ברק שוב ממנה פרויקטור

מי יעצור אותו לפני ששוב יתרחש אסון, אולי אסון יותר גדול, אולי הרבה יותר גדול, מקודמו?

השאלה אינה אם האלוף (מיל.) שי אביטל, הוא המינוי הנכון לתפקיד ראש מפקדת העומק. השאלה הנכונה היא, אם יש צורך בתפקיד כזה. התשובה האפשרית מביאה אותי ליום 5 בנובמבר 1992, כאשר בבסיס צאלים שבנגב נערך תרגיל הכנה אחרון למבצע הסודי של הריגת נשיא עיראק סדאם חוסיין. בגלל טעות, שוגר טיל תמוז "חי", כלומר חמוש, לעבר מבנה שבו היו חיילים. חמישה לוחמים נהרגו, חמישה נפצעו. בגלל האסון ופרסומו, בוטל המבצע.

אחריות בלתי מוגדרת

ועדה שחקרה את האירוע קבעה, כי הייתה אי-הבנה בין המפקדים בשטח לגבי מילות קוד, שנבעה, בין השאר, מכך שזמן קצר לפני התרגיל החליט אהוד ברק, הרמטכ"ל דאז, שהוא מעונין בפרויקטור, ומינה לתפקיד את עמירם לוין. באותה עת היה מפקד למבצע ולתרגיל, ולא היה ממש ברור מה זה לכל הרוחות פרויקטור, ומה תפקידו. נוצר מצב של שני מפקדים שתחומי אחריותם, כך נמצא בחקירה, לא הוגדרו כראוי על ידי הרמטכ"ל ברק.

המינוי העכשווי של אביטל מזכיר עד כאב את אותה פרשה. ראש מפקדת העומק הוא תפקיד שנוצר יש מאין, בדיוק כמו הפרויקטור בצאלים. גם במקרה הנוכחי, נכנס הפרויקטור לתפקידו, כאשר מדובר באחריות ליחידות לוחמות, שכבר יש להן מפקדים. עכשיו אומרים למפקדים אלה - מכאן ואילך יש עוד מפקד.

אסון וביטול המבצע

זה אותו מצב לא בריא, שהוביל לאסון צאלים ולביטול המבצע להריגת סדאם. שני מפקדים על אותה פעולה, זאת יודע כל מנהל, מפקד או מנהיג - זה מתכון בדוק לבעיות אגו, ריב סמכויות, אי-הבנות, כל מה שאסור שיהיה קיים במבצע כלשהו, לא כל שכן בפעולות בעומק האויב.

באסון צאלים ב', מצאה הוועדה כי הרמטכ"ל ברק לא תחם באופן ברור את תחומי האחריות של כל המפקדים. כלומר, לאף אחד מהם לא היה ברור מה תחום אחריותם הבלעדי. זו הייתה אחת הסיבות העיקריות, כך מצאה ועדת החקירה, לבלבול שהוביל לשיגור הטיל החי אל המבנה, בעת שהלוחמים עדיין שהו בו, במקום להיות משוגר בשלב מאוחר יותר, כאשר המבנה היה אמור להיות מפונה מהלוחמים.

לא אחריות, לא לקחים

ברק הצליח לחמוק מקבלת האחריות על אותו אסון. עכשיו מסתבר שהוא גם לא הפיק ממנו את הלקחים המתבקשים. שוב ברק ממנה פרויקטור, שוב זה אדם המקורב אליו, שוב לא ברור לשם מה ברק צריך את זה, שוב הוא מחדיר לפעולות העומק (תקיפת איראן?) אלמנטים של בוקה ומבולקה בגלל הצבתם של שני מפקדים, במקום שבו חיוני שיהיה רק אחד.

מי יעצור את ברק לפני ששוב יתרחש אסון, אולי יותר גדול, אולי הרבה יותר גדול, מקודמו? האם ראש הממשלה מסוגל לעשות זאת?