"תתאזרו בסבלנות"

זה מה שאמר לנו יו"ר הבורסה כששאלנו אותו על שכרו. מסתבר שבאמת אין גבול לחוצפה

יום חג היה שלשום (ג') בבורסה בת"א. במסיבת העיתונאים השנתית לסיכום 2011 הייתה המנכ"לית אסתר לבנון במיטבה. "הבורסה בתל אביב היא החלום הרטוב של מנהלי הבורסות בחו"ל", התפארה. אבל יו"ר הבורסה, סם ברונפלד, נשמע פחות זחוח כשנאלץ להתייחס לשאלת כתבת "גלובס" לגבי שכר בכירי הבורסה.

"תתאזרו בסבלנות", אמר, "כשיהיה מה לדווח נעשה זאת". אי הנוחות שלו לנוכח השאלה שנדמתה בעיניו לחצופה, היה בולט לעין.

אין ספק שלברונפלד הייתה סיבה טובה לכעוס. הבורסה, מונופול שממומן מכספי הציבור, התנהלה לאורך שנים בחוסר שקיפות, ולא נתנה דין וחשבון על שכר בכיריה. במשך שנות דור מנעו בהצלחה הוא ולבנון, האנשים החזקים בבורסה, כל דיון ציבורי בשכרם העולה ותופח משנה לשנה.

ברונפלד לא חושב שיש בעיה עם המצב הקיים, שבו שכר בכירי הבורסה נקבע בדירקטוריון שתפקד כחותמת גומי, המורכב מבעלי תפקידים בגופים עליהם הבורסה מפקחת. הוא מצפה שאנחנו נתאזר בסבלנות עד "שיהיה מה לדווח", כלומר עד שיהיו החלטות בלתי הפיכות.

אנחנו, בניגוד למנכ"לית וליו"ר, לא חושבים שזה מצב תקין. אנחנו לא חושבים שמן הראוי להתאזר בסבלנות. אנחנו חושבים שראוי שיתקיים דיון פתוח בשכרם של בכירי הבורסה. אנחנו חושבים שההתחמקות העקבית של ברונפלד ולבנון מדיון כזה אומרת דרשני. לדעתנו, הגיע הזמן לקבל הסבר מדוע מנכ"לית הבורסה, גוף ציבורי מונופוליסטי, שמקבל הכנסותיו מעמלות שהציבור משלם, צריכה להשתכר פי 3 מיו"ר רשות ניירות ערך, ומדוע יו"ר הבורסה (ב-80% משרה), צריך להרוויח פי 3 מנגיד בנק ישראל.

אנחנו חושבים שצריך לקבל תשובות על שאלות כמו: מדוע התעקשו בבורסה לאשר לפני שנה תוספות שכר משמעותיות לבכיריה, בדיוק ערב אישור תוכנית תגמול מגובה בפרמטרים מדידים, ומדוע הבורסה לא פועלת בשקיפות ומפרסמת את מדדי הביצוע והיעדים מהם ייגזר שכר בכיריה.

שיו"ר רשות ני"ע יעשה סדר

בניגוד למנהלי הבורסה, אנו לא חושבים שבסיס ההשוואה לשכר בכירי הבורסה צריך להיות השכר של בכירי המערכת הבנקאית. לתפיסתנו זו השוואה מקוממת. אנחנו גם לא מורידים את הכובע ביראת כבוד בפני המלצות צוות ממשרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג שקבע כך. בדיוק כמו הערכות שווי, תוכניות שכר בכירים - גם אם חתומים עליהם משרדי רואה חשבון מכובדים - נוטות להתיישר לכיוון מזמין העבודה. לא פלא שגם רשות ניירות ערך, הרגולטור של הבורסה, הביעה אי נוחות רבה ממסקנות ארנסט אנד יאנג.

ועוד עניין: מסבירים לנו שאם שכר בכירי הבורסה יפגע, "הבורסה לא תוכל למשוך מנהלים טובים". שמענו את הטיעון הזה וקשה לנו להתרגש. יש לנו תחושה שאפשר למצוא מנהלים טובים שיסכימו לכהן כמנכ"ל הבורסה גם עם עלות שכר של פחות מ-150 אלף שקל בחודש. הגיע הזמן שיו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, יעשה סדר, יפעיל את סמכותו כרגולטור, ויסיים את חגיגת השכר וחוסר השקיפות של הבורסה.