משכורות של כ-500 מ' ש' בנמל אשדוד - 50% מההכנסות

על פי דוח שיאני השכר של משרד האוצר, מגיע שכרם (ברוטו) הממוצע של העובדים ל-24,557 ש' - עלייה של 9% לעומת 2009 ■ עלות שכר לחברת נמל אשדוד של עובד דור א' הינה 41,393 ש' בממוצע

הוצאות השכר של עובדי חברת נמל אשדוד עמדו ב-2010 על 565 מיליון שקל, כך גילה היום (ב') המנכ"ל שוקי סגיס. הוצאות השכר מגיעות ל-50% ממחזור העסקים הכולל של הנמל, שהגיע ב-2010 ל-1.143 מיליארד שקל.

על פי דוח שיאני השכר שפרסם האוצר, מגיע שכרם (ברוטו) הממוצע של העובדים ל-24,557 שקל, לאחר שרשם עלייה של 9% לעומת 2009. אך סגיס טוען כי השכר הגבוה של עובדי הנמל הוא תולדה של הסכמי שכר היסטוריים, כשעיקר הבעיה היא בעובדי דור א', העומדים כיום לקראת פרישה.

על פי הנתונים, ב-2010 עמד מחזור ההכנסות של החברה על 1.143 מיליארד שקל, כשעלות השכר כולל אקטואריה עמדה על 564 מיליון שקל (שהם 49.4%).

עלות שכר לחברת נמל אשדוד של עובד דור א' הינה 41,393 שקל בממוצע. עלות שכר לחברת נמל אשדוד של עובד דור ב' הינה 21,351 שקל בממוצע.

גידול ברווח הגולמי

לדברי סגיס, לעלויות השכר בנמלים יש השפעה שולית ביותר על יוקר המחייה. להערכתו, תרומת תעריפי הנמלים למחיר הסופי של המוצר אינה עולה על מחצית האחוז. עם זאת, קרא סגיס לממשלה "לעשות הכול" כדי לקדם את הפרטת הנמלים והוסיף שהיא "קריטית" מבחינת תרומתה "בהתייעלות, בחיסכון וברמת השירות" של הנמל.

המהלך, שנועד להביא להנפקת 15% ממניות נמל אשדוד, נעצר לפני כשנה בשלב אישור תשקיף ההנפקה, בשל מחלוקות עם ועדי העובדים. כעת ממתינה המדינה לראות כיצד תסתיים מכירת חברת נמל אילת, בטרם תחדש את ההליכים בנמל אשדוד.

במסיבת עיתונאים לרגל הצגת התוצאות העסקיות של החברה ל-2011, הביע סגיס דאגה ממצב הכלכלה העולמית ומהשפעתו על פעילות הנמל. לדבריו, "הנתונים המאקרו-כלכליים אינם מבשרים טובות, ומתרבים הסימנים לירידה בהיקף הסחר העולמי. חברות הספנות במצב קשה. כולנו יודעים מה מצבה של צים ובעיית הרווחיות שלה איננה ייחודית".

הסחר עם אירופה הוא המרכיב העיקרי בפעילות הנמל, ואחראי ל-40% מהיקף פעילותו.

על רקע התחזיות הקודרות, הציגה החברה נתונים מעודדים דווקא על גידול משמעותי של 46% ברווח הגולמי של החברה (ראו טבלה). הגידול הגיע חרף כניסתה לתוקף של הרפורמה בדמי השימוש ובתעריפים בנמלים באוקטובר 2010, שהקטינה את ההכנסות מטיפול במכולות - ענף הפעילות העיקרי של הנמלים. עם זאת, הגידול ברווח הגולמי קוזז במלואו על ידי קיטון בהכנסות ממימון, כתוצאה מהירידות החדות בשווקי ההון ובאפיקי השקעה אחרים.

תחרות בין הנמלים

התוצאות העסקיות של הנמל מעידות, לדברי סגיס, על תחרות בין הנמלים, כתוצאה מביצוע השלב הראשון ברפורמה ב-2005. בתחום המכולות, הצליחה החברה לצמצם את הפער מול מתחרתה, נמל חיפה, שנהנית עדיין מיתרון בזכות היותה נמל הבית של צים.

מאז 2005 הגדילה נמל אשדוד את נתח השוק מ-34% ל-48%. אך בתחום המטען הכללי, מקור ההכנסה השני בגודלו, מורגשת תחרות מול הנמל הפרטי של מספנות ישראל במפרץ חיפה: להערכת סגיס, פעילות הנמל הפרטי אחראית להקטנת נתח השוק של אשדוד מ-70% ל-66%.

בתחום כלי הרכב נהנה הנמל ממקור הכנסה בלתי צפוי, כתוצאה משינוי החקיקה לגבי שנת המודל של הרכב. השינוי הוביל לכך, שלקוחות מעדיפים לרכוש את הרכב בתחילת השנה, ובינתיים הצטבר בשטח הנמל מלאי של כ-25 אלף כלי רכב, לעומת כ-6,000 בשגרה.

חברת נמל אשדוד נתונים עיקריים
 חברת נמל אשדוד נתונים עיקריים