HSBC מלווה לדלק קידוחים ואבנר חצי מיליארד ד'

‎בשוק האנרגיה מעריכים כי המהלך מחזק את עמדת דלק במו"מ של שותפויות תמר מול חברת החשמל

‏HSBC‏ יעניק לקבוצת דלק מימון בהיקף חצי מיליארד דולר, תמורת שעבוד זכויות הקבוצה במאגר הגז "לוויתן". בשוק האנרגיה העריכו היום כי המהלך מחזק את עמדתה של קבוצת דלק בשלבי המו"מ הסופיים של שותפויות "תמר" מול חברת החשמל - על רקע דרישות דירקטוריון חברת החשמל להוסיף להסכם סעיפים המבטיחים לחברה "מחיר רצפה".

הסכם המימון שנחתם בסוף השבוע בלונדון מאפשר לקבוצת דלק למשוך 150 מיליון דולר באופן מיידי ו-50 מיליון לאחר חתימת הסכם המימון הפרויקטלי לתמר. הקבוצה תוכל להשתמש בכסף לצורך פיתוח "תמר" ולא רק לצורך המשך הקידוחים ב"לוויתן". ההלוואה היא לשנתיים בריבית ליבור פלוס 3.5%-5%.

מדובר בהסכם חריג המעיד על הערך הרב שמייחסים הבנקים הזרים למאגר "לוויתן". המימון הוא נון ריקורס (ללא זכות חזרה ללווה) למרות שבשלב זה עדיין לא ידועים הלקוחות הפוטנציאליים של הגז מ"לוויתן" ואין עדיין לוחות זמנים לפיתוח המאגר. את הלוואת הגישור לפיתוח "תמר" קיבלו קבוצת דלק ואלון גז על בסיס מכתבי כוונות לעסקאות בהיקף 11 מיליארד דולר ותוכנית פיתוח מאושרת למאגר. דלק קידוחים ואבנר מחזיקות יחדיו ב-5.34% מהזכויות ברישיונות רחל ועמית שבהן נמצא מבנה לוויתן. שאר הזכויות מוחזקות על ידי נובל אנרג'י (39.66%) ורציו (15%).

הסכם המימון בא על רקע העיכובים בהסכם הסגירה הפיננסית של דלק קידוחים, אבנר ואלון גז. הסכם הסגירה אמור לאפשר לקבוצת דלק ולשותפתה אלון-ז, המחזיקות יחדיו כ-5% מהזכויות במאגר "תמר", לקבל את המימון העיקרי לפרויקט הפיתוח של המאגר ולמחזר את הלוואת הגישור שקיבלו ביוני 2010 מ-HSBC‏ וברקליס, בהיקף 430 מיליון דולר.

דלק קידוחים, אבנר ואלון-ז הודיעו הבוקר על מימוש האופציה בהסכם ההלוואה עם ‏HSBC‏ וברקליס המאפשרת את הארכתו בחצי שנה נוספת עד לחתימת הסכם המימון הפרויקטלי. מימוש האופציה בא לאחר שדירקטוריון חברת החשמל אישר עקרונית את הסכם רכישת הגז מ"תמר", אך התנה את אישורו הסופי בהכנסת סעיפים המבטיחים לחברה מחיר רצפה ויכולת להשוות את המחיר למחיר מפוקח - אם יוטל פיקוח על מחירי הגז.

ל"גלובס" נודע כי הבנקים הזרים מתקשים לתמחר סעיפים כאלה בין השאר כיוון שאין דרך לדעת אם יוטל פיקוח על מחירי הגז, ואם כן - מה יהיה מחירו המפוקח. הדירקטוריון התעקש על הדרישות למרות מסרים מצד האוצר שלפיהם הממונה על ההגבלים העסקיים רואה בהם הסדר כובל לכאורה.

‎השבוע: תוצאות בלוק 12

חברת נובל אנרג'י המפעילה את קידוח בלוק 12 בקפריסין צפויה לפרסם השבוע ממצאים ראשוניים מהקידוח במבנה אפרודיטה הנמצא בשטח הבלוק. ל"גלובס" נודע כי החברה קיבלה בימים האחרונים ממצאים מקידוח האקספלורציה הנערך במאגר הנמצא במימי קפריסין, צפונית למאגר "לוויתן" הישראלי.

ערב פרסום הממצאים מצפים בשוק האנרגיה לגילוי מאגר גז בגודל דומה לזה של "תמר" ואולי אף יותר. על פי הסקר הסייסמי התלת ממדי שערכה נובל ביוני 2010 עשוי מאגר אפרודיטה להכיל בין 3 ל-9 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי. מאגר תמר מכיל קצת יותר מ-8 TCF ולוויתן - כ-17 TCF.