פרופיל: האיש העשיר בברזיל ששואף להיות העשיר בעולם

אייק בטיסטה, האיש העשיר בברזיל החולש על אימפריית נפט, כרייה, חשמל ובניית אוניות, שואף לכבוש את תואר האיש העשיר בעולם מקרלוס סלים המקסיקני

אייק בטיסטה חולש על אחד הקונגלומרטים התעשייתיים הנרחבים בעולם: מנפט וכרייה ועד שירותי בידור וטיפוח היופי. בטיסטה, שכבר מחזיק בתואר האיש העשיר ביותר בברזיל, רוצה להפוך לאיש העשיר ביותר בעולם.

ברזיל לא הייתה עדה לשאיפה כה מרחיקת-לכת בתחום התעשייה מאז המאה ה-19, כאשר בנקאי בשם אירינאו אוונגליסטה דה סוסה בנה את פס הרכבת הראשון, השתתף בהשקת אוניות קיטור בנהר האמזונס וקישר את דרום אמריקה לאירופה באמצעות קו טלגרף תת-ימי.

מאז התפתחה ברזיל והפכה ממדינה שמשתמשת בעבדים ומכורה להון זר לאחת ממעצמות השווקים המתעוררים, אבל היא עדיין מנסה להוכיח את עצמה בשוקי ההון הספקניים.

גם בטיסטה עדיין מנסה להוכיח את עצמו.

החברות העיקריות ב-EBX, הקונגלומרט של בטיסטה, נמצאות במצב של סטארט-אפ ומרביתן מדווחות על הפסדים תפעוליים. חברת הדגל שלו - חברת הנפט OGX - עדיין לא שאבה שום נפט גולמי, ואף מטען לא הוטען עדיין באחד מהפרויקטים האדירים של בטיסטה בתחום נמלי הים.

סיכונים ברורים

גורלו של בטיסטה תלוי בהצלחתה הכלכלית של ברזיל, וההימורים שלו בתחומי הנפט והקומודיטיס עלולים להתגלות כפגיעים אם המחירים בעולם יירדו. מבקריו טוענים שהגיע הזמן שבטיסטה יספק תוצאות שיצדיקו את הבטחותיו האגרסיביות ואת הערכות השווי מרקיעות השחקים של החברות שלו.

הסיכונים ברורים. באפריל הציגה חברת הנפט OGX מחקר שהראה שמשאבי הנפט הפוטנציאליים שלה זינקו בכמעט 60% ל-10.8 מיליארד חביות, אבל ביום המסחר הבא צנחה מניית החברה ב-17%.

הסיבה לנפילה הייתה שלנתון החדש צורפה הערה בולטת: הסיכויים להפקתם של "משאבים פוטנציאליים" נמוכים בהרבה מסיכויי הפקתם של "יתרות". לאחר פרסום המחקר החלו משקיעים לפקפק אם ל-OGX אכן יש נפט רב כפי שהיא טוענת.

בטיסטה, שדורג במקום השמיני ברשימת עשירי העולם של "פורבס" ב-2011, דוחה כאבסורדי כל ספק לגבי הצלחתן העתידית של OGX ושל החברות האחרות שלו. בראיון שהעניק לאחרונה, ושבמהלכו הוא שפע קסם, הבטיח בטיסטה למלא את כיסיהם של בעלי המניות שלו ולהפוך את ברזיל למדינה מפותחת.

"החברות שלי הולכות להיות מכונות EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) בקנה מידה של מיליארדי דולרים, שיזרימו רווחים לבעלי המניות שלי ודיבידנדים לילדיי ולנכדיי", אמר בטיסטה.

אך ב-2011 צנח השווי המשותף של חמש החברות הבורסאיות של בטיסטה ב-17.5 מיליארד דולר. מניית OGX צללה ב-32%, לעומת ירידה של 18% במדד המניות המוביל בברזיל, בווספה. בנוסף לחברת הנפט OGX ולחברת שירותי הלוגיסטיקה LLX, כולל הקונגלומרט של בטיסטה גם את חברת הכרייה MMX, חברת האנרגיה והחשמל MPX וחברת בניית האוניות OSX. ה-X בסופו של כל שם מסמל הכפלה של עושר, לדברי בטיסטה.

הקונגלומרט קבע לעצמו יעדי תזרים מזומנים של 1.1 מיליארד ל-2012 ו-17.4 מיליארד דולר ל-2015. העמידה ביעדים אלה תהיה תלויה בביצועיה של חברת הנפט OGX - המיזם עתיר הסיכון ביותר של בטיסטה.

בטיסטה יצר את OGX ב-2007 וביצע הימורים גדולים על שדות בקרבת קו החוף של ברזיל. החברה מתכננת לשאוב 1.4 מיליון חביות של נפט ושווה-גז ב-2019.

"זה יהיה שיא עולמי החל בקידוח הראשון ועד להפקה הראשונה של נפט וגז ימיים", אמר בטיסטה בראיון שנערך בספטמבר. "אנחנו הולכים ליצור כמה אבני דרך בתעשייה".

מאז דחתה OGX את מועד תחילת ההפקה מדצמבר לינואר.

בטיסטה משוכנע שביכולתו לסייע לברזיל להתחזק בתחומים חיוניים - הרחבת נמלי ים שנסתמו ושמאיטים את הצמיחה הכלכלית, הנמכת עלויות הלוגיסטיקה באמצעות שימוש בהובלה ימית במקום בכבישים, המרצת יזמות פרטית שתפעל באופן עצמאי ולא תהיה תלויה בממשלה - ועדיין לעשות קופה.

בדומה לאחרים מבני דורו, חונך בטיסטה בן ה-55 לא להאמין בברזיל, שנפגעה משנים של דיקטטורה צבאית, ממשלות שגנבו את כספי הציבור, והיפר-אינפלציה בשנות השמונים. אביו סבל מהדיקטטורה, ונחשד כקומוניסט מכיוון שדיבר רוסית.

"רק ב-2008 אנשים באמת התחילו להתחרט על שמכרו נכסים בברזיל", אמר בטיסטה.

דמות גדולה מהחיים בברזיל

כיום נתפס בטיסטה כדמות גדולה מהחיים בברזיל, והוא מככב בעמודי העסקים והחברה של העיתונים. הוא היה נשוי ללונה דה אוליביירה, מלכת קרנבל לשעבר, שצילומיה הופיעו ב"פלייבוי". הוא התגרש ממנה ב-2004, ולבני הזוג שני בנים.

נכסיו כוללים יאכטה בשם פינק פליט, מסעדה סינית וקליניקה יוקרתית לטיפוח השיער והעור בשם BEAUX, בניהולה של חברתו, פלביה סמפאיו.

אישיותו הציבורית אינה דומה לאישיותו הציבורית של המנכ"ל הממוצע. בטוויטר הוא מעלה דיווחים כגון: "ביליתי לילה טוב ויפה, ידידיי בטוויטרלנד! ביי ביי, אייק". או: "מי שמאבד את הפשטות מאבד את מהות החיים!"

כשכתבים בוועידת נפט וגז אשתקד לחצו עליו לספק פרטים על תוכניות הקידוח של OGX, בילה בטיסטה את מרבית הזמן שהוקדש למסיבת העיתונאים בדיבורים על הרעיון שלו להקים מפעל לייצור מכוניות חשמליות. בתשובה לשאלה כמה ישקיע במפעל, היטה בטיסטה את ראשו, ואמר: "תמשיכו לשאול את השאלות שלי. אני עדיין חושב על זה". לאחר קרוב לשעה הוא אמר: "מיליארד". הוא התכוון לדולרים, ולא לריאל ברזילאי.

עלייתו החלה בתחילת שנות השמונים, כשעשרות אלפי ברזילאים נהרו ללב אזור האמזונס כדי לעבוד במכרות לא-רשמיים בתנאים שלא עלו בהרבה על התנאים בתקופת הבהלה לזהב בקליפורניה 130 שנים קודם לכן.

בטיסטה, ששב מגרמניה שבה למד הנדסת מתכות, לווה 500 אלף דולר משני תכשיטנים בריו, וסחר בזהב ממכרות הג'ונגל המבודדים. כלכלת ברזיל קרטעה תחת הנהגתה של הדיקטטורה הצבאית, והאינפלציה הרקיעה שחקים. היה ביקוש רב לזהב.

בטיסטה מספר כי במסעותיו הרגליים במחנות הכרייה שורצי המלריה, הוא ביצע עסקאות בהיקף של 60 מיליון דולר, שמר 10% לעצמו, ועשה הון של 6 מיליון דולר בעודו בן 22 בלבד.

הוא השתמש בתקבולים לרכישה ולמיכון של מכרה משלו, ולדבריו ניסיון זה לימד אותו כיצד למצוא נכסים פרודוקטיביים שעליהם פסחו משקיעים אחרים.

"בג'ונגל זה מבצע צבאי. אתה חייב לבנות את העיר שלך. אתה צריך לאכול. אתה צריך להפיק את החשמל לעצמך", סיפר בטיסטה. "אני שרדתי רק בגלל שהמכרה היה כל כך עשיר שאפילו אידיוט לא היה מסוגל להיכשל".

גם אבא עזר?

מבקריו של בטיסטה טוענים שהוא לא ממש בנה את עצמו במו ידיו. אביו, אליעזר בטיסטה, כיהן בעבר כשר לענייני מכרות וכנשיא קומפניה ואלה דו ריו דוסה, חברת הכרייה הממשלתית לשעבר, שנקראת כעת ואלה. בטיסטה מכחיש שקשריו של אביו סייעו לו לבנות את עצמו.

מבין החברות העיקריות של בטיסטה, MMX, חברת כריית עפרות הברזל, שאותה הקים ב-2005, היא המתקדמת ביותר מהבחינה התפעולית. החברה דיווחה על רווח צנוע למדי של 57 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, וברבעון השלישי היא עברה להפסד של 139 מיליון דולר, בגלל היחלשות המטבע.

ספקנים מציינים שהרווחים הגדולים ביותר של בעלי המניות של MMX באו מעסקאות ולא מהפקת עפרות ברזל, ושהדבר מעורר תהיות לגבי יכולתו של בטיסטה להוציא אל הפועל את הפרויקטים שלו. משקיעים בחברות האחרות של בטיסטה עדיין ממתינים שתוכניותיו השאפתניות יניבו רווחים.

בטיסטה מתייחס בזלזול לרוחות הנגדיות בכלכלת העולם, להאטה בברזיל עצמה ולירידה במחירי המניות. "המניות שלנו? אנחנו אפילו לא מסתכלים עליהן. המשמעת הפיננסית שלנו מאפשרת לנו לצחוק על מה שקורה", אמר בטיסטה.

אין לו ספק שהוא יעפיל לראש רשימת עשירי העולם של "פורבס". "זה בלתי נמנע", הוא מצהיר.

ההחזקות העיקריות של אייק בטיסטה
 ההחזקות העיקריות של אייק בטיסטה