קורבן השיטה: אדריכל השליטה של פוטין סולק מתפקידו

ולדיסלב סורקוב, המוח הפוליטי מאחורי ראש הממשלה, בתגובה: "המהפכה הורגת את ילדיה" ■ הרחקתו מהווה הודאה נדירה בכישלונות של פוטין לרסן את הזעם הציבורי

אדריכל השליטה הפוליטית ההדוקה של ולדימיר פוטין ברוסיה, שכונה לעיתים "קרדינל רישלייה הרוסי", הפך בעצמו קורבן לשיטה הזו, כאשר הוא הורחק מהקרמלין על רקע ההפגנות הגדולות ביותר נגד שלטונו בן 12 השנים של פוטין.

הרחקתו של ולדיסלב סורקוב, בן 47, שידוע גם כמחבר רומנים, שידידיו ואויביו כאחד רואים בו את "מאלף הבובות" של הקרמלין, מהווה גם הודאה נדירה בכישלונו של פוטין הכול-יכול לשעבר לרסן את הזעם הציבורי נגדו. המערכת שיצר סורקוב היא המערכת ששירתה את פוטין.

תגובה צינית

המוח הפוליטי מאחורי המנהיג נראה בשידור בטלוויזיה הממלכתית כשהוא מחייך בציניות, כאשר הנשיא דמיטרי מדבדייב אמר לו שהוא יעבור להיות אחראי על המודרניזציה כסגן ראש הממשלה. כאשר הוא נשאל מדוע הוא עוזב את הקרמלין, סורקוב השמיע ביטוי מימי המהפכה הצרפתית: "המהפכה הורגת את ילדיה".

לסוכנות הידיעות אינטרפקס אמר סורקוב שהוא לא ימשיך לנהל את הפוליטיקה הרוסית, אחרי כמעט 13 שנים של ניהול כזה מאחורי הקלעים בקרמלין. מדוע? "אני יותר מדי ידוע לשמצה בעולם האמיץ החדש", הוא השיב.

תפקידו כיועץ פוליטי יימסר לידי ראש לשכתו של פוטין ויריבו הראשי של סורקוב, וייצ'סלב וולודין, עורך דין עשיר לשעבר שמגיע משורות מפלגת "רוסיה המאוחדת" של פוטין. אנטון ויינו, דיפלומט לשעבר בן 39, ימונה לראש הלשכה.

באמצעות סילוקו של סורקוב מן הקרמלין בחודש הבא, חודשיים לפני הבחירות לנשיאות, פוטין מקווה לנטרל חלק מן הזעם שמופנה נגד שלטונו, על-ידי הקרנת דימוי של מחולל רפורמה פוליטית.

"מה שקרה כאן אינו יותר מאשר העברת אנשים ממשרד אחד למשרד שני", הגיב מיכאיל פרוחורוב, האוליגרך השלישי בעושרו ברוסיה שתבע את סילוקו של סורקוב מן הקרמלין כבר בספטמבר, והודיע לפני שבועיים על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות. פרוחורוב אמר באמצעות דוברו ש"לא יהיה הרבה שינוי כתוצאה מהזזת האנשים הללו".

על אף שסילוקו של סורקוב מהקרמלין לא צפוי לחולל שינוי פוליטי עמוק, זהו סוף עידן מבחינת אחד מעוזריו הקרובים של פוטין, ראש הממשלה הנוכחי. בחצר של פוטין, אישיות השחקנים קובעת הרבה.

סורקוב, שמתואר גם כתשובה של רוסיה לקרדינל רישלייה (שניהל את צרפת בשם המלך לואי ה-13 במאה ה-17) או כמקיאוולי מודרני, היה אחד מיוצרי השיטה שבה מנהל פוטין את המדינה מאז עלייתו לשלטון ב-1999.

מוח פורה

בעיני מעריציו, סורקוב היה אחד המוחות הפוריים בחצר של פוטין: מחבר רומנים בדיוניים ציניים, שיודע לצטט את המשורר האמריקני אלן גינסבורג, אבל גם חזק ומוכשר דיו כדי להחזיק מעמד מול אנשי הק.ג.ב. לשעבר והאוליגרכים במאבקים הפנימיים בקרמלין.

בעיני אויביו, הוא אמן מסוכן שמשתמש במוחו היצירתי כדי להרחיב את כוחו של פוטין, ושהסנוביזם השכלי שלו הפך את אזרחי רוסיה לשפני ניסיון במשטר פוליטי חסר תקדים.

כמארגן הראשי של מפלגת "רוסיה המאוחדת" ושל הבחירות ברוסיה, סורקוב נושא באחריות העיקרית למחאות שפשטו בערי רוסיה נגד תוצאות הבחירות המזויפות לפרלמנט בתחילת החודש, שקוממו את הצעירים העירוניים נגד המשטר.