אלי ישי: "נביא לדיור בר-השגה אטרקטיבי במחירים סבירים"

שר הפנים אלי ישי הציג את המלצות הוועדה הציבורית בראשות פרופ' אמיר ברנע לייעול וקיצור תהליכי הבנייה ■ "זהו מבחן גדול מאוד לממשלת ישראל לעשות הכל על מנת להקל על אזרחי ישראל"

"זהו מבחן גדול מאוד לממשלת ישראל לעשות הכל על מנת להקל על אזרחי ישראל ולהביא לדיור בר השגה אטרקטיבי עם מחירים סבירים, בהליך קצר ויעיל. הגענו למצוקה כזו שאנו לא ערוכים לה - יש לתכנן מראש מיליון יחידות דיור כדי שההיצע יהיה זמין לפי הביקוש, ללא ביורוקרטיה מסובכת". כך אמר היום (ג') שר הפנים אלי ישי, כשהציג את המלצות הוועדה הציבורית בראשות פרופ' אמיר ברנע לייעול וקיצור תהליכי הבנייה, אותן החליט ליישם.

עיקרי ההמלצות של ועדת ברנע כוללים דרכים להסרת חסמים ניהוליים וארגוניים בתחום התכנון והבנייה, למשל חסמי תשתיות כגון ביוב, ניקוז ובניית מחלפים, שמביאים לעיכוב תוכניות דיור. בין היתר ממליצה הוועדה להעניק לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה סמכות בחוק לאשר תוספת של 5% זכויות בנייה לפרויקטים למגורים במרכזי הערים. זאת על מנת להגדיל את היצע הדירות בישראל, תוך מניעת ההכבדה על תשתיות.

כן ממליצה הוועדה להקצות תקציב של כ-80 מיליון שקל לוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה לצורך פיתוח תשתיות כפתרון לחסמים לקידום תוכניות בנייה למגורים.

המלצה נוספת היא שדרוג מערך כוח האדם המקצועי והמנהלי של מוסדות התכנון במטרה לשפר את יכולתם לקדם תוכניות לבנייה ושמירת הידע המקצועי באמצעות שיפור תנאי ההעסקה. הוועדה ממליצה גם להוסיף תקנים קבועים במערכת לצד יועצים מקצועיים זמניים.

בוועדת ברנע היו חברים, מלבד פרופ' אמיר ברנע, גם המשנה למנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, נציג משרד האוצר ראובן קוגן, מהנדס עיריית ת"א, חזי ברקוביץ', הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים יוסף משלב ויו"ר ועדת הערר של מחוז מרכז, כרמית פנטון.

ישי הזכיר, כי בד בבד נמשכים הדיונים בוועדת הפנים של הכנסת על סעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה וכי מתקיימים מפגשים של ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שמטרתה הסרת חסמים בפרויקטים לבנייה למגורים. על המלצות ועדת ברנע אמר ישי: "הסרת החסמים תהיה משמעותית לבנייה למגורים כי מדובר במאות מיליוני שקלים של ביוב ותשתיות וכל מה שמסביב לפרויקטים למגורים, שמהווים גורם מאוד מעכב להוצאה לפועל של בניית עשרות ומאות אלפי יחידות דיור. הרי לא ניתן לתכנן מתחם של מאות דירות אם אין בו תשתיות ראויות, והכל זה גם תקציב. באמצעות הסרת החסמים נוכל לקדם את הליכי הבנייה למגורים ולהביא בשורה מאוד גדולה לעם ישראל, לא רק בטווח הקצר אלא גם בטווח הארוך".

פרופ' ברנע: "היום יש בעיה משברית בתחום הדיור והוועדה הציבורית תפעל גם בתקופת הביניים עד אימוץ השינויים בחוק התכנון והבנייה החדש, שיחולו כנראה בעוד שנה-שנתיים. הכוונה שלנו היא להסיר חסמי בנייה מבלי לפגוע באיכות התכנון. זאת באמצעות ניצול תשתית קיימת ושינוי הבנייה במרכזי הערים. למדנו שכשהתשתית קיימת ניתן להגדיל את היצע הדירות במקומות מבוקשים.

"למשרד הפנים יש מטרה ברורה והיא לבנות מאגר או מלאי תכנוני מספי ולענות לצרכי הגופים העוסקים בתכנון. את הגישה הפרגמטית שבוחנת כיצד לשפר את הליך התכנון מבלי לפגוע באיכותו מצאתי כבר במשרד הפנים, לא הייתי צריך לבוא איתה. הצלחת הוועדה תימדד בקיום מלאי תכנוני גדול עם תוכניות מאושרות לביצוע בכמות גדולה, קיצור הליכים ותגובה עניינית ליזמים", לדבריו.

ישי ציין שעוד לפני שהוועדות להאצת הבנייה למגורים (וד"לים) החלו לפעול, הושגה "כמעט הכפלה של 100% באישורי תוכניות למגורים. גם במסגרת הווד"לים אנחנו משיגים קידום מאוד משמעותי של תוכניות ואין ספק שזה ישפיע על שוק הדיור בכללותו".

במשרד האוצר מסרו בהתייחס להמלצות ועדת ברנע, כי כרגע אין צורך בהקצאת משאבים נוספים לייעול הליכי התכנון, מעבר למה שמוקצה ברפורמת התכנון ובפעילות הווד"לים: "במסגרת הסיכום התקציבי של הרפורמה בחוק התכנון והבנייה מוקצים 410 מיליון שקל לטובת שיפור וייעול מערכת התכנון. הסיכום התקציבי כולל תוספת של 45 תקני כוח אדם למינהל התכנון. כמו כן, הוקצו כ-15 מיליון שקל לטובת פעילות הווד"לים, לצורך העסקת יועצים וחוקרים אשר יאפשרו עמידה ביעדי התכנון של הוד"לים. לאור תוספת תקני הרפורמה והרחבת היקף העסקת היועצים, אשר יביאו לשיפור משמעותי בעבודת מוסדות התכנון, אין צורך בהקצאת משאבים נוספים בשלב זה".