לאומי: היצע הדירות בישראל גדול - המחירים ימשיכו לרדת

האנליסטים בסקירת המאקרו השבועית שלהם: "קצב מכירות הדירות יתייצב בהמשך" ■ צופים גידול מתון באבטלה ב-2012 והמשך הורדות ריבית על ידי בנק ישראל

יום לאחר פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהראו על עלייה במלאי הדירות החדשות לשיא של שנים, כלכלני בנק לאומי טוענים כי ההיצע הנוכחי יתרום להמשך ירידות במחירי הדירות גם בחודשים הקרובים, אם כי להערכתם קצב המכירות יתייצב.

"מספר חודשי המכירות לו יספיק המלאי הנוכחי על פי קצב המכירות הנוכחי עומד על 12.5 חודשים", מזכירים כלכלני הבנק בסקירה שפרסמו היום (ה'). הם מתייחסים כמובן לנתון חודשי ההיצע שעומד על 12.5, כלומר מלאי הדירות החדשות מספיק ליותר משנה לפי קצב המכירות הנוכחי. "רמה זו של חודשי היצע משקפת ירידה בלחצים לעליות מחירים", כותבים הכלכלנים.

לפי לאומי, "קצב המכירות החודשי יתייצב תוך המשך התמתנות המחירים. בהערכות אלו תומכות תוצאות סקר אמון הצרכנים, שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולפיו חלה בחודש נובמבר עלייה במשקל משקי הבית, אשר מעוניינים לרכוש דירה בשנה הקרובה".

בנק ישראל אמנם הותיר השבוע במפתיע את הריבית במשק על 2.75% (הציפיות בשוק היו להורדה של 0.25%), אך בלאומי מעריכים כי הריבית תרד בחודשים הקרובים. "על פי הערכות חטיבת המחקר של בנק ישראל, הריבית הממוצעת לרבע האחרון של 2012 תהיה נמוכה בכ-0.5% מרמתה הנוכחית", נכתב בסקירה.

תחזית פסבדו-פסימית מספקים כלכלני הבנק גם בשוק העבודה, חרף נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע והצביעו על ירידה בשיעור האבטלה באוקטובר ל-5% בלבד - שפל של עשרות שנים. לפי הכלכלנים, "שיעור האבטלה בישראל יעלה באופן מתון בשנה הקרובה, אם כי רמתו עדיין תהיה נמוכה יחסית". הם טוענים כי אם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בישראל היה דומה לזה שבמדינות ה-OECD (71% בממוצע לעומת 65% בישראל), אזי "סביר להניח ששיעור האבטלה בישראל היה גבוה יותר".