משרד החקלאות: זינוק רב-שנתי חד במחירי הירקות והפירות

דוח שנחשף ב"תוכנית חיסכון" בערוץ 2 מאשר: זינוק רב-שנתי במחירי הירקות והפירות ■ פער מקומם במחיר לצרכן לעומת המחיר שרשת השיווק משלמת לסיטונאי

התחושה המתמשכת שהירקות והפירות עולים לנו יותר מקבלת חותמת רשמית. דוח רב-שנתי ומקיף של משרד החקלאות, שנחשף ב"תוכנית חיסכון" בערוץ 2, מאשר: בשנים האחרונות נרשמה עלייה דרמטית במחירים.

רק בחודש שעבר עלו מחירי העגבניות בשל מזג-האוויר הקר כמעט פי 2, ב-43.5%. בנוסף, כפי שפורסם ב"גלובס", גם מחיריהם של ירקות אחרים זינקו בצורה דרמטית - המלפפונים - ב-33.8%, החצילים - ב-9.9%, ומחיר הבצל קפץ בלמעלה מ-8%.

ולא רק בנובמבר: במהלך 2011 התייקר סל הירקות והפירות ב-8.5%, לעומת 1.4% בלבד בשנה שעברה. רק לפני שנה שילמנו בין 30%-50% פחות על רוב הירקות המובילים בסל הקניות. עגבניה שעולה היום 9 שקלים לק"ג, עלתה רק לפני שנה 5.30 שקלים לק"ג. מלפפון שעולה 6 שקלים, עלה רק 4 שקלים. האבוקדו זינק מ-4.25 ל-6.25 שקלים.

מחיר התוצרת עלה פי 2 ממדד המחירים לצרכן

המגמה הזו, מתברר, ארוכת-שנים. במהלך 5 השנים האחרונות עלה מחיר התוצרת החקלאית ב-30%. כמעט פי 2 ממדד המחירים לצרכן, שעלה רק בכ-17%.

ומה לגבי פערי התיווך, כלומר - המחיר לצרכן לעומת המחיר שרשת השיווק משלמת לסיטונאי? גם כאן הפערים נשארו מקוממים למדי.

בחלק מהירקות הפערים גבוהים במיוחד - כמו פלפל ירוק, גזר, או בננות. פער, שמגיע לעד פי שניים מהמחיר המקורי. פלפל ירוק - 98%, גזר - 75.5%, בננות - כ-60%.

במשרד החקלאות מתכוונים לשים סוף לתופעה הזו, ובימים אלה מנסחים הצעת חוק ותקנות חדשות שיחייבו את הרשתות לחשוף את המחיר הסיטונאי - מה שאולי יצמצם את הפערים הגדולים האלה. בינתיים שיטת התמחור הזו נמשכת - ואנחנו, כרגיל, משלמים יותר.