לאחר שקרסו כ-20% השנה: יש אפסייד לבנקים בארה"ב?

לאחר הקריסה של מניות הבנקים השנה, ועליית יחס אופציות "פוט" לעומת אופציות "קול" עליהן לשיא - תוהים האנליסטים: האם זה הזמן להגדיל החשיפה, או לחכות שהסופה תחלוף?

אפילו האנליסטים הבכירים ביותר בוול סטריט לא זוכרים נפילה כה גדולה של הסקטור הפיננסי, כמעט שוות ערך לזו שחלה במשבר 2008. לפי הערכות סוכנות הדירוג S&P מניות הבנקים נפלו בכ-20% מתחילת השנה, ולמעשה הפכו את הסקטור לחלש ביותר במדד ה-S&P500 הנחשב כולו. למעשה, ללא הנפילות של מניות הבנקים - שגררו את המדד לנפילה שנתית של כ-1.8% - היה המדד מסיים את שנת 2011 בעליות של כ-3.3%.

ניכר כי כלכלנים רבים בארה"ב מסכימים כיום כי מניות הבנקים מסוכנות מדי להשקעה לטווח הקצר, אך מציגות פוטנציאל גדול לטווח הארוך. לטענתם, גורמים כמו רגולציה קפדנית, שוק הדיור המדשדש בארה"ב והחשש הכבד מהעמקת משבר החובות האירופי שייתפתח למיתון עולמי - כל אלה עלולים לשלוח את הסקטור הפיננסי לתחתית חדשה.

"תפקידנו כסוחרים ומשקיעים הוא לקנות בזול ולמכור ביוקר, אך במקרה של מניות הפיננסים נשאלת השאלה מהו המחיר הזול והאם הגענו לתחתית?", תוהה ג'ון מנלי, אסטרטג ההשקעות הראשי בחטיבת ההשקעות של הבנק האמריקני וולס פארגו.

"הבנקים הם עסק מסוכן"

"מניות הפיננסים הם עדיין עסק מסוכן והגורמים שדוחפים אותם כלפי מטה עדיין קיימים, כך שאף פעם לא ניתן לדעת מתי יקרו דברים רעים עד שהם באמת קורים", מוסיף מנלי. למעשה, רבים מציינים כי קיימת קורלציה בין מצב שוק ההון באירופה לתנודתיות במניות הפיננסים בארה"ב, כאשר בכל פעם שמגיעות חדשות רעות מאירופה - הבנקים בארה"ב חוטפים ראשונים.

הדבר בא לידי ביטוי גם בזירת האופציות, שמנבאת רעה על הסקטור. כך למשל, אופציות "פוט" על מניות הבנקים גבוהות כיום בכ-1.7% מאופציות ה"קול" על המניות. בשגרה היחס נע בין 1% ל-1.2%, כך שמדובר בהרעה רצינית.

"קיימת קבוצה של בנקים איכותיים בארה"ב עם פוטנציאל לאפסייד גדול אך בנק אוף אמריקה היא לא אחת מהם". כך אומר מרטי מוסבי, אנליסט בכיר בחברת ההשקעות "גוגנהיים". מוסבי מציין את וולס פארגו, הבנק של ניו-יורק ו-US BANCORP כבנקים עם פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר, למרות ההרעה בסקטור.

אבל לא כולם מסבימים עם מוסבי. ליאו גרווסקי, מנהל ההשקעות הראשי של חברת ההשקעות הניו-יורקית BNY, סבור אחרת: "כמכלול, הסקטור הבנקאי מתומחר בהתאם ויהיה זה נכון לנקוט בזהירות יתרה ולא לגלוש לחשיפת יתר לסקטור, בתקופה מסוכנת זו".