המאבק נגד הפיראטיות: גם אתר idown.me הוסר מהרשת

המאבק נגד אתרי ההורדות הבלתי חוקיות מחריף, אך נראה כי הניצחון בקרבות הללו לא מבטיח ניצחון במלחמה כולה ■ אתר הורדות.נט הוסר מהרשת לפני כשבועיים

שבועיים אחרי שאתר ההורדות הפופולרי הורדות.נט הוסר מרשת האינטרנט על-ידי ארגון זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט), הצליח הארגון להסיר גם את אתר ההורדות המצליח idown.me. שני אתרים אלה נחשבו לאתרים המובילים בתחום ההורדות הבלתי חוקיות, שלטענת זיר"ה פגעו בזכויות יוצרים וגרמו לנזקים רבים לחברות תוכן.

ארגון זיר"ה, שמאגד את חברות המדיה הוט, yes, קשת, רשת וחברת יונייטד קינג, הוקם לפני מספר חודשים לאחר שקיבל את אישור רשות ההגבלים העסקיים ומטרתו להילחם באתרי אינטרנט שמפרים זכויות יוצרים של תוכן טלוויזיוני וקולנועי.

יממה לאחר הסרת הורדות.נט, פתחו מפעיליו אתר נוסף תחת הכתובת horadot.me, אך בהמשך גם הוא הוסר מהרשת. בנוסף, הוסרו אתרי הורדות פופולריים נוספים כמו אתר wnet. מנכ"ל זיר"ה, מוטי אמיתי, אמר לפני כשבועיים ל"גלובס" כי "זו רק יריית הפתיחה ואנחנו לקראת מאבק ארוך בנושא. בשבועות הקרובים תראו את הפעילות שלנו בשטח".

אמיתי הבהיר כי לגולשים שעוסקים בתוכן לא חוקי לא צפויה כל סכנה, וכי המטרה היא בעלי האתרים הפיראטיים בעצמם. "אנחנו לא מתעסקים עם גולשים בשלב הזה וזה בכלל לא על סדר היום שלנו", אמר אמיתי.

ניצחון בקרב, עדיין לא במלחמה כולה

יחד עם זאת, על אף המאבק המוצלח בינתיים, קשה לראות ניצחון במלחמה כולה. אתרי הורדות ושיתופי קבצים הם פועל יוצא של צורך בפלטפורמה נוחה וזמינה לצפייה בתכנים. אמנם חלק מהאתרים מציגים תכנים בלתי חוקיים, אך כל עוד לא קיים בישראל פתרון איכותי מספיק שיספק תוכן זמין ובמחיר הגיוני - מבלי הצורך לשלם מאות שקלים בחודש עבור עשרות ערוצים בלתי רצויים - נראה שפעילות ההורדות תמשיך בצורה כזו או אחרת.

למעשה, מי שמסתכל על ההיסטוריה של המאבק בהורדות הבלתי חוקיות יכול לראות שעם הזמן השיטות הלכו ונעשו פשוטות וקלות יותר לשימוש. אם בתחילת הדרך היה מדובר על שירות כמו נאפסטר וקאזה שפגעו בחברות התקליטים והסרטים, בהמשך עלה השימוש בתוכנות מתוחכמות יותר כמו eMule וביטורנט.

גם המאבק בתוכנות אלה לא ממש צלח ורק סלל את הדרך לעלייתן של ההורדות הישירות, שמנגישות את האפשרות לחפש אחר סדרות וסרטים ישירות ממנועי חיפוש כמו גוגל ובינג ולהוריד את הקבצים ישירות אל המחשב - ללא צורך בתוכנה ייעודית.

אז האם המאבק ישתלם בסופו של דבר? ייתכן שהוא יפחית בטווח הקצר את ההורדות הפיראטיות בקרב גולשים ישראליים שאינם בקיאים דיו ברזי ההורדות מאתרים מחו"ל (שאותם קשה להסיר מהרשת), אך בהמשך - בלי פתרון אמיתי והבנה אמיתית של צורכי השוק על-ידי חברות התוכן והמדיה - ההורדות יימשכו כסדרן.