החשש ממיתון: עובדי ההיי-טק מעדיפים יציבות על שכר גבוה

סקר מיוחד של אתוסיה שנערך עבור "גלובס": הנשים חוששות יותר, הצעירים מעדיפים לעבוד בסטארט-אפים ■ רק 21.5% מההיי-טקיסטים אדישים למצב השוק; השאר חוששים לעזוב את מקום עבודתם

בסיום הרבעון השלישי של שנת 2011 נרשמה בענף ההיי-טק התייצבות בביקושים לעובדים חדשים וירידה חדה במספרם של עובדים שמוכנים לעזוב את תפקידם מבחירה לטובת ג'וב אחר. כך עולה מנתונים שנאספו עבור גלובס על-ידי יחידת המחקר של חברת ההשמה אתוסיה. הנתונים מתייחס לעובדים בחברות היי-טק וביוטק.

הסטגנציה בשוק ההיי-טק נובעת מהזהירות שמשפיעה על כולם - על המעסיקים שחוששים לשכור עובדים נוספים ועל העובדים שמעדיפים כרגע "לשבת על הגדר", בין השאר עקב המשבר בכלכלה העולמית.

"בשנה האחרונה", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, "ראינו עלייה בהיצע המשרות הפנויות ויחד איתו ראינו גם לא מעט מועמדים אטרקטיביים שהיו מוכנים לשקול מעבר לחברה ולמשרה חדשות. העמימות הגבוהה ששוררת כיום בשווקים גורמת למחפשים רבים להקפיא את תהליך השינוי".

מחלקת המחקר של אתוסיה ערכה סקר עמדות, שמצביע על מכלול השיקולים בנוגע לבחירת מקום העבודה בתקופה של חוסר ודאות. בסקר נטלו חלק 1,358 עובדים מתעשיית ההיי-טק, בכל הדרגים. המשיבים נבחרו מתוך מאגר שבו 78% גברים ו-22% נשים.

48% מהמשיבים לסקר השיבו כי המצב הכלכלי, בעולם בכלל ובאירופה בפרט, "ישפיע בהחלט" על החלטתם אם להחליף מקום עבודה בחצי השנה הקרובה. 30.5% השיבו שהמצב "עשוי" להשפיע על החלטתם, ורק 21.5% הביעו אדישות למצב השוק.

פילוח של הנתונים מגלה קווי דימיון ברורים בין נשים וגברים, אך שיעור הנשים שהמצב הכלכלי משפיע עליהן ועל החלטותיהן היה גבוה יותר. כאשר בוחנים את הקבוצה שתושפע "בהחלט" מהמצב מגלים שיש בה רוב נשי - 54% לעומת 46% של הגברים. פער דומה, אך קטן יותר, מופיע גם בקרב המשיבים והמשיבות שהמצב "אולי ישפיע" על החלטתם.

קרבה גיאוגרפית

הרצון ביציבות הוא שיקול אחד, אולם ישנם שיקולים נוספים שמשפיעים על בחירת מקום העבודה. מהסקר עולה שהשיקול העיקרי של 29% מהנשאלים נוגע לעניין ולאתגר הטכנולוגי . במקום השני ניתן למצוא את הפרמטר של יציבות וחוסן כלכלי של הארגון (22%). בהמשך הרשימה ניתן למצוא רכיבים כמו שכר והטבות (21% מהנסקרים) ואפשרויות הקידום בחברה (8%).

הגורמים שנמצאים בתחתית הרשימה הם המיתוג של הארגון והאפשרות לאזן היטב בין עבודה לבין חיים פרטיים. כל אחד מהאלמנטים הללו זכה ל-7% מהקולות. 5% מהנסקרים אמרו שהשיקול החשוב ביותר מבחינתם הוא גמישות בשעות העבודה ורק 1% ייחסו חשיבות לקרבה הגיאוגרפית בין הבית לבין מקום העבודה.

באיזה מקום עבודה מעדיפים העובדים להיות מועסקים? מסתבר ש-35% מאנשי ההיי-טק היו רוצים לעבוד בחברה אמריקאית גדולה, 26% מעדיפים חברה ישראלית גדולה ורק 24% מעדיפים לעבוד בחברות-סטארט אפ.

כאשר מפלחים את הנתונים לפי גיל מגלים שהצעירים (מתחת לגיל 33) מעדיפים את הסטארט-אפים באופן מובהק בהשוואה ל"מבוגרים" שנוטים להעדיף חברות אמריקאיות מבוססות. הגיל משפיע גם על פרמטרים אחרים - רוב מי שטרם מלאו לו 33 שנים העדיף לבחור מקום עבודה שמציע לו "שכר" ו"עניין", בעוד שאצל עובדים מעל גיל 33 ניכרת העדפה ל"חוסן ויציבות כלכלית".

"לאור ממצאים עדכניים משוק התעסוקה", אומר סולומון, "ניתן לזהות כי ברבעון השני והשלישי של שנת 2011 התחוללה ירידה חדה של כ-15% בשיעור מחפשי העבודה המועסקים, וכן ירידה של 35% בשיעור העוזבים מרצון. העובדים מגלים אם כן נטייה ברורה לשמור על מקום העבודה הקיים: עובדים מעטים יותר מחפשים מקום עבודה חלופי ומעטים עוד יותר עוזבים את מקום עבודתם בפועל".

לדברי סולומון, ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם ממצאי סקר העמדות, שלפיהם רוב גדול מבין העובדים מושפע ממצב הכלכלה העולמית בבואו להחליט על החלפת מקום עבודה, וגם עם הממצא שלפיו החוסן הכלכלי של מקום העבודה הוא כיום פרמטר מרכזי בבחירת מקום עבודה חדש.

קווים לדמותם של עובדי ההייטק
 קווים לדמותם של עובדי ההייטק