כישלונות השיווק של משרד השיכון

בשוך חגיגות הסתיו לקראת מכרזי הקרקעות בראש העין, נראה שהורידו שם את הרגל מגז

בתחילת ספטמבר יצא משרד השיכון בעוד "גל שיווקים נרחב", הפעם בהיקף 6,300 יח"ד בכל הארץ (מאז יצא עוד גל בהיקף 5,066 יח"ד בנובמבר והשבוע יצא דיווח על גל נוסף, הפעם 5,984 יח"ד). מרשים למדי. היעד הבולט ביותר בגל של ספטמבר היה העיר ראש העין, שזכתה ל-3 שורות נפרדות במודעות שפורסמו בכלי התקשורת.

תחת הכותרת המבטיחה "תהא שנת עלייה בבנייה" (ערב ראש השנה תשע"ב), הבטיחו לנו 1,365 יח"ד המיועדות לבנייה רגילה, 420 יח"ד במסגרת מסלול "מחיר למשתכן" (שבו זוכה הקבלן שמציע את מחיר הדירה הסופי הזול ביותר) ועוד 88 דירות במסלול הטרי של דיור להשכרה - בסה"כ 1,873 יח"ד.

שלושה חודשים וחצי עברו, שום מכרז חדש לא יצא בראש העין.

כמעט לפני שנה, בחודש ינואר, פרסם משרד השיכון הודעה על "הצלחה ואווירת חג במפגש השקת מתחמי הנדל"ן בראש העין".

בסיור, שנערך במקביל לפרסום מכרז לבניית כ-2,000 דירות בעיר, הציגו לעשרות יזמים וחברות את הפוטנציאל הנדל"ני העצום בגבעות המזרחיות של ראש העין, "שיכללו בתוך שנים ספורות 6 שכונות, שבהן ייבנו 14 אלף דירות". כשמצרפים לזה את השכונה החדשה, בת כ-1,200 דירות, שיקימו נצבא והעיר החדשה בצפון העיר, במתחם "לב ישראל" שליד צומת קסם, מדובר באמת בבשורה. כזו שיכולה לשנות את משוואת הביקוש וההיצע באזור המרכז.

לוקחים את הזמן

אבל משום מה נראה שהחליטו להוריד טיפה את הרגל מהגז. אחרי עשור כמעט שחון לגמרי בראש העין - שכלל שני בליצים: אותן 1,072 דירות בקרקע שרכשה נצבא בפברואר 2009 (330 מיליון שקל, כולל פיתוח) ועוד 1,328 דירות בשנה האחרונה (381 מיליון) - כבר לא אצה הדרך לאף אחד להגשמת היעד ל"שיווק העיר החדשה של אזור המרכז, שתיתן מענה לעשרות אלפי תושבים, לרבות זוגות צעירים" (רבקה אבלסון, מנהלת מחוז מרכז במשרד השיכון, בחודש ינואר).

ודאי אחרי שכבר נכשל מכרז "מחיר למשתכן" להקמת 642 דירות בתחילת השנה. ואחרי שבנובמבר האחרון נותר מכרז אחד (מתוך שניים שפורסמו ביולי), ל-29 דירות, ללא שום מענה. אפילו חגיגות ההשקה לשכונה החדשה של נצבא והעיר החדשה נחגגו אתמול (בתל אביב כמובן) בעירבון מוגבל מאוד. בלי מועד לתחילת שיווק רשמי. בלי מחירים של ממש לכל דירה.

תפקיד המדינה: ללחוץ בכל הכוח

אבל הזהירות המתבקשת של נצבא, או הזהירות של חברות כמו שפיר, שיכון ובינוי, אפריקה ישראל וחברות אחרות שזכו בשיווקים האחרונים בראש העין (ושלמרות ההבטחות וההנחות בחגיגה ההיא בינואר, לא החלו בשיווק בקיץ 2011), תפקידה של המדינה הוא דווקא עכשיו ללחוץ בכל הכוח. כדי ששפיר, שיכון ובינוי ואפריקה, למשל, יבינו שמוטב להן לשווק היום ולא מחר. וכדי שראש העין תמשיך להיות אבן בוחן גם, ואולי בעיקר, כשהשוק שינה כיוון ורק עודף היצע, במיוחד במקום כמו ראש העין, יתרום להמשך המגמה.

רק שלפני זה, המדינה גם צריכה כנראה להתפקח ממחיר מינימום לקרקע לדירה, שעמד במכרז שנכשל רק לפני חודש על 640 אלף שקל (!). ולפני זה, היא צריכה להחליט שאכן טובת המדינה עומדת כאן, גם אם בראש העין היו רוצים לראות בשנים הקרובות בעיקר כאלה שיכולים לשלם יותר ממיליון שקל לדירה.