נעילה מעורבת בוול סטריט; "הנתונים טובים מהמצופה"

היום הראשון בשבוע המסחר המקוצר התנהל רוב היום במגמה חיובית ■ מאקרו: מדד קייס-שילר ירד בכ-1.2% בחודש אוקטובר ■ מניית סירס צנחה לאחר שהודיעה כי תסגור כ-120 סניפים ■ הנפט ננעל ב-101.3 ד' לחבית לאחר איומיה של איראן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר שהתנהל למשך מרבית היום במגמה חיובית, ביום המסחר הראשון בשבוע המקוצר לרגל חג המולד. זאת, בהמשך לסנטימנט החיובי ששלט בשווקים בשבוע החולף, הן מכיוונה של אירופה (פירוט בהמשך) והן מכיוונה של ארה"ב. המשקיעים הגיבו היום למספר אירועים, כלה באישור הארכת הטבות המס לעובדים בארה"ב ועד המהלך של הבנק האירופי להשקת הלוואות לבנקים ביבשת. בזירת המאקרו, מדד הקייס שילר שהתפרסם היום הצביע על ירידה במחירי הבתים בארה"ב (הרחבה בהמשך), ואילו מדד אמון הצרכנים הפתיע לטובה.

"נראה כי השווקים עושים את דרכם למעלה על רקע נתונים טובים מהמצופה בארה"ב, תקוות לעונת דוחות טובה ברבעון הראשון, האמונה שמנהיגי אירופה עובדים על פתרון למשבר החוב, ומחסור בכותרות מאירופה", אמר רוברט פבליק, אנליסט ראשי בבנייאן פרטנרס.

כאמור, המשקיעים הגיבו היום לאישור הטבות המס לעובדים בארה"ב לפיו, ציבור העובדים המונה כ-160 מיליון איש יהנה מהטבת מס בהיקף של כ-2% - עניין שלדעת מומחים רבים יאיץ את הצמיחה ויזרים לכלכלת ארה"ב כ-200 מיליון דולר.

בנוסף, המשקיעים המשיכו להגיב לחדשות הטובות מאירופה בשבוע שעבר. שם, הכריז ה-ECB על הענקת הלוואות לטווח ארוך לכ-3 שנים, מהלך אשר הוביל ל"הסתערות" של כ-523 מוסדות פיננסים על ההצעה, תוך שהבנק מספק הלוואות בהיקף של כחצי טריליון אירו.

"יש עדיין הרבה ממה לדאוג", אמר ג'יימס פאולסן, מנהל השקעות בוולס קפיטל. "התשואות על האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים חזרו לחצות את רף ה-7%. זה מדאיג. כל עוד מצב הכלכלה האירופה מוסיף להיות גרוע יותר, הדבר עלול לפגוע גם בכלכלות אחרות - דוגמת ארה"ב".

סנטה יופיע?

אולם, מעל הכל, המשקיעים מקווים כי מסורת "ראלי סוף השנה", הידוע גם בכינוי "ראלי סנטה קלאוס" לאור התרחשותו בתקופת חג המולד, תימשך גם השנה. לפי הסטטיסטיקה, השווקים חוו עליות שערים בסיומה של השנה האזרחית כ-31 פעמים ב-42 השנים האחרונות (מאז 1966).

2012 בפתח

על רקע התחזיות השליליות לקראת השנה העומדת בפתח, סקר כלכלים שנערך בקרב AP מעלה דווקא תחזית שורית ואופטימית לגבי כיוון הכלכלה האמריקנית, על פי ממצאי הסקר הכלכלה תצמח בקצב מהיר בשנת 2012. בקרב כלכלני הסקר, קיימת הסכמה כי רק אירופה עשויה לתקוע מקלות בגלגלי ההתאוששות והצמיחה.

"הסיכונים מבחוץ עשויים לא להיות מסוכנים לכלכלה האמריקנית אם היא תצמח ב-4-5% בשיעור שנתי, אך כככל שהצמיחה נותרת ברמה של 2-3% עלולה להיות פגיעה ביצירת משרות חדשות ובעליית רמת האבטלה", כך אמר דין מקי, כלכלן בכיר בברקליס קפיטל.

מאקרו: מדד אמון הצרכנים הפתיע לטובה

■ בזירת המאקרו, התפרסם היום מדד קייס-שילר, הבוחן את מחירי הדיור ב-20 מחוזות מרכזיים בארה"ב. המדד ירד בכ-1.2% בחודש אוקטובר, כאשר בסך הכל ירדו מחירי הדירות בכ-3.4% בשיעור שנתי - וזאת, לעומת הצפי כי יירדו בכ-3.2% בשיעור שנתי, לאחר שהציגו ירידה של 3.6% לאותה התקופה בחודש החולף.

■ כמו כן, התפרסם היום מדד אמון הצרכנים, שהצביע על עליה חדה לרמה של 64.5 נק' לעומת התחזיות שציפו לעליה של 3 נק' בלבד לרמה של 55.5 נק'.

■ באותה השעה, התפרסם גם מדד הפעילות היצרנית במחוז ריצ'מונד, שעלה לרמה של 3 נקודות בלבד, לעומת הציפיות לעלייה לרמה של 6 נקודות.

החוזים העתידיים על הנפט עלו היום ב-1.7% ננעלו במחיר של 101.3 דולר לחבית - שיא של 6 שבועות, וזאת לאחר שאיראן איימה שוב כי תסגור את מיצרי הורמוז.

סירס צנחה במסחר

טבע ריכזה עניין לאחר שהודיעה בשבוע הקודם על תוכנית לרכישה עצמית בהיקף של כ-3 מיליארד דולר - כ-8% מהון המניות המונפק שלה. כמו כן החברה סיפקה גם תחזית צמיחה לפיה מחיר המניה שלה יטפס לרמה של 52 דולר.

סירס , רשת הקמעונאות האמריקנית, צנחה היום במהלך המסחר, לאחר שהודיעה היום כי היא מתכוונת לסגור כ-120 סניפים, כאשר ביניהם גם חנויות ה-KMART, הנמצאות בבעלותה. צעד זה הגיע לאחר לאחר שהחברה עידכנה כי הרווחים שלה בשנת 2011עלולים להיחתך ביותר מחצי מאשר 933 מיליון הדולר שהרוויחה בשנה הקודמת.

חברת הטלפוניה הגדולה בארה"ב, AT&T Inc. המשיכה לרכז עניין לאחר שקיבלה אישור מהרגולטורים האמריקנים, לפני מספר ימים, לבצע עסקה לרכישת קוואלקום, בהיקף של 1.93 מיליארד דולר.

חברת ריסרץ' אין מושן, RIM זינקה בשבוע המסחר הקודם, לאחר דיווחים כי מיקרוסופט ונוקיה הגישו הצעות רכש לחברה, וכן לאור דיווחים של סוכנות הידיעות "רויטרס" כי חברת אמזון הגישה גם היא הצעת רכש ליצרנית מכשירי הבלקברי. מ-RIM נמסר כי מסרבת לכל ההצעות.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]