אנחת רווחה באירופה: התשואות על אג"ח ספרד מתחת ל-5%

ממשלת ספרד נהנתה מביקושי יתר של כמעט פי 3 בהנפקת אג"ח ממשלתיות בהיקף 5 מיליארד אירו, והתשואות נפלו ■ מודי'ס, מנגד, מזהירה מהורדת דירוג האשראי של 8 בנקים בספרד

במוקד משבר החוב באירופה היום (ג'), נמצאת ספרד: במוקד עומדות איגרות החוב הממשלתיות של הממשלה המקומית ל-10 שנים, שנהנות מירידת התשואה עליהן לרמה של פחות מ-5% במסגרת הנפקה שהתרחשה היום. אולם ברקע, מוסיפות סוכנויות הדירוג להעיב על האווירה בשווקים, כאשר מודי'ס מזהירה מפני הורדת דירוג ל-8 בנקים בספרד ב-90 הימים הקרובים.

משרד האוצר הספרדי יצא היום בהנפקה של אג"ח ממשלתיות בהיקף 4.94 מיליארד אירו (6.51 מיליארד דולר) לכ-12 ו-18 חודשים, בעוד הממשלה נהנית מירידת התשואות על האג"ח לרמה של פחות מ-5%.

ספרד מכרה אג"ח ממשלתיות ל-12 חודשים בהיקף של 3.44 מיליארד אירו בתשואה ממוצעת של 4.05%, לעומת תשואה של 5.02% בנובמבר. כמו כן, מכרה הממשלה אג"ח ל-18 חודשים בהיקף של 1.5 מיליארד אירו בתשואה ממוצעת של 4.2%, לעומת תשואה של 5.2% בחודש החולף. שתי ההנפקות נהנו מביקשוי יתר ביחס של יותר מפי 3 מהיקף ההנפקות המקורי.

ומנגד, סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה כי היא מכניסה את דירוג האשראי של 8 בנקים בספרד למעקב שלילי - עם אפשרות להורדתו תוך 90 יום. ניכר כי חברות הדירוג ממשיכות להעיב על הסנטימנט ביבשת, לאחר שמודי'ס ופיץ' הזהירו אמש כי תפגענה בדירוג האשראי של כלכלות 17 החברות בגוש האירו, באם לא יסתמן פיתרון בטווח הנראה לעין למשבר החוב ביבשת.

במודי'ס הכניסו היום לרשימת עקב שלילית את הבנקים Banco Cooperativo, Banco de Sabadell SA, Bankia SA, Banco Financiero y de Ahorro, Bankinter SA, CaixaBank SA, Confederacion Espanola de Cajas de Ahorro, Caja Rural de Granada, וכן את בנק Ibercaja Banco SA.

מסוכנות הדירוג נמסר כי הערכה מחודשת של האיתנות הפיננסית של אותם מוסדות, הובילה לתחזיות מעודכנות הצופות הפסדים כבדים יותר עקב חשיפתם לשוק הנדל"ן המקומי בספרד: "האינדיקטורים באשר למצב הנכסים בשוק הנדל"ן בספרד מצביעים על החמרה במצב השוק, וגרוע מכך - אין סימנים לכך שקצב ההחמרה מאט", כותב אלברטו פוסטיגו, אחד משני האנליסטים של מודי'ס שכתב את הדוח.

בריאיון שהעניק למרקטווץ', ציין פוסטיגו כי "סוכנות הדירוג תריץ מספר תסריטים באשר לבנקים שנמצאים תחת ביקורת, כדי לבחון את יכולתם לספוג הפסדים של עד 50% על השקעתה בעסקי הנדל"ן המקומיים".