מה עדיף - השקעה בזהב או קניית מניות כורי הזהב?

התרחיש הסביר לכלכלה העולמית לקראת 2012 תומך כעת בהעדפת מניות הכרייה על-פני השקעה ישירה בזהב

בשבוע שעבר דנו בשאלה, האם רציונל ההשקעה הישירה בזהב כאמצעי להגברת הפיזור בתיק ההשקעות וכהגנה מפני תרחישי קיצון, עדיין תקף.

סימני השאלה גברו בשבועות האחרונים, עם התגברות הירידות במחיר הזהב, למרות התעצמות המשבר באירופה והחשש ליציבותן הכלכלית של מספר הולך וגדל של מדינות ובנקים. המסקנה הייתה, כי גם אם הנחת הבסיס עודנה כי בתרחיש של משבר קיצוני מחיר הזהב יחזור לעלות בחדות, מן הראוי להיות קצת פחות בטוחים מאשר בעבר לגבי סיכויי הנחה זו להתממש.

ראוי לבחון את רציונל ההשקעה בזהב גם בהינתן תרחישים אחרים, ולאו דווקא תרחיש המשבר הקיצוני. בשבועות הקרובים נבחן אלטרנטיבות לחשיפה ישירה לזהב בתיק ההשקעות.

מקריאת סקירות של גופי השקעות רבים בעולם לקראת 2012, עולה כי התרחיש העיקרי או הסביר שלו מצפים מנהלי השקעות רבים, הוא המשך הדשדוש הכלכלי, צמיחה איטית והקטנת מינופים.

בתרחיש זה המשבר הקיצוני לא מתממש, וגוש האירו לא מתפרק בחודשים הקרובים, אלא מתקדם לאט ובכאב לעבר שינוים מבניים אשר יאפשרו את המשך קיומו בעתיד. סביבת הריבית בעולם נשארת נמוכה והתנודתיות בשוקי המניות והסחורות נותרת גבוהה, אם כי לא בהכרח ברמתה הגבוהה מאוד הנוכחית.

בתרחיש זה האטרקטיביות של חשיפה ישירה לזהב כאמצעי להגברת הפיזור בתיק, פוחתת. כאן נשאלת השאלה - אם לא כאמצעי פיזור או ביטחון, מדוע להשקיע בנכס שאינו מניב תשואה שוטפת. ייתכן שעדיף להיחשף לזהב באופן עקיף, באמצעות השקעה במניות של חברות כריית זהב.

הכרייה מתחילה לחלק דיבידנדים

בעבר הדרך העיקרית שבה משקיעים נחשפו לזהב, הייתה באמצעות מניות של חברות הכרייה. רציונל ההשקעה היה, כי לאורך זמן צריך להיות מתאם גבוה בין מחיר הזהב לרווחיות החברות המפיקות אותו. התפתחות תעשיית מוצרי המדדים שינתה את כללי המשחק, מאחר שהביקוש לחשיפה ישירה לזהב גדל מאוד, ואילו הביקוש למניות חברות הכרייה פחת - בין היתר בגלל המתאם הגבוה שלהן לשוקי המניות. לא זאת בלבד שמניות הכרייה לא סיפקו הגנה מפני ירידות בשוקי המניות, במקרים רבים הן גם התבררו כמניות התנודתיות ביותר, אשר סופגות את הירידות החדות ביותר במשברים.

בשנים האחרונות נפתח פער משמעותי בין הזהב ובין המניות של חברות כריית הזהב: מחיר הזהב עלה ב-147% בחמש השנים האחרונות, בעוד מדד מניות כריית הזהב S&P Commodity Producers Gold עלה ב-37% בלבד. ב-2011 מחיר הזהב עלה בכ-13%, בעוד מדד מניות הכרייה ירד ב-15%.

המניות הבולטות בתחום הן Barrick Gold, Goldcorp , Newcrest Mining ו-Newmont Mining , אשר יחדיו מהוות קרוב ל-50% ממשקל המדד של S&P 500 . בסך-הכול מורכב המדד מ-69 מניות, מהן 43 של חברות קנדיות, 9 חברות אוסטרליות, 4 חברות אמריקניות ומספר חברות ממדינות נוספת. חברות אלו מיעטו לחלק בעבר דיבידנדים, אך באחרונה מתחיל להסתמן שינוי. זהו הרקע לקולות ההולכים וגוברים בעד העדפת מניות הכרייה, על-פני השקעה ישירה בזהב בנקודת הזמן הנוכחית.

קיימים מספר מכשירים העוקבים אחד מדדים של מניות כרייה. הבולט והוותיק שבהם הוא קרן הסל האמריקנית Market Vectors Gold Miners ETF (סימול: GDX), העוקבת אחר מדד NYSE Arca Gold Miners Index, הדומה למדי בהרכבו למדד של S&P. היקף הנכסים בקרן זו הוא כ-9 מיליארד דולר, ודמי הניהול הם 0.53%.

iShares השיקה לפני מספר חודשים קרן הרשומה באירופה, העוקבת אחר המדד של S&P. היקף הנכסים עדיין נמוך, כ-60 מיליון דולר, ודמי הניהול הם 0.55%. הקרן נסחרת בדולר ובפאונד, וסימולה SPGP.

* הכותב משמש כאנליסט של מוצרים פיננסיים עבור קבוצת פיוניר אינטרנשיונל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי