משקיעים, שימו לב: 5 דברים שידאיגו אתכם ב-2012

איראן, רוסיה, צפון קוריאה, פקיסטן, עיראק ■ לא רק משבר החובות באירופה אמור להדאיג את המשקיעים בשנה הבאה, אלא גם שורה של איומים גיאו-פוליטיים

משקיעים רבים מתמקדים בימים אלה במשבר החוב באירופה ובניסיונות להאיץ את הצמיחה הכלכלית בארה"ב, אך ייתכן שהמכה האמיתית לשווקים תגיע דווקא מהזירה הגיאו-פוליטית. רשת CNBC התייחסה לכך אמש (ד') כשניתחה את 5 האירועים שאמורים להדאיג את המשקיעים לקראת השנה החדשה.

גורו ההשקעות לזלו ביריני אמר לאחרונה כי בשנה הבאה יתקיימו בחירות חשובות לנשיאות בצרפת ובארה"ב, כמו גם בחירות חשובות במקסיקו, הודו ורוסיה. "אני שורי, אך צריך להודות שהרוח הולכת לשנות כיוון לא פעם ולא פעמיים בשנה הבאה", הוא אומר. "אני לא רוצה להמר באגרסיביות על שוק המניות ומתמקד בבחירת מניות ספציפיות כמו אפל , שלא איכפת לה מה יהיו תוצאות הבחירות ברוסיה למשל".

כאמור, CNBC מפרטת את 5 האירועים החשובים שלה לשנה הקרובה, שעלולים לדרדר מטה את הבורסות:

■ קונפליקט עם איראן: תוכנית הגרעין האיראנית מתקרבת לנקודת הכרעה ועל פי דיווחים זרים איראן מתקרבת ליכולת לייצר נשק גרעיני. רק השבוע החריפו שר ההגנה וראש המטות המשולבים של ארה"ב את הטון, ורמזו כי תיתכן תקיפה צבאית אמריקנית באיראן. תקיפה באיראן עלולה להקפיץ את מחיר הנפט ולהכביד רבות על הכלכלה העולמית, כיוון שאיראן אחראית לכ-5% מתפוקת הנפט העולמית. התקווה היחידה היא שמדינות כמו סעודיה ימלאו את החלל ויגבירו את תפוקת הנפט, אך חוסר הוודאות הינו גבוה.

■ "הקים החדש של צפון קוריאה": קים ג'ונג און, המנהיג החדש של צפון קוריאה, בן 28 בלבד ואמור לנהל המדינה המסוגרת ביותר בעולם, שלפי ההערכות מחזיקה בארסנל של לפחות 6 פצצות גרעיניות. מעט מאוד ידוע עליו; אם זה אומר משהו - ביום שבו פורסם לתקשורת דבר מות אביו (קים ג'ונג איל), ערכה צפון קוריאה ניסוי טילים. ישנם דיווחים כי קים הצעיר לא שולט לבדו במדינה אלא בסיוע הצבא ובסיוע דודו, אך גם במקרה זה, חוסר הוודאות הינו גבוה. בורסות אסיה, כזכור, הגיבו בירידות ביום בו נודע דבר מותו של קים ג'ונג איל, ובשנים האחרונות נרשמו ירידות בשווקים בימים שבהם צפון קוריאה ערכה ניסויי טילים או ניסוי גרעיני.

■ מלחמת אזרחים בעיראק? צבא ארה"ב נסוג מעיראק ולכאורה מדובר בחדשות טובות שאמורות לאפשר למשמל האמריקני לקצץ בתקציב הביטחון. אך השאלה הגדולה היא מה יעלה בגורלה של עיראק, כאשר המתח בין השיעים לסונים בשיא ואיראן מנסה לבחוש בנעשה במדינה. האם ארה"ב תיגרר חזרה פנימה?

■ היחלשות הברית פקיסטן-ארה"ב: הברית הרעועה ממילא שבין ארה"ב לפקיסטן נחלשה מהותית לאחר חיסולו של אוסמה בין-לאדן ע"י הקומנדו האמריקני בתוך שטח פקיסטן. לאחרונה הרגו חיילי ארה"ב ונאט"ו חיילים בצבא פקיסטן בגבול עם אפגניסטן, מה שיצק עוד שמן למדורה. בארה"ב מייחסים חשיבות רבה לברית עם פקיסטן, וגם המצב הפוליטי שם לא כ"כ מזהיר על רקע דיווחים על מחלה קשה ממנה סובל נשיא פקיסטן. שוב, גם כאן - רב הנסתר על הגלוי.

■ הבחירות ברוסיה: ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין מתכנן לכבוש מחדש את כס הנשיאות בבחירות הקרובות שייערכו ב-4 במארס. לאחר שהואשם בזיוף הבחירות לפרלמנט לאחרונה, מעמדו כמנהיג כל-יכול התערער. רוסיה היא היום מפיקת הנפט הגדולה בעולם, כך שכלכלנים עוקבים בדריכות אחר כל שינוי במרכז הכוח בפוליטיקה הרוסית.