פישר: "גוש האירו לא יתפרק ב-2012; יש התקדמות לפתרון"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל בראיון לגלי צה"ל: "אם לא יקרה אסון באירופה, ובארה"ב יהיה בסדר, נוכל לצאת ב-2012 עם צמיחה יפה" ■ על המחאה החברתית: "המפגינים לא יקבלו את הכל" ■ על המרוץ לקרן המטבע: "לא נפגעתי"

נגיד בנק ישראל פרופסור סטנלי פישר מעריך היום (ה') בראין לגלי צה"ל שגוש האירו לא יתפרק בשנת 2012 וכי "אם לא יקרה אסון - נוכל לצאת עם צמיחה" בשנה הבאה.

"גוש האירו לא יתפרק בסופו של דבר, ואף ישמור על כל המדינות החברות בו כיום", אמר פישר. "האירו ישרוד וההסתברות היא שהוא ישרוד עם כל המדינות ששייכות היום לגוש".

פישר אמר שבשנה האחרונה הוא חשב ש"האירופים היו מוכנים לתת למדינה או שתיים לצאת מהגוש, אבל אח"כ התברר שהם חשבו על ההשלכות והחליטו שהם מנסים לשמור על הגוש כמו שהוא היום".

פישר דיבר על ה"בזוקה" לה מייחלים בשווקים, קרי תוכנית רכישת אג"ח ענקית על ידי הבנק המרכזי האירופי. לדבריו, "הגרמנים למדו דבר אחד על האינפלציה שהביאה לעולם את היטלר - הם למדו שאסור לבנקים מרכזיים לקנות אג"ח של הממשלות. מה צריך הבנק המרכזי לעשות היום? לקנות את האג"ח של המדינות. כל הגרמנים יודעים שזו טעות. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מחפשת פתרון וזה לוקח זמן, אבל בחודשיים האחרונים הם מתקדמים בקצב מהר".

"אם לא יקרה אסון באירופה, ובארה"ב יהיה בסדר, נוכל לצאת ב-2012 עם צמיחה יפה של הממוצע ב-30 שנים האחרונות", הוסיף פישר.

בהתייחסו למחאה החברתית אמר פישר: "האירועים האלה הם דברים שלא נשכח בקלות, הם שם, וזה אחד ההישגים. הם העלו את הערנות של כולם לבעיות שהם הפגינו נגדן. יש למפגינים הישג בדעת הקהל, וגם במדיניות; אני מניח שיהיו עוד הישגים אבל הם לא יקבלו את הכל".

על דחיית מועמדותו לתפקיד ראש קרן המטבע הבינלאומית אמר פישר כי הוא לא נפגע ו"ידעתי מראש שההסתברות לכך נמוכה".