בהמשך לחשיפת "גלובס": מה אפל מחפשת בישראל?

איך תשתלב ענקית הטכנולוגיה האמריקנית, שדוגלת בסודיות, בתוך ענף ההיי-טק הישראלי שבו כולם מכירים את כולם? ■ מומחי שבבים מנסים להסביר

חלק מאנשי תעשיית השבבים בישראל נמצאים בימים האחרונים תחת מצור. מצד אחד, המוני מתעניינים מנסים לקבל מהם אינפורמציה על התוכניות של אפל בשוק הישראלי. מצד שני, החברה האמריקנית כופה בקנאות סודיות מוחלטת על כל מי שבא איתה במגע. מי שינסה לתקשר עם אנשי חברת אנוביט, שנמצאת במו"מ לרכישתה בידי אפל, המשקיעים בחברה ועם גורמים שמעורבים בהקמת מרכז הפיתוח המתוכנן של אפל בישראל, יגלה שהם אינם זמינים בטלפון ולא משיבים להודעות בדואר האלקטרוני.

ההחלטה של אפל להקים מרכז פיתוח בישראל בתחום השבבים, שנחשפה ב"גלובס", התקבלה בהפתעה. אפל אינה חברה שמפזרת את יכולות המו"פ שלה. למעשה, היא הקפידה לאורך השנים לשמור עליהן קרוב לחזה. אפל גם אינה חברה שמתאימה כל כך לניצול היכולות של היי-טק הישראלי, שבדרך כלל ממוקד פתרונות שקשורים לליבה הטכנולוגית, ופחות למוצרים המיועדים לצרכן הסופי. למרות האמור לעיל, אפל החליטה לאחרונה להקים את מרכז הפיתוח הראשון שלה מחוץ לארה"ב בישראל, אותו ינהל איש ההיי-טק אהרון אהרון.

"אני לא רואה את ההבדל הגדול בין מה שאפל מחפשים פה על פי הפרסומים לבין חברות אחרות", טוען פרופסור אורי וייזר, פרופסור אורח בטכניון בפקולטה להנדסת חשמל, ויועץ לחברות היי-טק, "יש המון חברות ישראליות שמשפיעות על הצרכן הסופי". וייזר ראה בהיסטוריה האישית שלו התפתחות של מרכז פיתוח בולט אחד בעיקר - אינטל, בה עבד עד אמצע שנות ה-2000.

ההשוואה בין התוכניות של אפל בישראל, לבין מה שאינטל מבצעת פה, מתבקשת. שתי הפעילויות הן בתחום השבבים, ולשתיהן יש השלכות על התקני מחשוב שמגיעים לצרכן הסופי. באינטל ישראל מפתחים את הדורות הבאים של המעבדים למחשוב הנייד, ומחשבי ה-Mac הנייחים והניידים בשנים האחרונות מבוססים על מעבדי אינטל. כך שאין זה פלא שאנשי אפל שמבקרים כרגע בישראל, בראשות הסמנכ"ל אד פרנק, עצרו לביקור במרכז הפיתוח של אינטל בחיפה.

"ראינו את זה באינטל"

החיבור של אפל לאינטל בישראל מגיע גם מכיוון אחר. לפחות אחד מאנשי אינטל ישראל בעבר - ג'וני סרוג'י (Johny Srouji), שכיום מכהן כסגן נשיא באפל בתחום תכנון שבבים - עבר לפני מספר שנים לאפל, ויתכן והוא וישראלים נוספים שהגיעו לתפקידים בכירים באפל אחראיים לתוכניות של אפל בישראל.

לדברי וייזר: "ברוב המקרים מעורבות עמוקה של חברות בינלאומיות גדולות בישראל נבעה מחוקרים ומפתחים ישראלים שהשפיעה על החברות להגיע לכאן. ראינו את זה לדוגמא באינטל, עם דב פרוהמן, ובנשיונל סמיקונדוקטורס, עם גיורא ירון".

שאלה מעניינת היא עד כמה התרבות הקשיחה והריכוזית של אפל מתאימה לסביבה הישראלית, בה כולם מכירים את כולם? לווייזר ברור שאין כל בעיה: "מבחינת תרבות ארגונית, יש לא מעט חברות ישראליות שלא שומעים עליהן בארץ. כשצריך אז יודעים לשתוק", הוא מציין.

שפע של ידע

מבחינה אסטרטגית לאפל יש הרבה יותר מה לחפש בישראל מאשר בעמק הסיליקון. בישראל התפתח מרכז ידע מרשים סביב נושאים שרלוונטיים לעולם הרכיבים האלקטרוניים, עם דגש על שבבים בתחומי הזיכרונות והתקשורת. אפל, שצריכה יכולות טכנולוגיות מתקדמות, לשיפור הביצועים בהתקני התקשורת והמחשוב שלה, יכולה למצוא כאן שפע של ידע וטכנולוגיות בתחום.

זווית מעניינת אחרת שנוגעת למהלך של אפל עשויה להיות קשורה לטלוויזיה העתידית מבית אפל, ה-Apple TV. בישראל תוכל החברה למצוא מגוון טכנולוגיות בנושאי תקשורת ביתית, ממשקי זיהוי מחוות, ועיבוד מולטימדיה. השבוע התבשרנו על מו"מ של אפל עם אנוביט, אולם במוצריה של החברה משולבת כבר כיום הטכנולוגיה של החברה הישראלית סיוה שעוסקת ב??? .

"אפל לא פנתה לעיריית חיפה, העירייה מנסה ליצור קשר עם אפל"

המיקום שבו אפל תקים את משרדיה צפוי להשפיע על שוק המשרדים הישראלי. סביר להניח שפארק המשרדים שיקלוט את החברה יהפוך ליותר אטרקטיבי, בעקבות הנוכחות של המותג הנחשק של אפל. באופן טבעי, אפל תנסה להתמקם קרוב ככל הניתן לטכניון, מרכז הידע המרכזי בישראל בתחום השבבים. בפארק מת"ם בחיפה תוכל אפל למצוא שכנים כדוגמת אינטל, IBM, מיקרוסופט, יאהו ואחרות, ולהרגיש בבית. בחברת גב-ים, בעלת השליטה במת"מ, סירבו להתייחס לנושא.

מלבד פארק מת"ם, אזור אחר בצפון שעשוי להיות רלוונטי הוא אזור התעשייה ביקנעם, שבו ניתן למצוא את מלאנוקס, מרוול, EZ Chip, גיוון אימג'ינג ומדטרוניק. בחיפה מעודדים מהאפשרות שאפל תגיע לעיר. לדברי ראש העיר, יונה יהב, אפל לא היתה בקשר עם העירייה בנוגע לאפשרות זו, אך לדבריו "בואה העתידי של אפל לחיפה ייחשב לחגיגה גדולה מאוד ואנחנו כעיר נחבק אותה, נבוא לקראתה ונעשה הכול על מנת שהנחיתה בחיפה תהיה רכה, מזמינה ואוהדת. אפל לא פנתה לעירייה אבל העירייה עושה מאמצים ליצור קשר עם אפל. מבחינת חיפה זו תהיה תרומה אסטרטגית מאוד חשובה".