"הבנק האירופי מאמץ מדיניות ה'פד' לאחר קריסת ליהמן"

בלידר שוקי הון מתייחסים היום להשקת ההלוואות על ידי הבנק האירופי ■ "בתור התחלה הבנקים יעדיפו לרכוש אג"ח ממשלתיות" ■ עוד מבהירים: "לא מדובר בסיום משבר החוב"

בלידר שוקי הון מתייחסים היום (א') למהלך הבנק המרכזי האירופי (ECB), ומציינים כי מדובר בפעולה שלא כדאי לזלזל בה. יונתן כץ, כלכלן בבית ההשקעות, מעריך: "מדובר בשינוי בכללי המשחק על ידי הבנק האירופי - כניסה של הקלה מוניטארית בדלת האחורית".

"השווקים חיכו הרבה זמן למעורבות יתר על ידי הבנק האירופי והתגובה איחרה לבוא", מתייחסים בלידר למהלך של הבנק האירופי. ה-ECB סיפק שני מכשירי הלוואות לבנקים ביבשת בהיקף של 489 מיליארד אירו. כ-523 בנקים באירופה קיבלו את ההלוואות, שתוקפן ל-3 שנים עם אופציה לפירעון מוקדם של כשנה.

לידר: "כמובן שאם חלק מהנזיות תגיע לסקטור העסקי בצורה של הלוואות, צפויה השפעה חיובית על הכלכלה - אולם בתור התחלה הבנקים יעדיפו לרכוש אג"ח ממשלתיות". בבית ההשקעות מעריכים, עם כן, כי תוכנית הבנק האירופי לרכוש אג"ח "בדלת האחורית" (דרך הבנקים) תעבוד.

"איננו טוענים שמדובר בסיום משבר החוב", כותב כץ. "השווקים עדיין יגיבו לכל מכשול או התנגדות של מדינות לשנות את האמנה האירופית. אך בכל זאת מדובר בשינוי בכללי המשק של ה-ECB - הוא למעשה מאמץ מדיניות דומה לזו של ה'פד' לאחר נפילת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס".