רשות המסים: להכניס עוד 110 אלף עוסקים לדיווח המקוון

רשות המסים הסכימה למעשה להעמיד את הרף של דיווח המע"מ מקוון רק על עסקים בעלי מחזור של 2.5 מיליון שקל ומעלה במקום על על עסקים בעלי מחזור של 500 אלף שקל ■ בלהב ובלשכת רואי החשבון מברכים

"אין כאן דיון על דווח המקוון. יש כאן מגמה חדשה של משרד האוצר לדעת כל דבר. הכול. האיזון בין לדעת על האזרחים לבין דיווח מס אמת, לא נשמר כאן" כך אמר יו''ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) בדיון סוער במיוחד שמתקיים היום (ב') בועדת הכספים של הכנסת סביב הדווח המקוון המיועד לעצור את תופעת החשבוניות הפיקטיביות.

על הפרק: להכניס עוד 110 אלף עוסקים (מחזורם בין חצי מיליון ל-3 מיליון שקלים) מעבר ל-30 אלף עוסקים (מחזורם מעל 4 מיליון שקלים) שכבר מדווחים מקוון. לפי המצב הקיים, אם לא תהיה פשרה, כלל העוסקים יכנסו ב-1 לינואר לדווח המקוון.

"אני לא מבין את הפחד להכניס עוד עוסקים. אני מתקשה להבין" אמר דורון ארבלי, מנהל רשות המסים, שהגיע במיוחד בסוף הדיון. "כל האחריות היא עלי. אני כן עומדים ביישום דווח המקוון. אי אפשר לבוא ולהגיד לנו שצריכים להילחם נגד הלעמות מס ולטרפד את זה. חברי הכנסת הבינו את תופעת ההלמות. אני מבקש שתאפשרו לנו את החוק הזה. אנו מציעים הקלה: להוציא את הקטנים. אתם אישרתם את החוק הזה לפני שנתיים. העלמות הם דווקא במגזר של העסקים הקטנים והבינוניים. אחרי זה יבואו אלי בטענות ויגידו לי "למה אתה לא מביא את הכסף?".

בתום הדיון נענו חברי ועדת הכספים לפניית להב (לשכת הארגונים והעסקים בישראל) לשכת עוה"ד, לשכת רו"ח ולשכת יועצי המס - להקל על מגזר העסקים הקטנים, בנטל שהיה אמור לחול עליהם החל מה-1 בינוארבמובן החיוב בדיווח מע"מ מקוון של רוב העסקים בישראל.

רשות המסים הסכימה למעשה להעמיד את הרף של דיווח המע"מ מקוון רק על עסקים בעלי מחזור של 2.5 מיליון שקל ומעלה במקום על על עסקים בעלי מחזור של 500 אלף שקל, כפי שנקבע בחקיקה שעברה בשנת 2008.

נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון, בירך על החלטת ועדת הכספים ועל הסכמת רשות המסים. לדבריו, "מדובר בהקלה משמעותית עבור למעלה ממאה עשרים אלף עסקים קטנים, שהיו נאלצים להוציא הן הוצאה כספית ניכרת חד פעמית עבור רכישת תוכנה וחומרה בכרטיס חכם, ובנוסף היו נאלצים להתמודד עם גידול בהוצאה השוטפת באופן שהיה מכביד עליהם בצורה בלתי סבירה ובלתי מידתית.

טלמון הוסיף, כי "מגזר העצמאים והעסקים הקטנים מודה ליו"ר ועדת הכספים, חה"כ גפני, ולכל חברי הכנסת, חברי הוועדה, שעמדו כחומה בצורה בהבנתם את העוול שהיה נגרם למגזר זה אלמלא התערבותם".

דורון קופמן, נשיא לשכת רואי חשבון, הגיב גם כן באומרו כי "אני שמח שמאמצי לשכת רואי חשבון לשינוי היקף תחולת הדיווח המקוון למע"מ על עסקים קטנים הוכתרו היום בהצלחה כשהרף של מעגל הדיווח הועלה למחזור של 2.5 מיליון שקל. יחד עם זאת אני מאוכזב מהאופן שבו התנהל הויכוח הציבורי, אשר חרג מעבר לגופם של דברים. טענו בעבר ואנו טוענים כיום כי לא היה מקום להרחבת מעגל המדווחים והכנסת עסקים קטנים לחובת הדיווח, אך הפשרה שהציע ח"כ גפני הינה הרע במיעוטו".