"קריסה גדולה בשווקים בשנת 2012; יהיה 'מגה-מיתון'"

הכלכלן הארי דנט מעריך כי "הקריסה הגדולה" עדיין לפנינו ■ דנט חזה את הראלי בשנים 1993-2000, הזהיר מפני התפוצצות בועת ההיי-טק, והמליץ לחזור לשוק ב-2002 ■ על המשבר באירופה: "החובות הללו יתפוצצו לנו בסוף בפנים"

חוזי השחורות למיניהם, ולא חסרים כאלה, נחבאו אל הכלים בימים האחרונים - על רקע המהלך המעודד של הבנק המרכזי האירופי (ECB) להשקת הלוואות לבנקים ביבשת, וכן לאור נתוני מאקרו מעודדים שפורסמו בארה"ב (מנתונים בשוק הדיור, דרך מדד אמון הצרכנים).

אולם, הארי דנט (Harry Dent) מחברת HS Dent, מוסיף להעריך כי "הקריסה הגדולה" עדיין לפנינו, ועלולה להתרחש מתישהו בשנה הבאה (2012). דנט, שהעריך לפני מספר חודשים כי מדד הדאו ג'ונס צפוי לצנוח לרמה של כ-3,300 נקודות עד סוף 2014 ורמת האבטלה תעלה לכ-15% בארה"ב, מזהיר כי תוכנית הרכישות של ה'פד' "נכשלה" וכי "הקריסה הגדולה עוד בוא תבוא".

דנט, שמעניק ייעוץ לחברות מרשימת ה"פורצ'ן 100", חזה את הראלי האדיר בשנים 1993-2000 ואז הזהיר מפני התפוצצות בועת ההיי-טק. באוקטובר 2002 הוא שוב המליץ לקנות מניות, ומי ששמע לו ופעל רשם רווחים של מאות אחוזים ב-5 השנים הבאות. כעת, כאמור, הוא שוב מזהיר מ"מגה מיתון" שצפוי להתחיל בקרוב.

"שנת 2012 לא נראית יותר מדי טוב", מזהיר דנט. "התמריצים של ה'פד' הפסיקו ביולי 2011, ואנו נמצאים כרגע בעיצומה של התקופה בה תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2) מפסיקה להשפיע על הכלכלה - מה שצפוי להשליך על השווקים בתחילת שנת 2012".

לדבריו, כלכלת ארה"ב תסבול מהאטה, בעוד אירופה עומדת "לקרוס לגמרי": "הגרמנים לא מוכנים לתת סיוע לכלכלות החלשות אלא אם יכריזו על מדיניות צנע - ומדיניות צנע משמעותה מיתון באירופה".

לבסוף, מציין דנט כי ניתן לראות "שהבנקים בארה"ב נואשים יותר ויותר, כשהם מתחילים למכור נכסים בתמורה למזומנים. למרות ששיעור הריביות על המשכתנא הוא הנמוך ביותר בהיסטוריה - מחירי הנדל"ן ירדו לשפל בו נמצאו בשלהי 2009".

"תוכנית הרכישות של ה'פד' פשוט נכשלה", מזהיר דנט. "ה'פד' לא יכול לאושש את הכלכלה, הוא רק הופך את הדברים לגרועים יותר. החובות הללו יתפוצצו לנו בסוף בפנים. הכלכלה שלנו לא תתאושש, לא משנה מה הממשלה תעשה".

"בשנה הבאה אנחנו הולכים לחוות את הגל הבא של הקריסה שעוד תבוא, יהיה 'מגה מיתון'", סיכם.