פרופ' סוארי מצמצם הפעילות במשרד הייעוץ שלו

סוארי, שזכה לכינוי "המעריך הלאומי", בשל התמחותו בתחום הערכות השווי, פתח בהליך פרישה הדרגתי ממשרדו ■ גורמים במשק: "הפסד קשה למגזר העסקי"

פרופ' יצחק סוארי, מבכירי היועצים הכלכליים בישראל, מוריד הילוך בפעילותו במשרד הייעוץ שייסד, ויתרכז בעסקים. כך נודע ל"גלובס". בתקופה האחרונה עוסק סוארי, יועצם של הטייקונים הגדולים במשק, בהם נוחי דנקנר, יצחק תשובה ומשפחת עופר, בהליך פרישה הדרגתי ממשרדו, מתוך כוונה לצמצם את פעילות הייעוץ במשרדו, סוארי ושות', ולהתרכז בתפקידיו כיו"ר אלייד וכיו"ר חברת צ'מפיון.

לדברי גורמים במשק, מדובר ב"הפסד קשה למגזר העסקי, אשר סוארי היה לו ל"יועץ על" לענייני כלכלה". בכיר במשק: "כל המי ומי במשק, כל טייקון, איש עסקים, מנהל בחברה עבר אצלו בחדר, נועץ בו בשלב כזה או אחר, באופן פורמלי ולא פורמלי".

סוארי (65) הוא אחת הדמויות הבכירות והשקטות בשוק ההון. הוא מקושר לדמויות הבכירות בשוק, חבר אישי וקרוב של אנשי עסקים רבים, ויחד עם זאת שומר על פרופיל תקשורתי נמוך ככל האפשר, והוא אדם צנוע במיוחד. למרות התדמית הצנועה והשקטה, והפעילות מתחת לרדאר התקשורתי, סוארי נוהג לפקוד אירועי חברה רבים.

בשנים האחרונות זכה סוארי לכינוי "המעריך הלאומי", בשל התמחותו בתחום של הערכות שווי. רבות מהעסקאות הגדולות במשק נתפרו בזכות הערכות השווי שהכין להן סוארי, מקצוען היודע למצוא את דרך הביניים, שבזכותה הצדדים השונים בעסקה יהיו מרוצים.

יחד עם זאת, לאחרונה תחום הערכות השווי ספג ביקורת רבה בשוק ההון, תוך קריאות ליישום רגולציה בתחום, שהוא פרוץ יחסית. הסיבה לכך היא, שהערכות שווי רבות שניתנו בתקופת הגאות, התבררו בדיעבד כגבוהות מדי וכלא משקפות את המציאות.

אחת מהערכות השווי המפורסמות שנתן סוארי בתקופה האחרונה הייתה לחברת התיירות המפסידה גנדן תיירות, שבשליטת נוחי דנקנר. הערכת השווי אמנם נקבה לחברה שווי נמוך, של פחות מ-2 מיליון דולר, אך הייתה בכל זאת שנויה במחלוקת, שכן היא הכשירה את עסקת בעלי העניין ליציקת גנדן תיירות לתוך קבוצת אי.די.בי הציבורית.

החודש אף פורסמו הערכות שווי למליסרון ולבריטיש ישראל, שהזמינה מליסרון ממשרדו של פרופ' סוארי, תמורתן הוא קיבל תשלום הנאמד במאות אלפי שקלים. הערכת השווי ניתנה למליסרון, שבשליטת אחים עופר השקעות, במסגרת היערכותה לעסקה למיזוגה עם החברה-הבת בריטיש ישראל. עם פרסום הערכת השווי של סוארי, טענו גורמים שונים כי ההערכה מיטיבה עם משפחת עופר ופחות עם הציבור. ההצעה לבעלי מניות בריטיש לגבי המיזוג שופרה.

בנוסף, לקראת אישור עסקת מכתשים-כמצ'יינה על-ידי בעלי המניות של יצרנית חומרי ההדברה, פרסמו מכתשים ובעלת השליטה בה - כור מקבוצת אי.די.בי, חוות-דעת של משרד רו"ח יצחק סוארי, שבדקה את הוגנות שווי העסקה לבעלי המניות במכתשים-אגן מקרב הציבור. רו"ח אורי כהן ממשרדו של סוארי קבע, כי מחיר המניה בעסקה מבטא מחיר הוגן לציבור בעלי המניות של מכתשים-אגן. אולם תנאי העסקה כלפי בעלי המניות מקרב הציבור שופרו רק לאחר שהוגשה תביעה ייצוגית נגדה.

את סוארי יחליפו בהובלת המשרד ובמתן ייעוצים והערכות שווי, שני שותפיו הבכירים, רוה"ח מוטי זינגר ואורי כהן.

סירב להתמנות לנגיד בנק ישראל

סוארי, בעל רישיון ראיית-חשבון, תואר ראשון בכלכלה ובחשבונאות מאונ' תל אביב, מוסמך האוניברסיטה העברית בכלכלה ודוקטורט מאוניברסיטת רוצ'סטר, ניו יורק, ייסד את משרדו ב-1990 ומאז נהרו אליו כל המי ומי במשק.

הקרדיט הרב שניתן לסוארי והמוניטין המיוחסים לו נבנו ונצברו במשך שנים ארוכות של מעורבותו במשק ובכלכלה הישראלית. בראשית שנות ה-80 שימש כממונה על פעולות בנק ישראל בשוק הפיתוח, ובהמשך כיהן בתפקיד סגן-נציב מס הכנסה וכחבר דירקטוריון הבורסה לניירות ערך.

בהמשך, כשפרש מהפעילות הציבורית, הצטרף סוארי כשותף למשרד רוה"ח המוביל סומך-חייקין. במקביל לפיתוח פרקטיקה פרטית משגשגת התקדם סוארי גם באקדמיה. הוא שימש כראש החוג לחשבונאות באוניברסיטה העברית בירושלים, ומ-1989 כפרופ'-חבר באוניברסיטת תל אביב. במהלך השנים היה גם פרופ' אורח באוניברסיטת N.Y.U בניו יורק.

עוד תפקידים שמילא סוארי במהלך השנים היו - ראש מכון קסירר למחקר בחשבונאות באוניברסיטת ת"א, חבר הוועדה לקביעת כללי חשבונאות של לשכת רואי החשבון, חבר ועדת המיזוגים במשרד המסחר והתעשייה, חבר ועדת ניירות ערך של הבורסה לניירות ערך, חבר הוועדה המייעצת לענייני בנקאות בבנק ישראל והמועצה המייעצת בבנק ישראל ועוד.

ב-2004 היה סוארי אחד המועמדים המועדפים על בכירי משרד רה"מ והאוצר לתפקיד נגיד בנק ישראל השמיני של בנק ישראל, אך הוא סירב להיות מועמד לתפקיד.