נא להכיר: האישה החזקה במשק האנרגיה בישראל

עוזי לנדאו, אומרים במשרד התשתיות, "אינו זז ימינה ושמאלה" מהנחיותיה ומחוות הדעת המשפטיות שלה ■ הכירו את עו"ד דרורה ליפשיץ

האישה המשפיעה ביותר במשק האנרגיה של ישראל לא התראיינה מעולם. היא ממעטת להיחשף, מתרחקת מאירועים ציבוריים ואינה נואמת בכנסים, אבל בחוגי מקבלי ההחלטות מכירים היטב את עו"ד דרורה ליפשיץ, היועצת המשפטית של משרד התשתיות. ליפשיץ (50) הגיעה למשרד התשתיות ב-2005 ממשרד האוצר, שבו שימשה סגנית וממלאת מקום היועץ המשפטי. בתקופת כהונתה באוצר, צברה ניסיון רב ברגולציה של שוק ההון וקידמה את תקנות חובת המכרזים.

במשרד התשתיות נחשבת ליפשיץ למי שנצמדת למילות החוק באופן בלתי מתפשר. לא פעם מצאה עצמה בודדה בעמדתה מול כל שאר הגורמים בחדר הישיבות, ולא פעם הייתה זו דעתה שגברה בסופו של יום.

מערכת יחסיה עם השר עוזי לנדאו ידעה חיכוכים רבים בעניין עצמאות רשות החשמל: ליפשיץ טענה כי ללנדאו אין עילה משפטית להדיח את יו"ר הרשות אמנון שפירה ומנעה ניסיונות של השר להטיל את סמכותו של הרשות. לנדאו המשיך בהליכי ההדחה של שפירה למרות התנגדותה של ליפשיץ, אך מאז, מעידים במשרד התשתיות, השר "אינו זז ימינה ושמאלה" מהנחיותיה ומחוות הדעת המשפטיות שלה.

נוקשה ליזמים

לעמדותיה של ליפשיץ יש חשיבות עצומה בתחום חיפושי הנפט והגז, שבו ניתן להזיז מיליארדים בהחלטה אחת על זכויות ברישיונות קידוחים. ליפשיץ דוגלת במדיניות נוקשה של שלילת רישיונות שניתנו ליזמים בכל מקרה של חריגות מהוראות הרישיון ומתנאי תוכניות העבודה. הגישה הזו הובילה אותה לעימותים עם הממונה הקודם, ד"ר יעקב מימרן, שגישתו הייתה גמישה ופייסנית יותר כלפי היזמים.

ליפשיץ מתנגדת עקרונית לעסקאות למכירת זכויות ברישיונות משום שלדעתה מדובר בזכויות אישיות. ביוזמתה החליט משרד התשתיות לשנות את מדיניות חלוקת הרישיונות ולהנהיג הליך תחרותי בכל הזכויות שיחולקו מכאן ואילך.

היזמים בשוק האנרגיות המתחדשות והחשמל הפרטי נתקלו בהתנגדות עיקשת של ליפשיץ לבקשות הרבות שהגישו להקלות בדרישות ההקמה. במיוחד מקוממת אותם התעקשותה לחייב את היזמים "לשים בצד" הון עצמי בשיעור של 20% מהיקף הפרויקט - דרישה הפוגעת בתשואה הפנימית של הפרויקטים. האוצר ורשות החשמל תומכים ביזמים, אבל במאבק הזה ידה של ליפשיץ על העליונה.

ממשרד התשתיות נמסר: "הדרישה להעמדת הון עצמי קבועה בתקנות לפי חוק משק החשמל ונועדה להבטיח שלתחום ייכנסו גופים יציבים וחזקים שיכולים להפעיל את התחנות במשק החשמל ולעמוד בהתחייבויותיהם לאורך זמן. להון עצמי הגדרה ברורה בהתאם לחוק ני"ע. עמדת היועצת המשפטית היא כי לא ניתן להכליל במסגרת ההון העצמי רכיבים שאינם כלולים בהגדרה זו. ניתן כמובן לתקן את הדין ככל שיש צורך בכך".