תום עידן הדיקטטורה הספרדית-קטאלונית

איך תיראה 2012 בכדורגל? גרמניה תזכה ביורו 2012 (ולא ספרד); ריאל מדריד תיקח אליפות (ולא בארסה) ■ וגם, מנצ'סטר תהיה עיר הכדורגל הרלוונטית היחידה באנגליה

רוב חגיגות התארים בכדורגל בשנים האחרונות נראות אותו דבר. בכולן אתה רואה את הפנים הבלתי פוטוגניות של קרלס פויול, את השיער הגלי של צ'אבי, את עורו החיוור של אנדרס אינייסטה. הדומיננטיות האדירה והבלתי מתפשרת של ברצלונה ושל נבחרת ספרד (המורכבת ברובה משחקני בארסה) בכדורגל העולמי התחילה ב-2008. ונכון לסוף 2011, היא לא הראתה תהליכי נסיגה כלשהם (2011 הסתיימה עם 3-1 מרגיז בקלילותו של ברצלונה על ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו).

אבל ב-2012 עשויה להתרחש תפנית. מוקדי הכוח יכולים להשתנות. המכהנים בראש ההיררכיות עשויים למצוא עצמם נדחקים הצידה. "האביב הערבי" של הכדורגל האירופי, אם תרצו.

ז'וזה מוריניו, שהצליח סוף סוף להשיג שליטה מלאה על כל מה שקורה במדריד, מחכה בקוצר סבלנות להפיל את פפ גווארדיולה. הגרמנים נראים כמו מועמדים רציניים לנשל את ספרד מהמעמד שלה כנבחרת הטובה באירופה ולזכות ביורו 2012. גם באנגליה נושבות רוחות של שינוי: רוברטו מנצ'יני ומנצ'סטר סיטי אמורים לשבור העונה את מסורת ההילולה השנתית של אלכס פרגוסון ומנצ'סטר יונייטד. איתותים לטרנספורמציה בכדורגל מגיעים אפילו מצרפת, עם כוח חדש שהתחיל להמריא: פריז סן-ז'רמן.

הנה התחזית המלאה ל-2012 בכדורגל העולמי.

1. יורו 2012: בסוף גרמניה תנצח

נבחרת גרמניה בכדורגל / צלם: רויטרס
 נבחרת גרמניה בכדורגל / צלם: רויטרס

ההיילייט של השנה הקרובה יהיה היורו שייערך באוקראינה ופולין. בתקופה שבה נבחרות כמו אלג'יריה, צפון קוריאה והונדורס, מצליחות לרשום הופעה במונדיאל - ניתן לקבוע שאליפות אירופה, מקצועית, היא טורניר הכדורגל הבינלאומי החזק והצמוד ביותר.

ספרד מקווה להיות הנבחרת הראשונה בהיסטוריה שזוכה בשלושה תארים גדולים ברציפות (יורו-מונדיאל-יורו). אם בוחנים את האינדיבידואלים שמשחקים בספרד, נדמה שהנבחרת הזאת בהחלט אמורה להגיע להישג הזה: כל השחקנים שלה שזכו במונדיאל 2010 רק השתפרו מאז הטורניר בדרום אפריקה. נבחרת הולנד הצליחה להשתחל לתקופה קצרה השנה לראש פסגת דירוג פיפ"א, ובמונדיאל כמעט והצליחה להביך את ספרד בגמר. אבל הולנד כבר לא היריבה הכי מסוכנת מבחינת ספרד. בעיקר כי למקום הזה נכנסה נבחרת אחרת שנמצאת בעיצומה של עלייה מטאורית: גרמניה.

מאז שהכדורגל הגרמני הגיע לנקודת השפל שלו בשנת 2000 (הדחה מהיורו כבר בשלב הבתים), הגרמנים עסוקים בלמידה, בשכלול האקדמיות שלהם, בחקר מדעי וסטטיסטי נרחב של הכדורגל. אפילו אחרי יורו 2008, שבו הצליחה גרמניה להגיע עד לגמר מול ספרד, המאמן יואכים לאב לא הסתנוור מההצלחה, והתחיל מיד לשקוד על משימה חדשה: לדאוג שגרמניה תהיה ראשונה, ולא שנייה.

הגרמנים אף פעם לא מפסיקים ללמוד. בכנס של מאמנים מהבונדסליגה שנערך לאחרונה, ישבו כל אנשי המקצוע המקומיים ולא העזו למצמץ בזמן הרצאה של מאמן ממחלקת הנוער של ברצלונה, שהסביר כיצד הקטאלונים מלמדים את הילדים שלהם את אומנויות המסירה. וכשהמדינה הגדולה ביותר באירופה הופכת לחכמה יותר, כנראה שגורלן של יתר המדינות נחרץ.

גרמניה תציג ביורו 2012 את הנבחרת אולי היצירתית ביותר בהיסטוריה שלה. את טוני קרוס, תומאס מולר ובסטיאן שוויינשטייגר הנהדרים מבאיירן מינכן; את מסוט אוזיל, כיום בריאל מדריד, שהיה התגלית של המונדיאל האחרון; וגם ילד בן 19 שצומח עכשיו בדורטמונד, העונה לשם מריו גצה. ארסן ונגר כבר מוכן לשבור את שיא ההעברות של ארסנל עבור גצה, ולרכוש אותו ב-35 מיליון אירו. ונגר רוצה להרחיב את הסגל שלו גם עם שחקן אחר של נבחרת גרמניה, לוקאס פודולסקי. ובקיץ הוא כבר החתים את הבלם פר מטרסאקר.

כשוונגר, האיש עם העין החדה ביותר בכדורגל האירופי ככל שזה נוגע לאיתור כישרונות, בוחר להמר על גרמנים, המסקנה פשוטה: כדאי גם לנו להמר על נבחרת גרמניה.

2. ספרד: המשימה של מוריניו

פפ גווארדיולה, ז'וזה מוריניו, ריאל מדריד, ברצלונה, הליגה הספרדית / צילום: רויטרס
 פפ גווארדיולה, ז'וזה מוריניו, ריאל מדריד, ברצלונה, הליגה הספרדית / צילום: רויטרס

אחרי שהצליח להדיח מריאל מדריד את המנהל המקצועי חורחה ואלדנו, המשימה היחידה שנותרה למוריניו בחיים היא להפיל את ברצלונה. זה לא ממש הצליח לו בקלאסיקו החודש, אבל לפני המפגש הישיר בין הקבוצות, ריאל היתה בפורמה אדירה: ניצחה 15 משחקים רצופים, כשכריסטיאנו רונאלדו רושם ממוצע של יותר משער למשחק.

מוריניו הנחיל לריאל מדריד שיטת התקפות מהירות שכל קבוצה בספרד מתקשה מאוד לעצור. הדומיננטיות של ריאל בליגה הספרדית כיום, מול קבוצות שאינן ברצלונה, היא מוחלטת. אפילו אם לא יצליח לנצח בקלאסיקו השני של העונה, בקאמפ נואו, הימור על אליפות של מוריניו וריאל לא נראה מופרע כמו בשנים הקודמות.

3. ליגת האלופות: מדליקים את עיר האורות

חבייאר פאסטורה, פריז סן-ז'רמן, פ.ס.ז', ליגה צרפתית / צלם: רויטרס
 חבייאר פאסטורה, פריז סן-ז'רמן, פ.ס.ז', ליגה צרפתית / צלם: רויטרס

המועדונים ששלטו בשנים האחרונות בצ'מפיונס ליג עלולים להיתקל החל מהעונה הבאה ביריבה חדשה ולא צפויה: פריז סן-ז'רמן. פ.ס.ז' הפכה בקיץ האחרון לעוד אחת מהקבוצות שאין להן שום מגבלות כספיות, לאחר שהשייח' הקטארי תמים בין חאמד אל-תאני רכש אותה. עד כה קנתה הקבוצה טאלנט אחד גדול באמת - חבייאר פאסטורה הארגנטיני. עוד מישהו שכנראה יצטרף אליו זה דייויד בקהאם, למרות שהאנגלי המזדקן יגיע בעיקר על תקן שלט פרסומת לליגה הצרפתית, אותה תשדר ברחבי העולם, החל מהעונה הבאה, רשת אל-ג'זירה הקטארית (ולא, הקשר הקטארי אינו מקרי).

פ.ס.ז' תוכל להגיע עד לפסגות הכי גבוהות של אירופה. כשאתה משלב בין הון הנפט של המפרץ הפרסי, לבין מטרופולין ענק בן 11 מיליון תושבים שיש לו רק קבוצת כדורגל נורמלית אחת - יש פוטנציאל אדיר שיכול להתפוצץ לכדי קבוצת כדורגל אדירה. תעקבו טוב-טוב אחרי ההתפתחויות בחלונות ההעברות הקרובים: כוכבים נוצצים רבים הולכים לנחות בפריז.

4. פרמיירליג: "4 הגדולות" לשעבר

הדרבי של מנצ'סטר - סיטי נגד יונייטד, דויד סילבה, נאני, פרמיירליג / צלם: רויטרס
 הדרבי של מנצ'סטר - סיטי נגד יונייטד, דויד סילבה, נאני, פרמיירליג / צלם: רויטרס

עושה רושם שהמונח שמלווה את הליגה האנגלית כבר שנים, "טופ-פור", מת. יש שתי קבוצות - מנצ'סטר יונייטד וסיטי, שעולות מדרגה לליגה משל עצמן.

ארסנל? היא בפיגור מקצועי משמעותי אחרי השתיים האלו, ותלויה באופן קיצוני ברצף השערים הבלתי נתפס של רובין ואן פרסי. כשהרצף הזה ייקטע (ובמונחים סטטיסטיים נטו, אין סיכוי שההולנדי ימשיך לכבוש כל כך הרבה), ארסנל שוב תהיה בצרות. צ'לסי? מדובר על קבוצה שצריכה להיבנות מחדש. ניקולס אנלקה כבר עזב אותה, דרוגבה ולמפארד כנראה יצטרפו אליו ב-2012, והסגל הוותיק של המועדון יהיה חייב לעבור ריענון שיעלה לרומן אברמוביץ' הון-תועפות. ולא ברור האם עדיין יש לאברמוביץ' את הרעב לשפוך כסף גדול על כדורגל.

מישהו שדווקא יש לו רעב בלתי נגמר הוא אלכס פרגוסון, וזאת למרות שיחגוג בשבת הקרובה יומולדת 70. אבל לא בטוח שהרעב יספיק מול הקבוצה הצעירה והדורסנית של מנצ'סטר סיטי. רמז לזהות האלופה הקרובה בפרמיירליג נוכל אולי לקבל אוטוטו, ב-8 בינואר, בדרבי בגביע האנגלי בין סיטי ליונייטד. משחק שאחריו נוכל לדעת האם ה-6-1 באולד טראפורד היה הבלחה חד-פעמית, או סימן נוסף לחילופי השלטון בעיר מנצ'סטר ובאנגליה בכלל.

5. סקנדלים: הרע עוד לפנינו

כסף אנגלי, לירות שטרלינג, ליש
 כסף אנגלי, לירות שטרלינג, ליש

אנחנו מקווים שהשנה הקרובה תביא איתה רק צמיחה ושגשוג לכדורגל. עם זאת, יש איום גדול מאוד על הענף, שלא ממש עושה סימנים של היכחדות: ההימורים הלא חוקיים. הבעיה הזאת ממשיכה לחלחל לרוב הליגות בעולם, כולל לסרייה A האיטלקית, וכנראה שכמעט לכל מדינה בגלובוס שנמצאת מזרחית לגרמניה. אפילו הכדורגל הספרדי נגוע בהימורים ברמה כזאת או אחרת. רק בקיץ האחרון דיווחו כלי התקשורת ביוון, טורקיה, ישראל וסין על חקירות משטרתיות הנוגעות לפרשות הימורים בכדורגל.

בפיפ"א הקימו מזמן מערכות מחשוב מתקדמות שאמורות לצוד דפוסי הימורים חריגים. אותן מערכות אמורות להוביל גופים כמו האינטרפול היישר אל ראשי המאפיות שמנהלים את העסק הזה. אבל יש בהימורים על כדורגל כסף ענק, בלתי נגמר - ולכן גם פיתוי משמעותי. כך שקשה לראות איך התעשייה הזאת מפסיקה לשגשג .

אם יש דבר אחד שיכול להשמיד לחלוטין את הכדורגל - זה חשד של האוהדים שהמשחק מכור. שההצגה שהם רואים היא חסרת משמעות.