סוגרים שנה, מתכוננים לבאות

מנהלי חברות היי-טק - ממה אסור לכם להתעלם בהכנת תוכניות העבודה ל-2012?

עוד שנה חלפה והפנים מופנות כבר לקראת שנה אזרחית חדשה. חוסר הוודאות בכלכלה הגלובלית, שמשולב עם החרדה ממשבר בגוש האירו, לא משרים אווירה אופטימית.

מנהלי חברות ההיי-טק בעולם ובישראל לא יכלו להתעלם מנתוני המקרו האלה בבואם לגבש תכניות עבודה לשנה החדשה. רבים מהם הניחו שאי הוודאות תימשך, ונקטו משנה זהירות. סביר שהזהירות הזו תבוא לידי ביטוי בשנת 2012 גם בתחום ההנפקות והאקזיטים. למשל, נראה רכישות של חברות היי-טק, אבל הרוכשים יהיו איטיים ולא נדיבים. הנפקות ציבוריות ימתינו לחלונות של הזדמנויות, בעוד עיני כולם נשואות אל פייסבוק והנפקתה האפשרית, שעשויה לקבוע את הטון לכל שאר החברות העומדות בתור המשתרך אל הבורסות השונות.

ומה היה לנו בשנה החולפת בהיי-טק הישראלי? בשנת 2011 ראינו כמה גיוסי הון יפים, מספר אקזיטים משמחים, ואפילו הנפקה אחת מוצלחת בוול-סטריט. במקביל, ראינו חברות שנסגרו, מיזמים שלא הצליחו לגייס אפילו מימון ראשוני, והצטמצמות משמעותית בהיקף פעילותן של קרנות ההון סיכון הישראליות. בעוד שהקרנות הזרות המשיכו לפעול בארץ, ואף הגבירו את הקצב, הירידה בפעילותן של קרנות ישראליות צריכה להדאיג את כל מי שההיי-טק הישראלי חשוב לו. מעבר לצהלות השמחה לאיד על רקע נפילתה של קרן כזו או אחרת, חייבים להבין שקיומו של הון סיכון ישראלי הוא חיוני להמשכיות ההיי-טק בארץ.

את תוצאות המשבר הנוכחי בקרנות נוכל לראות רק בעוד שנים מספר - החברות שלא השקיעו בהן עכשיו, לא יהיו כאן כדי לספק מקומות עבודה, אקזיטים והנפקות ציבוריות, חמש שנים מהיום. ואם הקרנות המקומיות ימשיכו להיעלם, גם הקרנות הזרות יסתלקו מפה בסופו של דבר. את התהליך הזה צריכים איכשהו לעצור ומוטב שעה אחת קודם. כלומר כבר בשנת 2012.

סיכום שנה בהיי-טק הוא גם תזכורת להיותו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. אנשי ההיי-טק הישראלי צעדו בהמוניהם בהפגנות המחאה החברתית, ורבים מהם גם תמכו באופן אקטיבי במאבק להבאתו של גלעד שליט הביתה. עובדי חברות ההיי-טק המשיכו לעבוד בחריצות, להרוויח יפה יחסית למשכורות בישראל ולשלם מסים, שגם השנה תרמו הרבה יותר מדי לפרנסתם של מי שחיים על חשבונם.

היעדרה של מנהיגות במדינת ישראל המשיכה לתרום להידרדרות הדמוקרטיה, לכניעה לסחטנות החרדית ולחוסר שוויון משווע בחלוקת הנטל. אם לא יחול שינוי אמיתי בעתיד הנראה לעין, גם ההיי-טק הישראלי ייפול לבסוף קורבן בידי כל מי שחיים על חשבונו, ומונעים ממנו להמשיך להתפתח במדינה נאורה, שמבטיחה עתיד טוב ובטוח לאזרחיה הנאמנים ביותר.

* יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל