ועדת החינוך של הכנסת: "הדחת קרן נויבך - לא מקצועית"

שלי יחימוביץ': "גם רביב דרוקר סומן בערוץ 10 ובן כספית בחינוכית. נויבך לא לבד" ■ ח"כ אורי אורבך: "מעדיף לחיות במדינה בה עיתונאים מפילים ממשלה ולא במדינה בה ממשלה מפילה עיתונאים"

"ירדתם מהרעיון לפגוע בקרן נויבך רק בגלל שהלחץ התקשורתי הילך עליכם אימים. אני קוראת לכם להחזירה לאלתר ל'מבט שני' משום שלא היתה כל סיבה מקצועית להעבירה משם" - כך אמרה היום יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' לבכירי רשות השידור בדיון על פיטוריה של מגישת מבט שני, קרן נויבך. בתום הדיון קבעה הוועדה כי הנימוק להדחת נויבך מהגשת התוכנית אינו מקצועי.

ועדת החינוך של הכנסת ברשות ח"כ אלכס מילר קיימה היום (ד') דיון בעניין הדחת העיתונאית קרן נויבך מהתוכנית "מבט שני" בטענה כי היא " לא עוברת מסך".

במהלך הדיון התייחס מנכ"ל רשות השידור, יוני בן מנחם, לטענות על ההחלטה להדיח את נויבך ואמר כי "לא יצאה כל הודעה רשמית אלא תגובה של הרשות לשאילתות של עיתונאים" בתגובה לדברים העירה יחימוביץ' כי "הסמנטיקה לא משנה" וכי כל תגובה רשמית כמוה כהודעה לעיתונות. בן מנחם העיר עוד כי הטענות להדרת נשים ולמעורבות פוליטית אינן נכונות וכי מדובר "ספינים שגורמים אינטרסנטיים מפיצים".

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) שהשתתף בדיון אמר כי הוא "מעדיף לחיות במדינה בה עיתונאים מפילים ממשלה מאשר במדינה בה הממשלה מפילה עיתונאים". לדבריו, האמירה שנויבך אינה עוברת מסך היא "חמורה ביותר עם ניחוח שוביניסטי".

יחמוביץ סיפרה כי הדחת נויבך מזכירה לה סיפור דומה שקרה לה לפני מספר שנים. "יש לי תחושת דה-ז'ה-וו", היא אמרה, "הגשתי את 'הכל דיבורים', זכיתי לשבחים והרייטינג היה בשמיים. אבל אז רה"מ בנימין נתניהו מינה את אורית פורת למנכ"ל רשות השידור והכל החל להשתבש. העורכים והמפיקים נפגעו, והחלו דיבורים על שינוי רצועות שידור". לאחר מכן פנתה יחימוביץ' לנציגי הרשות שנכחו בדיון, בן מנחם ומנהל קול ישראל, מיקי מירו, ואמרה "לא יעזור לכם כלום, אתם סימנתם את קרן נויבך".

"גם רביב דרוקר סומן בערוץ 10 ובן כספית בחינוכית. נויבך לא לבד", המשיכה יחימוביץ', "יש אווירת פחד ואימה במסדרונות רשות השידור ואנחנו יודעים את זה. האווירה הזאת מגיעה מלשכת ראש הממשלה. אנחנו באים למחות ואומרים עד כאן. הרפו ושמרו על חוט השדרה המוסרי והעיתונאי שלכם. אל תאיימו בפיטורים על הצוות, הורדת פתיחים וכיו"ב'".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו), שיזמה את הדיון אמרה כי הדחתה של עיתונאית דומיננטית ומוערכת שעובדת 18 שנים ברשות השידור, מטילה ביצי זהב, ולבסוף מודחת ב"תואנה סקסיסטית ומרושעת ש'אינה עוברת מסך' היא דבר חמור". לדבריה, "לא יגידו את אותם הדברים על מוטי קירשנבאום, רון קופמן, אמנון אברמוביץ או אורי לוי". עוד אמרה כי מן הראוי היה לקרוא לנויבך לשימוע וליידע אותה זאת בטרם הוצאת ההודעה.

מנהל מחלקת תעודה ועורך מבט שני בעשר השנים האחרונות, איתי לנדסברג, תקף את הח"כים ושאל מדוע אף אחד מחברי הכנסת לא הגן עליו כשאר הוא הודח מהתוכנית לפני ב2007 מיד לאחר שקיבל את פרס סוקולוב לעיתונות. "למה לא באתן והגנתן עליי כשזה קרה וכשסתמו לי את הפה עם פלומבה?", שאל את הח"כיות.

יו"ר הוועדה אלכס מילר (ישראל ביתנו) סיכם את הדיון באומרו כי כל התייחסות למראהו החיצוני של עובד אינה במקומה וכי יש להתייחס רק להיבט המקצועי: "הנימוק שנויבך אינה עוברת מסך אינו מקצועי". הוא הוסיף כי על חברי הכנסת להימנע מלהתערב בשיקולים המקצועיים שהנחו את המנהלים ולייחס להם היבט פוליטי כי בעושם כך הם בעצמם שוקלים שיקולים שאינם מקצועיים.