לסובב את הסכין

תביעת אנדמול נגד "הדור הבא 24/7" היא זריית מלח על הפצעים של ערוץ 10

לא צריך להיות משפטן או מפתח פורמטים מדופלם, כדי להרגיש בדמיון בין "האח הגדול" של ערוץ 2 לבין "הדור הבא - 24/7" של ערוץ 10. צילומים מסביב לשעון, וילה מאולתרת ומפוארת ובריכה צלולה, שנולדה בכדי להפשיט את הדיירים.

באנדמול, בעלת הזכויות העולמיות בפורמט "האח הגדול", התחילו במסכת האיומים לקראת תביעה, עוד לפני שעלתה "הדור הבא". נציגי החברה, שלה שורשים עמוקים בישראל, ראו את הפרומואים וזה הרגיש להם מוכר. לאחר שורה של בירורים, נדמה היה שערוץ 10 הצליח לגרום לדעתם של ענקי הפורמטים לנוח, והתוכנית עלתה על המסך. הגולל נפתח מחדש, כנראה, כאשר ערוץ 10 התחיל למכור את הפורמט בחו"ל. אז אנדמול הריחה את הסכנה.

ככל שנדמה שגשם של צרות ניתח על ראשו של ערוץ 10, התביעה מוכיחה דווקא לא פחות את מצוקתה של אנדמול. החברה מצויה בשנים האחרונות במציאות כלכלית לא פשוטה, לאחר ששוק הפורמטים לא קלט באהבה אף אחד מהפורמטים החדשים שפיתחה. היא שקעה בחובות של 3 מיליארד דולר ו"האח הגדול" הוא עדיין בכיר בניה.

בעבור אנדמול, מכירת "הדור הבא" בעולם היא איום מרוחק. אך בעבור שני גורמים אחרים, היא מהווה נזק של ממש. הראשונה היא "קשת", שתקוותה שכל טעם לוואי שנותר מ"הדור הבא", יתנדף עד לראשית ינואר - עת יעלה "האח הגדול" - הולכת ונגוזה בעקבות תביעה זו; השני הוא ערוץ 10, ש"הדור הבא", במידה מסוימת היא סמל המשבר הנוכחי שלו. תוכנית גרנדיוזית, שהערוץ לא האמין בה ערכית ולא הצליח להניב ממנה את ההון המיוחל, שיחלץ אותו מהמשבר.

מה שעושה עכשיו אנדמול, הוא לא יותר מלזרות מלח על הפצעים.