"צריך לחזור לשוק המניות בת"א, ולא להישאר על הגדר"

ירון שמש, מנהל השקעות מהראל, חוזר לתיק שלו, משנה את ההרכב בטווח הקצר ומרגיע: "אפשר לחזור לרשתות השיווק, הן עברו את הסערה"

למרות הטלטלה בשווקים והתנודתיות הגבוהה שממנה סובלות הבורסות בחודשים האחרונים, מרבית המניות שעליהן המליץ בסוף אוגוסט ירון שמש, מנהל השקעות בהראל פיננסים, הניבו למחזיקים בהן תשואה דו-ספרתית מאז ועד היום.

בין אלה בולטת מניית כלל ביוטכנולוגיה, שזינקה בקרוב ל-40%, לאחר שבספטמבר פרסמה החברה הבת קיורטק תוצאות סופיות טובות של שלב 2 של הניסוי הקליני בתרופה ללימפומה אגרסיבית, ובהמשך לכך הודיעה כי תרשום רווח חשבונאי של 250 מיליון שקל, כתוצאה מהשלמת עסקה למכירת קיורטק בשלבים לענקית הגנריקה טבע.

לפני ימים ספורים הודיעה כלל ביוטכנולוגיה כי תבצע מחיקה בגין השקעה אחרת, הפסד של כ-20 מיליון שקל.

שמש ממשיך להאמין בחברה, ולמרות התשואה העודפת הבולטת שהניבה, אומר כי "זו עדיין החזקה טובה, אבל גם צריך לזכור שזה נייר בסיכון, ולא לבעלי לב חלש".

גם מניות המלט, הפניקס וטבע הניבו תשואות חיוביות דו-ספרתיות, ושמש ממשיך להחזיק גם בהן. מניות לאומי והפועלים, שירדו ב-10% וב-7% בהתאמה, לעומת מדד ת"א 100 שהשיל מערכו 2% בלבד.

שמש אומר כי הוא ממשיך להאמין גם במניות אלה. לדבריו, "מניות הבנקים הגיבו חזק למה שקרה בשוק, אבל עדיין יש להן פוטנציאל להניב תשואה. גם מניות הביטוח מושפעות מהשוק, ואחרי שעברנו שנה כזו, אני לא חושב שזה יימשך. אם מישהו מחפש לגוון בענף הפיננסים, אז הוא צריך החזקה גם בחברות הביטוח".

עוד הוא אומר, כי "עכשיו אפשר לחזור למניות רשתות השיווק, כי הן עברו את סערת המחאה החברתית, ואני מרגיש שהן חוזרות לכיוון עלייה ברווחים. לעומתן, יש לי עדיין בעיה עם מניות חברות התקשורת".

במבט לטווח קצר, שמש מגדיל את אחוזי ההחזקה באג"ח הקונצרניות בתיק מ-20% ל-30%, ומגדיל את הרכיב המנייתי מ-20% ל-25%.

לדבריו, "המרווחים באג"ח הקונצרניות גדולים, וצריך לנצל את ההזדמנויות. צריך לחזור לשוק, ולא להישאר על הגדר. ברור שקיימים תנודתיות וחששות מחוסר יציבות, אבל המחירים ברמה סבירה. ריבית בנק ישראל ירדה בתקופה זו במחצית האחוז, והתשואות הנמוכות מספקות לי תזמון נוח לביצוע השינוי בהרכב התיק".

לעומת זאת, שמש לא מבצע שינויים בתיק ההשקעות שלו לטווח בינוני/ארוך, של לפחות שנה, ששלושת מרכיביו העיקריים הם נתח מנייתי של 25%, נתח אג"ח קונצרניות של 20% ונתח אג"ח ממשלתיות שקליות במח"מ בינוני/ארוך, כולל ריבית משתנה.

לדבריו, "זהו תיק שבנוי בצורה מיטבית ללקוחות שאוהבים להשקיע בשוק ההון, ויניב תשואה עודפת על אפיקים סולידיים".

מנצל את האינפלציה הנמוכה

שמש מסביר כי "בשלושת החודשים האחרונים, על אף הטלטלות בשווקים, הורדת תחזיות הצמיחה, הורדת הדירוג של מדינות ובקשות להסדרי חובות ולתספורות, התיק שבניתי סיפק אפשרות ליהנות מתשואה עודפת, אף שהכיל גם רכיב מצומצם של השקעות בסיכון מעט גבוה יותר. אני ממשיך להמליץ על בניית תיק השקעות כזה שלא ידיר שינה מעיני המשקיעים. תיק בעל אפיון זה, צולח את המים הסוערים בתקופות כגון אלו, וטומן בחובו סיכוי לתשואה עודפת על אפיקים סולידיים לאורך זמן". שמש מבקש להזכיר, כי "מוטו ההשקעות שמלווה אותי - ורלוונטי בעיקר בתקופות סוערות - שקט נפשי ובחינת השוק בקור רוח".

לגבי האפיק הממשלתי מציין שמש, כי "את התפישה הגורסת כי רמות האינפלציה החזויות יישארו נמוכות אני מנצל, תוך מתן ביטוי לאחזקה באג"ח צמודות ממשלתיות ברמה נמוכה. את ההצמדה למדד אקבל באמצעות התשואה העודפת הקיימת היום - של האג"ח הקונצרניות על פני הממשלתיות (2.5%-3%, תל בונד 40 ותל בונד 20 בהתאמה). אני ממשיך להימנע מהשקעה באג"ח ממשלתיות בריבית משתנה, היות שהציפייה להעלאת ריבית אינה נראית סבירה".

עוד לגבי האפיק, שמש מציין כי "בהמלצה הקודמת הפניתי את תשומת לב הקוראים להשקעה בחו"ל באג"ח ממשלתיות של אוסטרליה, שהתשואה עליהן לשנתיים היא כ-3.2%, נתנה רווח הון של כ-1%, ואג"ח של ממשלת קנדה לתקופה של חמש שנים, שהתשואה עליהן בימים אלו היא כ-1.3% וגם בה היה רווח של כ1% (ללא שינויי שערי המטבע מול השקל בתקופה זו). המלצתי גם על אג"ח ממשלות גרמניה ושוויץ, שאף הן השיגו תשואות חיוביות למשקיעים בתקופה זו. איני משנה את המלצתי לעתיד הקרוב, זאת כדי להישאר חשוף לחו"ל".

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך