הזדמנות במרכז? 1,800 דירות משתחררות בגבעת שמואל

התוכנית גובלת בכביש מכבית מדרום, רחוב ז'בוטינסקי ממערב ושכונת רמת הדר מצפון-מזרח ■ התוכנית כוללת גם התוכנית גם 50 דונם שטחים ציבוריים ו-45 דונם

תוכנית ל-1,800 דירות בחלקה המזרחי של גבעת שמואל תוכל לצאת לדרך לאחר סיום ההליכים המשפטיים בעניינה בבית המשפט העליון.

‏התוכנית גובלת בכביש מכבית מדרום, רחוב ז'בוטינסקי ממערב ושכונת רמת הדר מצפון-מזרח. בעליון התעוררה השאלה האם בעלי המקרקעין שהחזיקו בזכויות שהופקעו לצורך סלילת כביש מכבית יקבלו כפיצוי זכויות בנייה בפרויקט המגורים שייבנה לפי תוכנית 3154, שכוללת 1,800 דירות. לאחר שהמדינה ערערה על החלטת ביהמ"ש המחוזי משנה שעברה, שקבע שיינתנו לבעלי המקרקעין בכביש מכבית זכויות בנייה בפרויקט שכולל את 1,800 הדירות, החליט עתה העליון כי הפיצוי בדמות זכויות בנייה בפרויקט המגורים יישאר על כנו.

‏בזמנו קבעה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז כי בעלי המקרקעין שזכויותיהם הופקעו לטובת כביש מכבית יקבלו כפיצוי זכויות בנייה בפרויקט 1,800 הדירות, אולם לאחר התנגדויות שהוגשו שינתה את דעתה. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה אף היא שבעלי המקרקעין בכביש מכבית לא יפוצו בזכויות בנייה בפרויקט המגורים.

‏ביהמ"ש המחוזי בשנה שעברה קבע שניתן לפצות את בעלי המקרקעין בזכויות בנייה, פרקטיקה שהוגדרה "שחזור זכויות", לאחר שהיו להם כבר הסכמות עם מע"צ ועיריית גבעת שמואל.

‏אולם המדינה (המועצה הארצית והוועדה המחוזית) ערערה לעליון בעניין חוקיות "שחזור זכויות". העליון הסביר לשני הצדדים בהחלטתו כי אין ודאות האם "שחזור זכויות" הינה חוקית או לא, אך קבע שבמקרה זה יש להוציא לפועל את "שחזור הזכויות" ובמקרים עתידיים יש לשקול את ביצוע הפרקטיקה.

‏החלטה זו מאפשרת המשך הוצאתה של התוכנית אל הפועל. שטח התוכנית הוא 300 דונם, ומלבד 1,800 יחידות דיור כוללת התוכנית גם 50 דונם שטחים ציבוריים ו-45 דונם למבני ציבור.

‏התוכנית קיבלה בעבר תוקף, אולם התרת "שחזור הזכויות" תאפשר כעת להמשיך לתוכנית האיחוד והחלוקה ויצירת טבלאות האיזון בתוכנית.

‏את עיריית גבעת שמואל ייצג עו"ד אלי וילצ'יק ואת התוכנית ערך משרד צבי לישר - אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ, בעוד שהתוכנית מקודמת היום בידי משרד טיטו אדריכלים.