הירידות חזרו לקופות הגמל: איבדו כ-2% בנובמבר

מחקו כמעט לגמרי את התשואה החיובית שרשמו באוקטובר ■ מתחילת השנה ענף הגמל איבד כ-15 מיליארד שקל מנכסיו ■ ברשות ני"ע מעריכים: כ-3.5 מיליארד שקל של אג"ח בקופ"ג הן "בעייתיות"

לאחר אתנחתא קצרה בת חודש של עליות שערים, חזרו השווקים בנובמבר לירידות, ועימן חזרו גם התשואות השליליות בענף קופות הגמל. לפי הערכות, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות איבדו בנובמבר כ-2% מערכן, ובכך למעשה מחקו כמעט את כל התשואה החיובית שרשמו כאמור באוקטובר. מתחילת השנה התשואה המצטברת היא שלילית ברמה של 4%-5%, כלומר ענף הגמל איבד כ-15 מיליארד שקל מנכסיו בתקופה זו.

כבכל חודש, הדירוג מציג לצד התשואות בשנה החולפת גם את ביצועי הקופות לשלוש השנים האחרונות, כלומר מחודש דצמבר 2008 ועד נובמבר האחרון. כזכור, ב-2008 עקב המשבר בשוקי ההון בעולם איבדו קופות גמל רבות מיליארדי שקלים מנכסיהן, אך בדירוג לשלוש שנים כבר לא נכללים אותם חודשים גרועים של סוף 2008, במהלכם איבד הענף כ-15%. כך, מצטיירת תמונה לא רעה בכלל בביצועים לשלוש שנים, כאשר כל הקופות רשמו תשואות דו ספרתיות מרשימות.

אם המגמה החיובית בה נפתח חודש דצמבר תימשך, ניתן להעריך כי את 2011 יסיימו קופות הגמל עם תשואה שלילית של 4%-5%.

"העולם כיום פחות מונע מכלכלה טהורה ויותר מפוליטיקה", אומר רונן מטמון, מנהל ההשקעות הראשי בקופות הגמל של אקסלנס. "לכן 2012 צפויה להיות מאוד מורכבת מבחינת השקעות, וכן תנודתית".

מטמון מעריך כי הריבית במשק תמשיך לרדת לכיוון ה-2%-2.25%, מה שישפיע לחיוב על האג"ח הממשלתיות. כן הוא סבור, כי בשוק המניות יש פוטנציאל להזדמנויות על פני שוק האג"ח הקונצרניות. "שוק המניות נזיל יותר, ולכן בשנה כזו אעדיף להיות בו ולא בשוק הקונצרני, שבו יהיה קשה לצאת מפוזיציה בגלל בעיית נזילות", מסביר מטמון את העדפתו.

נושא חם שיעמוד על הפרק ב-2012 בשוק המקומי יהיה הסדרי חוב. עבור המשקיעים שלא עשו את ההקשר עדיין, נזכיר כי אלו החסכונות שלהם שבהם נעשות אותן "תספורות" שכוללים הסדרי החוב. לאחרונה שבה ועלתה הביקורת כלפי הגופים המוסדיים בהקשר של הסדרי החוב, ונטען כי על המוסדיים הגובים דמי ניהול שמנים לפעול לטובתם, ולא להסכים ל"תספורות" על חשבון העמיתים.

מיטב ואלטשולר בראש הדירוג

לפי הערכות של רשות ניירות ערך, המתבססות על הנחה כי אג"ח שנסחרת בתשואה של מעל 15% מייצגת הסתברות גבוהה לאי-עמידה בהתחייבויות, ישנם למעלה מ-20 מיליארד שקל באג"ח הסחירות שמוגדרים כחוב בעייתי, מתוך היקף כולל של כ-300 מיליארד שקל אג"ח סחירות בשוק. כלומר, כ-7%.

בקופות הגמל הכלליות הגדולות, בהן מנוהלים כ-160 מיליארד שקל, שיעור האג"ח הקונצרניות עומד על כ-35%, כלומר כ-56 מיליארד שקל. אם ניישם את כלל האצבע של הרשות על הקופות הכלליות, נקבל שכ-3.5 מיליארד שקל הן אג"ח "בעייתיות".

"אי אפשר להתייחס לשוק איגרות החוב הקונצרניות כאחד. יש בו חברות תזרימיות וטובות שנותנות תשואות של 3%-4%, ומנגד חברות עם בעיות שיצטרכו למחזר חובות בשנה הבאה", מציין מטמון. "ככלל, אני לא חושב שצריך להיות באג"ח מהסוג השני", הוא אומר אך מסייג כי "בכל ספרי הלימוד מראים שהשקעה בפיזור נכון של אג"ח בדירוג BBB, תניב רווחים".

בדירוג התשואות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לחודש נובמבר ממשיכות לבלוט לטובה הקופות של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שהשיגו ביצועים שהם כמעט הטובים ביותר - 2.6% ב-12 החודשים החולפים.

את התשואה הטובה ביותר השנה רשמה קופה של בית ההשקעות מיטב - מתן, עם 2.69%. שאר הקופות של בית ההשקעות, שאת ההשקעות בהן מנהל יניב צלאל, רשמו תשואה שלילית של עד 1.8% והן מתברגות באמצע הטבלה.

עוד נציין את אקסלנס, שהקופה הסולידית שלה, יסודות, התברגה לאחרונה בצמרת של טבלת הקופות הגדולות עם תשואה של 2.27% בשנה החולפת. יסודות, כמו קופות סולידיות נוספות, נהנית בתקופות של ירידות מכך שכמעט ואין בה מניות. הבעיה היא שבתקופות גאות, קופות כאלו נותרות מאחור. "'יסודות' היא קופה שטובה לתנודות ומתאימה בעיקר לאנשים מבוגרים. היא לא מתאימה לחוסך בן 25", אומר מטמון.

מהצד השני של הטבלה ממשיכות לבלוט קופות כלל ביטוח, שחוסכיהן איבדו כמעט 6% בשנה החולפת.

תשואות קופות הגמל הגדולות דצמבר 2010 נובמבר 2011
 תשואות קופות הגמל הגדולות דצמבר 2010 נובמבר 2011

תשואות קופות הגמל הקטנות דצמבר 2010 נובמבר 2011
 תשואות קופות הגמל הקטנות דצמבר 2010 נובמבר 2011