הסכמי ממון: הרס הרומנטיקה - או מתכון לשקט נפשי?

מה כולל הסכם ממון - והאם ניתן לבטלו? ■ למי כדאי להיכנס לעריכת הסכם כזה? ■ את פותרים את שאלת הילדים המשותפים? ■ עו"ד רות דיין-וולפנר - תמונת מצב משפטית

לפי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחד מתוך כל שלושה זוגות שנישא בישראל מתגרש. במקביל, חלה עלייה הדרגתית וקבועה בשיעור הזוגות החיים יחד ללא נישואים והמוגדרים כידועים בציבור. שני התהליכים הללו רק מגבירים את חשיבות עריכתם של הסכמי ממון מבעוד מועד.

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה אישי הנערך בין בני זוג, במסגרתו מוסדרים ענייני הרכוש והממון ביניהם, בהתאם לרצונם האישי ובמטרה למנוע אי הבנות, חיכוכים ומלחמות מיותרות במקרה של פרידה או חלילה מוות.

במקרה של הסכם ממון, החוק לא נוהג להתערב. הסכם הממון יכול שיערך בין בני זוג העומדים להינשא, בני זוג אשר כבר נישאו אך טרם סידרו את ענייני הממון ביניהם ובין בני זוג הבוחרים לחיות יחד ללא נישואין.

הסכם ממון אינו חוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון קובע כי כאשר זוג לא עורך הסכם ממון, רואים את הזוג כאילו הסכים להסדר איזון משאבים. העובדה שרוב האוכלוסייה אינה עורכת הסכמי ממון או שההסכמים אינם יעילים מספיק, הביאה לפסיקה ענפה בנושא. לכן, הדרך היחידה להסדיר את חלוקת הרכוש באופן שונה מזה הקבוע בחוק במקרה של גירושין היא באמצעות הסכם ממון, שהרי הסכם הממון גובר על הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג , וכך בני הזוג יוצרים את מתווה הפרידה עבורם מבלי להיכנס לסכסוכים ארוכים ומייגעים.

מה קובע חוק יחסי ממון ?

חוק זה קובע כי איזון המשאבים יחול על כלל הנכסים (מלבד ירושות, מתנות או נכסים שבני הזוג צברו בטרם הנישואים), אך אין התייחסות פרטנית לגבי שלל סיטואציות אשר יכולות להיווצר. למשל: השבחת נכסים, פוטנציאל השתכרות, מוניטין, ערבוב נכסים ישנים וחדשים, אופן קבלת הנכסים במקרה של פרידה ועוד. כאשר לא נערך הסכם ממון, התשובות לגורל נכסים אלו יהיו בפסיקה.

מה כולל הסכם ממון?

כדי לערוך הסכם ממון "מוצלח" יש צורך בחשיבה עמוקה ודקדקנית, תוך סקירה נרחבת של הנכסים המוחשיים והבלתי מוחשיים של בני הזוג - ותוך מחשבה על עבר, הווה ועתיד.

ראשית, יש לקבוע מה יעלה בגורל הדירה בה יגורו הצדדים, דירות נוספות שיש למי מהם, חשבונות בנק, חסכונות, זכויות פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל, מניות, דיבידנדים, הפרשות סוציאליות של המעביד, פיצויי פיטורין, ביטוחים, פריטי רכוש אשר יתקבלו במהלך הנישואין או החיים המשותפים במתנה או בירושה.

וגם: הפירות אשר יצמחו או יתווספו מן הנכסים לרבות עליית ערכם, השבחתם, דמי השכירות שיתקבלו, קביעה בדבר מיהו הצד שיישא בעלויות הכרוכות בהחזקה או בניהול כל נכס, יישוב חובות כספיים, הלוואות, משכנתא, תשלומים חודשיים, קניות, ואחזקת משק הבית. הסכם ממון יכול שיקבע אף גובה המזונות במקרה של גירושין.

סעיף נוסף שחשוב לכלול בהסכם הממון הינו סעיף הקובע את מועד חלוקת הרכוש, דהיינו מועד 'איזון המשאבים". בעוד חוק יחסי ממון קובע כי חלוקת הרכוש תבוצע רק לאחר ביצוע הגט, יוצא מכך כי מועד איזון המשאבים תלוי בהסכמתו וברצונו הטוב של אחד הצדדים, ולצערנו בכך ניתן פתח לחוסר תום לב ולסחטנות כלפי בן הזוג החפץ בגירושין. באמצעות הסכם ממון, ניתן למנוע מצב זה על ידי התניות שונות הקובעות כי חלוקת רכוש תהיה ללא קשר למתן הגט עצמו.

מה בענין ילדים משותפים?

תחום נוסף שיש להכניס להסכם הממון הוא הילדים המשותפים - כלומר: משמורת, הסדרי ראייה ותשלום המזונות. אם הילד טרם נולד, הסכמים לגביו משוללים תוקף משפטי שהרי בבואו של בית המשפט לקבוע בעניינים אלה עליו לנהוג על פי עקרון טובת הילד, לבחון את צרכיו ואת אלה לא ניתן לעשות כאשר הילד עדיין לא נולד.

איך מכינים הסכם ממון?

  • על הסכם ממון להיערך בכתב, בתחתית ההסכם יחתמו בני הזוג כי קראו את ההסכם והבינו את תוכנו ומשמעותו.
  • את ההסכם יש לאשר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.
  • כאשר מדובר בזוגות שעורכים הסכם ממון לפני הנישואין, ניתן לאשר את הסכם הממון בפני נוטריון או רושם הנישואין.
  • על הגוף המאשר את ההסכם לבדוק שבני הזוג עשו את ההסכם בהסכמה חופשית ובהבינם את תוכן ההסכם, משמעותו ותוצאותיו.
  • לאחר שבית המשפט או בית הדין ישתכנע כי ההסכם אינו מקפח והוא על פי רצון הצדדים, הוא יאשרו, וייתן לו תוקף של פסק דין.

אפשר לבטל הסכם ממון?

בגלל פרוצדורה דקדקנית, שעל פיה על הגוף המאשר לבדוק כי מדובר בהסכמה חופשית ובהבנת תוכן ההסכם , לא בנקל יבטל בית המשפט הסכם ממון. יחד עם זאת הסכם ממון הוא חוזה לכל דבר, והוא ניתן לביטול מכוח חוק החוזים או מכוח חוק יחסי ממון.

צד המעוניין בביטול הסכם ממון יכול להגיש בקשתו לבית המשפט או בית הדין הדתי, עם עילות ביטול כדוגמת טעות, הטעיה, חוסר סבירות, לחץ, עושק, השפעה בלתי הוגנת ועוד. בקשה לביטול הסכם ממון אשר תוגש לבית המשפט תיבחן לעומקה, בית משפט יבדוק את הנסיבות לכריתתו של ההסכם, ויבטל את ההסכם אם ימצא פגם חמור בכריתתו.

מהו "הסכם לחיים משותפים"?

בניגוד להסכם ממון בין בני זוג נשואים, הסכם ממון הנערך על ידי ידועים בציבור ייקרא הסכם לחיים משותפים. הסכם שכזה אינו דורש אישור על מנת שיהיה מחייב, עם זאת ניתן לאשרו בבית המשפט כדי להגביר את תוקפו. לעניין זוגות חד מיניים הרוצים לערוך הסכם ממון, בית המשפט לא ידחה בקשתם. הפסיקה קבעה כי הגדרת המונח "בן משפחה" כפי שמופיעה בחוק תכלול בן או בת זוג מאותו המין.

בשורה התחתונה, רבים חושבים כי עריכת הסכם ממון פוגעת ברומנטיקה, בהרמוניה וברגש, אך בפועל הסכם כזה דווקא תורם רבות לשקט הנפשי, לרווחה ולביטחון הרגשי של בני הזוג ובכך תורם גם להצלחת הנישואין או הקשר הזוגי.