פישר: "סטנדרט המחיה בישראל - שני-שלישים מבארה"ב"

נגיד בנק ישראל אמר גם בכנס באונ' העברית כי בעיית הריכוזיות בישראל אינה אופיינית רק למשק הישראלי אלא לכלכלות רבות בעולם ■ על הפערים החברתיים: "אנחנו לא שונים מדי מארה"ב"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אומר היום (א') כי בעיית הריכוזיות בישראל אינה אופיינית רק למשק הישראלי אלא לכלכלות רבות בעולם, וכי ישראל דומה לסינגפור בסוגיה זו.

בנאום שנשא פישר בכנס ממשל תאגידי וריכוזיות הנערך ב-3 הימים הקרובים באוניברסיטה העברית בירושלים, הוא ציטט ממאמר שקרא בשנת 2005, בו נכתב כי מחוץ לארה"ב ובריטניה ישנם תאגידים גדולים שבהם שולטות משפחות חזקות והם מבצעים השקעות ריאליות ופיננסיות.

"זה גם המצב בישראל", אמר פישר. הנגיד הוסיף כי הבעיות עימן מתמודדת ישראל בנושא הריכוזיות קיימות גם בכלכלות אחרות בעולם: "ישראל היא בין בלגיה להונג קונג, היא מעט מתחת לסינגפור. היא לא יוצאת דופן, אבל זה לא אומר שזה המצב הרצוי. גם אם אתה כמו כל השאר זה לא אומר שאתה לא צריך לשאוף ליותר".

בתחילת דבריו אמר פישר כי מאז שנכנס לתפקיד נגיד בנק ישראל אין רגע של נחת, והתלוצץ כשאמר: "לפחות אף פעם לא משעמם פה". היום, אמר הנגיד, "יש הרגשה שהמחירים גבוהים מדי וזה מקושר בדאגות שהפערים החברתיים בישראל מתרחבים, למרות שזה לא שונה מדי מהמצב בארה"ב".

פישר הודה כי "המחירים בישראל גבוהים" וכי סטנדרט המחיה בישראל הוא "לא כמו בארה"ב, אלא בערך שני-שלישים ממנו. הכלכלה הישראלית היא כלכלה פתוחה אך יש חלקים שהיא סגורה. מאוד קשה להשיג גבינה זולה; ההכנסה הריאלית שלנו גבוהה אך רמת החיים שלנו אינה כמו זו של ארה"ב. התחושה היא שזה גם קשור לריכוזיות, אך זה גם קשור לחקלאות שאינה ריכוזית אך נהנית מהרבה הגנות".

***הרחבה תובא בהמשך***