"משה אשר נקי כפיים - אך זה רחוק מלנהל את רשות המסים"

(עדכון) - שר האוצר מעיד בבג"ץ במסגרת עתירת משה אשר: "לא מינוי נכון ויש כאן סיכון של כישלון" ■ "אם יש אגף במשרד האוצר שמדאיג אותי באמת הוא רשות המסים" ■ "קיבלתי החלטה להפוך את הרשות לכוח נגד הפשיעה המאורגנת"

שופטי בג"ץ ממשיכים בביקורתם החריפה על החלטת שר האוצר, יובל שטייניץ, לפסול את המלצת ועדת האיתור בראשות מנכ"ל האוצר לשעבר, חיים שני, להמליץ על רו"ח משה אשר לתפקיד ראש רשות המסים. כך עולה מהדיון שהתקיים הבוקר (ב') בעתירתו של אשר, שדרש לבטל את החלטתו של שטייניץ להקים ועדת איתור חדשה לתפקיד, ולשנות את הקריטריונים הדורשים ניסיון בתחום המסים. שטייניץ מעוניין למנות לראש הרשות את משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ני"ע.

לדיון היום, שהתקיים לאחר שבג"ץ הוציא צו על-תנאי נגד המדינה, התייצב גם שטייניץ עצמו, בניסיון לשכנע את השופטים אליעזר ריבלין, אליקים רובינשטיין ועוזי פוגלמן, כי החלטתו הייתה סבירה. ואולם שטייניץ, שבא לשאת דברים ותו לא, נקלע לדיאלוג מתוח מול השופטים, שמדבריהם עולה כי הם נוטים לקבל את העתירה ולפסול את החלטת השר.

"גוף מורכב"

"רשות המסים מאוד מדאיגה אותי", פתח שטייניץ את דבריו לשופטים, "תמיד מיניתי אנשים מקצועיים וענייניים, שמעולם לא הכרתי קודם. אני עובד עם ועדות, מתייעץ עם ועדות, ואני מכבד בדרך-כלל החלטות של ועדות. גם פה מדובר בוועדה, שכוללת אנשים מקצועיים. אבל מבחינתי כשר זה יהיה בלתי סביר לקבל את המלצת הוועדה. נפגשתי עם משה אשר פעמיים, והוא עשה עלי רושם טוב ומקצועי. אין לי ספק במקצועיות שלו וכן בניקיון כפיו".

ואולם לדברי שטייניץ, הקריטריון החשוב ביותר בעת הזו לרשות הוא הניסיון הניהולי. "מדובר ביותר מ-5,000 איש בכל הארץ, זה הגוף הכי מורכב במשרד האוצר. אם יש באוצר גוף שבו יש חשיבות לניהול - זה רשות המסים... הנושא הוא קריטי שבעתיים, בגלל מה שקרה בחמש השנים האחרונות, ומה שיקרה בחמש השנים הבאות. זה גוף קריטי בכלכלת המדינה. הרשות עברה טראומה קשה, מהקשות שידענו במגזר הציבורי, והדבר פגע קשות במורל של האנשים. הרשות במצוקה. צריך להרים את המצב מהקרשים. הרשות הזאת חייבת לעמוד על הרגליים".

"האחריות עלי"

שטייניץ הסביר גם כי החליט "להפוך את רשות המסים למובילה במלחמה בפשע המאורגן, כמו בארה"ב ובמדינות אחרות. זאת אחת הדרכים הכי יעילות להילחם נגד המאפיה. בנסיבות הללו, הסוגייה של כושר ניהולי ומנהיגות היא הדבר הכי חשוב ברשות המסים".

אלא שהשופט רובינשטיין קטע את שטייניץ והפנה את תשומת לבו למכתבה של ועדת האיתור, שממנו עולה כי היא בחנה את המועמדים גם בפריזמה של הכושר הניהולי, וגם בהיבט זה היא ממליצה על אשר.

על כך השיב שטייניץ: "האחריות לגבי רשות המסים היא עלי. עמדתי בקשר לא פעם ולא פעמיים עם יו"ר ועדת האיתור, ונאמר לי ישירות שאין מועמדים ממש טובים ומרשימים, ולכן יפנו למועמדים חיצוניים". כאן התערב השופט ריבלין: "לא כך אומרת הוועדה". שטייניץ השיב: "יו"ר הוועדה הסביר לי את המהלך הזה לא פעם אחת אלא פעמיים". השופט פוגלמן אמר: "מה שאתה אומר כאן בעל-פה צריך להיות מעוגן בתצהיר".

שטייניץ ציין כי "אי אפשר לקחת את הסיכון בתקופה הזו. אני מעריך את אשר, הוא באמת עושה רושם של עובד ציבור, שאנו גאים בו. אבל בסופו של דבר המלצה היא המלצה, והאחריות היא עלי. חובתי היא לקבל החלטה". השופט רובינשטיין הקשה: "ההתמודדות הניהולית נזכרת, ובעיקר אני מסתכל על הרכב ועדת האיתור. גם הם ידעו את המציאות העצובה של רשות המסים בשנים האחרונות".

שטייניץ חזר על נימוק שהשמיעה הפרקליטות בדיון הקודם, ולפיה אשר לא שימש עד היום חבר בהנהלה הבכירה של הרשות, ומדובר בהקפצה של שתיים-שלוש דרגות. "התפקיד הזה נחשב כמו רמטכ"ל בצבא", אמר. "הוא לא היה סמנכ"ל, כלומר לא היה ברמה של אלופים". השופט פוגלמן הגיב: "אין לנו בתצהיר התשובה של המדינה איזה תחשיב ארגוני, שמצביע שהמינוי הזה הוא קפיצה של כמה דרגות. האם יש לך איזשהו תחשיב של רשות המסים?"

"מקרה יוצא דופן"

שטייניץ: "מינוי כזה הוא מינוי שצריך המון אומץ והמון סיכון. כשאני בא לממשלה וצריך להגיש לה מועמד, אני צריך להיות שלם עם זה. וזה לא המקרה". השופט ריבלין ציין את הקווים המנחים שפירסם היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, במטרה למנוע מינויים פוליטיים בצמרת רשות המסים. "קצת נפגעתי מהדברים שנאמרו לאחרונה בתקשורת, שהכול פוליטיקה", השיב שטייניץ, "אבל פה מדובר במקרה יוצא דופן. הייתי נוהג בחוסר אחריות, אם הייתי מאמץ את המלצת הוועדה. יש פה אחריות על כלכלת ישראל וגם על עתיד רשות המסים. אני מבקש מבית המשפט לא לאלץ אותי לפעול בניגוד למצפון שלי".

ראש ההרכב, המשנה לנשיאה ריבלין, נתן בדיון פעם נוספת ביטוי לעמדתו, הנוטה לקבל את העתירה. "הגישה שלי היא אי התערבות במינויים, אבל יש פה מקבץ של דברים, שהופכים את התיק לשונה. ראשית, ההיסטוריה של רשות המסים, זה לא חשש בעלמא. זה גם מה שעמד ברקע של ועדת האיתור, שלא יהיה חשש שמישהו יתמנה, ואחר כך הוא יהיה מחויב; שנית, העובדה שוועדת האיתור כוללת מומחים; שלישית, העובדה שהוועדה כתבה שהאיש ראוי; רביעית, שלאחר שהשר אמר, שיש שיקולים שהוועדה לא לקחה בחשבון, הוועדה שלחה מכתב ואמרה שאת כל הדברים היא לקחה בחשבון, והאיש מתאים".

נציג הפרקליטות, עו"ד ענר הלמן, הודיע כי שר האוצר החליט להורות לוועדת האיתור החדשה, שתתכנס לשנות את תנאי-הסף, כך שהקריטריון בדבר ניסיון בתחום המסים יירד מ-10 ל-6 שנות ניסיון בלבד. המלצת שר האוצר תובא להכרעתו של נציב שירות המדינה, אלא שלדברי הפרקליטות הנציב ככל הנראה מסרב לשנות את הקריטריון. פסק-דינו של בג"ץ אמור להינתן בקרוב. (בג"ץ 8134/11)