהיקף של כ-160 מיליון דולר עם מפעילי תקשורת ביבשת; אולם לפני שלושה שבועות דיווחה החברה, כי אחד הלקוחות שעמו נחתם חוזה רב-שנתי בהיקף של 65 מיליון דולר, לא שילם את דמי הקדימה בסך של כחצי מיליון דולר, ועקב כך היא אינה יכולה להעריך את סיכויי התממשות העסקה.

"לגבי המקדמה הזו, עוד לא אמרנו נואש אבל אי אפשר להיות בטוחים ב-100%", אומר פולק. "המדיניות שלנו תצטרך להיות יותר זהירה עם הלקוחות. יש שם לקוחות ותיקים שלנו, כמו פראנס טלקום, שאנחנו מתייחסים אליהם כלקוחות בטוחים; ויש לקוחות יותר בעייתיים, שנצטרך להיות זהירים איתם גם בהתנהלות וגם בדיווחים. אנחנו עובדים באזורים נוספים בעולם שלא קל בהם, ולוקחים בחשבון שפה ושם יהיו בעיות; אבל אם ערוכים ומנהלים את זה נכון, אפשר למזער את הקושי".

"האתגר עובר מהאנשים הטכניים לאנשי המכירות"

"אנחנו מעריכים שבשנת 2012 'עמוס 5' יניב לחלל הכנסות של 24 מיליון דולר, 47 מיליון דולר ב-2013, 66 מיליון דולר ב-2014, ומשנת 2015, שהיא שנה מייצגת, ואילך, הוא יתרום סביב 71 מיליון דולר", כך אמר היום ל"גלובס" אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי.

"עכשיו, אחרי שהלוויין באוויר, הרבה יותר קל יהיה לחתום על חוזים חדשים, ואני מעריך שנראה עליית מדרגה במחירי המכירה בחוזים שעליהם תחתום חלל. החברה לא מדווחת על המחיר שבו היא משכירה את המקטעים על הלוויין, אבל כשהוא בחלל המחיר יותר גבוה מאשר לפני השיגור, כך שהאתגר עובר כעת מהאנשים הטכניים לאנשי המכירות", מוסיף ליכט.

בחודש שעבר הוציא ליכט סקירה על החברה, ובה ציין כי הצלחת השיגור תביא להצפת ערך משמעותית, ותקפיץ את מחיר היעד של מניית החברה מ-76 שקל ל-84 שקל - פרמיה של כ-37% על מחירה הנוכחי.

ליכט מוסיף, כי "מה שמעניין מבחינת תמחור, הוא שכאשר הלוויין בשמיים, אין עליו הרבה הוצאות. בתפוקה מקסימלית שיעורי הרווחיות EBITDA עומדים על 80%. אם הכול עובד כמו שצריך, ההשקעה בבנייה, שיגור והפעלת לוויין, הינה משתלמת מאוד".